Επιλογές

ΙΧ: Τα σχέδια για τα τέλη κυκλοφορίας βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων

ΙΧ: Τα σχέδια για τα τέλη κυκλοφορίας βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων και των βενζινοκίνητων ΙΧ προκαλεί η κομπίνα των Γερμανών με τους ρύπους.

Οδηγεί την Ευρωπαίκή Ενωση στην απόφαση να αλλάξει το μοντέλο μέτρησης των ρύπων, πράγμα που μπορεί να προκαλέσει αυξήσεις (αν δεν υπάρξουν παρεμβάσεις από το υπουργείο Οικονομικών) από 15% ως 235% στα τέλη κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, ενώ ανατροπές έρχονται και στα βενζινοκίνητα.

Επιπλέον είναι πιθανόν η αλλαγή του μοντέλου να επιδράσει ανοδικά και στις  τιμές τόσο των καινούργιων, όσο και των μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων λόγω της αλλαγής των τιμών εκπομπής CO2.

Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εκπομπών Co2 στα αυτοκίνητα αναμένεται να αλλάξει ριζικά το κόστος των τελών κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα, που έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας μετά την 1 Νοεμβρίου 2010 τα οποία υπολογίζονται με βάση τους ρύπους.

Η αύξηση των τελών οφείλεται στο γεγονός πως η αλλαγή  ακόμη και μόλις 2 γραμμαρίων CO2 είναι αρκετή για να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας έως και πάνω από 235%.

Ειδικότερα ένα όχημα εκπέμπει 180 γρ. CO2. Ο κάτοχός του για το 2017 πλήρωσε 441 ευρώ. Αν με τη νέα μέθοδο μέτρησης το όχημά του εκπέμπει 182 γρ. CO2 τότε αυτομάτως τα τέλη κυκλοφορίας αυξάνονται σε 505,96 ευρώ.

Δηλαδή ο ιδιοκτήτης του θα πληρώσει 64,96 ευρώ περισσότερα για τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 αν οι κλίμακες δεν αυξηθούν περαιτέρω.

Σε άλλη περίπτωση κάποιος κάτοχος ΙΧ με εκπομπές ρύπων 250 γρ. CO2 πλήρωσε 762,5 ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017. Αν με τη νέα μέθοδο μέτρησης το ίδιο όχημα φαίνεται ότι εκπέμπει 280 γρ. CO2 τότε τα τέλη κυκλοφορίας αυξάνονται σε 1.041,6 ευρώ. Δηλαδή ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου θα πληρώσει 279,1 ευρώ περισσότερα λόγω της αύξησης των ρύπων.

Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα αν το αυτοκίνητο είχε χαμηλούς ρύπους με το παλιό σύστημα και με το καινούριο οι εκπομπές CO2 αυξάνονται πάνω από 20 γραμμάρια.

Ειδικότερα κάτοχος ΙΧ με εκπομπές 120 γρ. CO2 με το παλιό σύστημα πλήρωσε 117,6 ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017. Αν με το νέο σύστημα το όχημά του φαίνεται να εκπέμπει 161 γρ. CO2 τότε τα τέλη κυκλοφορίας θα διαμορφωθούν σε 394,45 ευρώ. Δηλαδή θα πληρώσει περισσότερα 276,85 ευρώ και το ποσοστό αύξησης ανέρχεται σε 235,41%.

Σε άλλη περίπτωση ιδιοκτήτης ΙΧ με ρύπους 140 γρ. CO2 πλήρωσε για τέλη κυκλοφορίας 168 ευρώ. Αν οι ρύποι του οχήματός του με το νέο σύστημα μέτρησης αγγίζουν τα 181 γρ. CO2 τότε τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 503,18 ευρώ. Δηλαδή θα πληρώσει 335,18 ευρώ περισσότερα και το ποσοστό αύξηση ανέρχεται σε περίπου 200%.

Η κατάσταση αυτή έχει σημάνει συναγερμό στο υπουργείο Οικονομικών το οποίο σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να δει τόσο μεγάλες επιβαρύνσεις, οι οποίες εν τέλει δεν αποκλείεται να προκαλέσουν νέο κύμα ακινητοποίηση των αυτοκινήτων και τελικά το Δημόσιο να εισπράξει λιγότερα χρήματα.

Η πρώτη σκέψη που υπάρχει είναι να ισχύσουν οι ίδιες τιμές και να διευρύνουν το εύρος των κλιμακίων, ώστε οι σημερινές τιμές να συμβαδίζουν με τη νέα κλίμακα.

Η δεύτερη σκέψη είναι να εφαρμοστεί το πορτογαλικό μοντέλο, το οποίο συνδυάζει ρύπους με κυβισμό των αυτοκινήτων και αφορά σε όλα τα αυτοκίνητα και όχι μόνο τα πετρελαιοκίνητα.

Στην Πορτογαλία τα τέλη κυκλοφορίας σε οχήματα με πρώτη  άδεια κυκλοφορίας μετά την 1 Ιανουαρίου 2007 ξεκινούν από τα 87,03 ευρώ για οχήματα με κινητήρες κάτω των 1.250 κ.εκ. τα οποία εκπέμπουν κάτω από 120 γρ. CO2.

Στη συνέχεια έχουμε τα οχήματα με κινητήρες από 1.251 έως και 1750 κ.εκ. Οι κάτοχοί τους χρεώνονται με 57,23 ευρώ για τον κυβισμό ενώ αν εκπέμπουν CO2 από 121 γρ. έως και 180 γρ. τότε πληρώνουν επιπλέον 87,68 ευρώ. Δηλαδή το σύνολο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας για την συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων ανέρχεται σε 144,91 ευρώ.

Η αμέσως επόμενη κατηγορία αφορά ΙΧ με κινητήρες από 1.751 έως και 2.500 κ.εκ. Αν εκπέμπουν από 181 έως και 250 γρ.CO2 τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν για ετήσια τέλη κυκλοφορίας 304,77 ευρώ.

Υπάρχει  ακόμη μία κατηγορία οχημάτων με κινητήρες πάνω από 2.501 κ.εκ. με εκπεμπόμενους ρύπους πάνω από 251 γρ.CO2. Οι ιδιοκτήτες τους  πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας 717,57 ευρώ εκ των οποίων τα 391,38 αφορούν στον κυβισμό του κινητήρα και τα υπόλοιπα 326,19 ευρώ στις εκπομπές CO2.

Όμως, υπάρχει φόβος τα έσοδα του προϋπολογισμού  να είναι μικρότερα από 1,2 δις. ευρώ. Για το λόγο αυτό το οικονομικό εξετάζει να αυξήσει ή να μειώσει ανάλογα τους συντελεστές στις κατηγορίες κυβισμού αλλά και των εκπομπών CO2 στα νεότερα αυτοκίνητα με αποτέλεσμα το κόστος των τελών κυκλοφορίας σε κάποια μοντέλα να είναι υψηλότερα και σε άλλα χαμηλότερο σε σύγκριση με εκείνα που ισχύουν στο πορτογαλικό μοντέλο.
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα δηλαδή εκείνα που έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2008 ή τις 31 Δεκεμβρίου 2007 το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να διατηρήσει το μοντέλο μόνο με τον κυβισμό καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία για τις εκπομπές CO2 και μπορεί να δημιουργηθεί χάος.

Ωστόσο εξετάζεται να μειωθούν δραστικά σε ποσοστό έως και 50% τα ποσά των τελών κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα  με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω ώστε να δελεαστούν οι ιδιοκτήτες τους να πάρουν πίσω τις πινακίδες και να τονωθούν τα έσοδα.

Ένα άλλο σενάριο που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών είναι  να αλλάξει τα τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα τα οποία δεν έχουν μεγάλη διαφορά στον κυβισμό, αλλά πληρώνουν δυσανάλογα διαφορετικά τέλη.

Για παράδειγμα στα αυτοκίνητα με κυβισμό  από 1.072 έως και 1.357 κ.εκ. οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας 135 ευρώ.

Στα αυτοκίνητα  κυβισμό 1.358 κ.εκ. έως και 1.548 κ.εκ. τα τέλη πληρώνουν κυμαίνονται από 225 έως 255 ευρώ.

Αυτό το κενό η επιτροπή που έχει δημιουργηθεί με αντικείμενο τη μελέτη και διαμόρφωση των τελών κυκλοφορίας και γενικότερα της φορολογίας στα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες, προτείνει να καλυφθεί, πράγμα που θα έχει σαν συνέπεια να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας για πάνω από 1 εκατ. αυτοκίνητα από τα δύο εκατομμύρια που κυκλοφορούν σε αυτές τις κατηγορίες.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X