“ Η κάλπικη λίρα” και ο μεγάλος έρωτας του Δημήτρης Χορν με την Έλλη Λαμπέτη

    Μια από τις σπουδαιότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου ήταν “Η κάλπικη λίρα” σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Τζαβέλλα, ο οποίος είχε αναλάβει και την διεύθυνση παραγωγής της ταινίας.

     “Η κάλπικη λίρα” προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1955 και ήταν η πρώτη σπονδυλωτή ταινία του ελληνικού κινηματογράφου. Αποτελείται από τέσσερις αυτοτελείς ιστορίες που  αφηγούνται τις ζωές απλών ανθρώπων που τους συνδέει μια λίρα. Η ταινία έκανε μεγάλη εμπορική επιτυχία και είχε για πρωταγωνιστές μεγάλα ονόματα όπως: Δημήτρη Χορν, Έλλη Λαμπέτη, Ορέστη Μακρή, Βασίλη Λογοθετίδη και πολλούς άλλους.

     Η ταινία έκανε διεθνή επιτυχία και βραβεύτηκε στα φεστιβάλ: Βενετίας, Μπάρι, Μόσχας και είχε επίσημη συμμετοχή στα φεστιβάλ Καννών και Karlovy Vary. Όπου κι αν “ταξίδεψε” το κοινό την υποδέχθηκε με ενθουσιασμό. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 1955 στην Σοβιετική Ένωση παιζόταν ταυτόχρονα σε χίλιες αίθουσες.

     Μια από τις μεγαλύτερες διακρίσεις της ταινίας ήταν ότι έχει συμπεριληφθεί στις χίλιες καλύτερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου όλων των εποχών, από τον Ζωρζ Σαντούλ (θεωρείται διεθνώς ο εγκυρότερος ιστορικός του κινηματογράφου)

Το λαμπερό ζευγάρι της ταινίας Χορν-Λαμπέτη την δεκαετία του ΄50 έζησε ένα φλογερό έρωτα και κάποια χρόνια αργότερα ένα θορυβώδη χωρισμό. Η σχέση τους ξεκίνησε στο Κάιρο στα γυρίσματα της ταινίας “Κυριακάτικο ξύπνημα”. Η Λαμπέτη που ήταν παντρεμένη με τον Μάριο Πλωρίτη, πριν φύγει για Κάιρο, επειδή προαισθανόταν που θα την οδηγούσε η έλξη που ένοιωθε για τον Χορν, ζήτησε από τον σύζυγο της να την ακολουθήσει, αυτός όμως δεν πήγε μαζί της και έμεινε στην Αθήνα.

Στο Κάιρο, το ζευγάρι έζησε νύχτες πάθους με αποτέλεσμα να πηγαίνουν το πρωί στα γυρίσματα νυσταγμένοι και καθυστερημένοι. Γι΄ αυτό ο σκηνοθέτης της ταινίας, Μιχάλης Κακογιάννης, προσπαθούσε να τους κρατάει χωριστά τα βράδια. Όταν τέλειωσαν τα γυρίσματα και επέστρεψαν στην Αθήνα η Λαμπέτη ανακοίνωσε τον χωρισμό της από τον Μάριο Πλωρίτη και την συγκατοίκηση της με τον Χορν.

“Στην κάλπικη λίρα” ο έρωτας τους είναι πια φανερός, δεν χρειάζεται να κρύβονται και η κάμερα απαθανατίζει πολλές τρυφερές σκηνές ανάμεσα στο ζευγάρι. Στην σκηνή του φινάλε συναντιούνται στην Ηρώδου του Αττικού και ο φακός του Τζαβέλλα καταγράφει το τέλος ενός μεγάλου έρωτα. Του κάλπικου έρωτα όπως θα έλεγε ο Χορν χρόνια αργότερα όταν ήταν στις κακές του.