Πολιτισμός

Τι διώχνει το Χόλιγουντ από την Ελλάδα

Τι διώχνει το Χόλιγουντ από την Ελλάδα
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Μόνο στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, θα άφηναν τόσες ευκαιρίες να περνούν ανεκμετάλλευτες. Ιδίως στην περίοδο της μεγάλης κρίσης. Αντί λοιπόν, να αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα για δημιουργία θέσεων εργασίας και εισοδήματος, τις απωθούμε με ένα ανόητο και γραφειοκρατικό τρόπο.

Το δημοσίευμα του Guardian είναι πραγματικός κόλαφος για την Ελλάδα και το απαγορευτικό, να γυρίζονται διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές στη χώρα. Αλλά και τώρα που καταβάλλεται προσπάθεια καραδοκεί το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) και απειλεί να τινάξει στον αέρα, οποιαδήποτε ταινία με γύρισμα σε αρχαιολογικό χώρο. Και ξέρετε γιατί; Γιατί το ΚΑΣ, πριν δώσει την άδεια, θέλει να διαβάσει το σενάριο, πράγμα που στο Χόλιγουντ είναι απόρρητο.

Ετσι, δυστυχώς δεκάδες ταινίες με θέμα την Ελλάδα, που θα μπορούσαν να γυριστούν στη χώρα μας, να την προβάλλουν (ας θυμηθούμε τι έγινε στην Κεφαλλονιά μετά “Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι”), τελικά γυρίζονται σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα το “Mama Mia 2”, που γυρίζεται στην Κροατία, ενώ το πρώτο είχε γυριστεί στη Σκόπελο.

Με τίτλο «Πέρα από το Mamma Mia! Το φλερτ στο Χόλιγουντ καθώς η Ελλάδα παλεύει για ένα κομμάτι από τα εκατομμύρια των ταινιών», η εφημερίδα περιγράφει πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στη χώρα μας γύρω από την κινηματογραφική βιομηχανία.

Αρχικά, η ανταποκρίτρια του Guardian στην Ελλάδα, Έλενα Σμιθ, αναφέρει τη συνομιλία της με τον Νίκο Γιαννόπουλο, παραγωγό της ταινίας «Απέραντο γαλάζιο» («The Big Blue») που γυρίστηκε στην Αμοργό πριν από περίπου 30 χρόνια (τo 1988).

«Όλοι ήθελαν να αποτελέσουν μέρος της ταινίας», λέει ο Γιαννόπουλος. «Ήταν μια κίνηση ματ που έβαλε την Αμοργό στον χάρτη», συμπληρώνει. Αυτή η ταινία του Λυκ Μπεσόν, που αναφέρεται σε δύο δύτες ελεύθερης κατάδυσης, γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία και είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν κατακόρυφα οι αφίξεις τουριστών στο νησί, γράφει ο Guardian.

Και συνεχίζει: «Αλλά έπρεπε να περάσουν πάνω από 10 χρόνια πριν ξαναγυριστούν στην Ελλάδα μεγάλες παραγωγές. Αυτό συνέβη το 2001 με το “Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι”, που γυρίστηκε στην Κεφαλονιά, και το 2008 με την ταινία “Mamma Mia!”, τα γυρίσματα της οποίας έγιναν στη Σκόπελο».

Από τότε, όπως αναφέρει ο Guardian, τα αιτήματα των κινηματογραφιστών για να γίνουν γυρίσματα στην Ελλάδα και να εκμεταλλευτούν τα μοναδικά φυσικά τοπία της χώρας (το άπλετο φως, τα άγρια τοπία, τη γαλαζοπράσινη θάλασσα) ήταν πολλά, αλλά έπεσαν σε ώτα μη ακουόντων. Έτσι, αγανακτισμένο από τη μεγάλη γραφειοκρατία και την έλλειψη οικονομικών κινήτρων, το Χόλιγουντ έστρεψε αλλού την προσοχή του.

Αλλά τώρα, συνεχίζει ο Guardian, και καθώς η Ελλάδα φαίνεται να συνέρχεται από την οκταετή οικονομική κρίση, οι ελληνικές Αρχές γνωρίζουν ότι η κινηματογραφική βιομηχανία μπορεί να προσφέρει ένα λαμπρότερο μέλλον στη χώρα.

«Είναι γελοίο το ότι τόσο πολλές ταινίες με θέμα την Ελλάδα πρέπει να γυρίζονται αλλού», δηλώνει στην εφημερίδα ο σκηνοθέτης Αντώνης Κιούκας, πρόεδρος ενός διεθνούς κινηματογραφικού φεστιβάλ στην Αμοργό. Και συμπληρώνει: «Έχουμε χάσει πολλές ευκαιρίες. Την τελευταία δεκαετία, χάσαμε τον “Μέγα Αλέξανδρο”, την “Τροία”, τους “300” και το “Mamma Mia 2”. Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι το καλύτερο ανοιχτό στούντιο στον κόσμο… Επί χρόνια λέμε “πάρτε μέτρα για να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί”».

Αφίσα από την ταινία «Mamma Mia 2», που γυρίζεται στην Κροατία και όχι στην Ελλάδα, όπως η πρώτη

Και μολονότι χτυπημένη από τα οικονομικά προβλήματα, η Ελλάδα πρόσφατα ενεργοποίησε νομοθεσία προκειμένου να εξασφαλίσει 450 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό για κινηματογραφικές παραγωγές την επόμενη πενταετία, συνεχίζει ο Guardian. Επισκεπτόμενος τα μεγαλύτερα εκτός Χόλιγουντ κινηματογραφικά στούντιο στο Σικάγο τον προηγούμενο μήνα, ο Αλέξης Τσίπρας δήλωσε ότι χρήματα είχαν ήδη μπει «στην άκρη» προκειμένου να πληρώνεται το 25% σε επιστροφές για τα έξοδα των ξένων παραγωγών στην Ελλάδα.

Έχοντας το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στην Ευρώπη, Έλληνες αξιωματούχοι ευελπιστούν ότι η κινηματογραφική βιομηχανία θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στη χώρα. «Είναι εθνικό ζήτημα, δεν υπάρχει χρόνος για ολιγωρία», δήλωσε στην εφημερίδα ο Λευτέρης Κρέτσος, γενικός γραμματέας Επικοινωνίας, που συνόδευσε τον Έλληνα πρωθυπουργό στο ταξίδι του στο Σικάγο.

«Το καλοκαίρι η κυβέρνηση ψήφισε επίσης νομοθεσία για να διευκολύνει τα γραφειοκρατικά εμπόδια, ενώ έχει συσταθεί μια ελληνική επιτροπή κινηματογράφου που εποπτεύει τις άδειες», γράφει επίσης ο Guardian.

Και συνεχίζει με μια αναφορά στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που είναι «δύσκολο να το αντιμετωπίσεις. Αν μια ιστορία θεωρηθεί προσβλητική για το πνεύμα της αρχαίας κληρονομιάς της Ελλάδας, η πρόσβαση σε μέλη κινηματογραφικών συνεργείων αυτόματα απαγορεύεται», γράφει δηκτικά.

«Πολύ συχνά οι αρχαιολόγοι ζητούν να διαβάσουν το σενάριο μιας ταινίας πριν δώσουν την έγκρισή τους για γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους. Αλλά επειδή τα σενάρια στο Χόλιγουντ είναι απόρρητα, αυτό (σ.σ.: το να δώσουν έγκριση οι αρχαιολόγοι) δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ», λέει με πικρία στον Guardian η Βένια Βέργου, επικεφαλής της ελληνικής επιτροπής κινηματογράφου. «Ένα απο τα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας είναι οι εκατοντάδες πανέμορφοι αρχαιολογικοί χώροι. Μια χώρα φιλική προς τις ταινίες θα έλεγε “ναι” στις προτάσεις και θα έδινε άδεια να γυριστούν ταινίες», συμπληρώνει.

Άλλωστε, όπως αναφέρει ο Guardian, μελέτες αποδεικνύουν αναμφισβήτητα ότι οι τουρίστες επιλέγουν έναν προορισμό εάν εκεί έχει γυρσιτεί μια καλή ταινία. Σημειώνεται πως η Μεγάλη Βρετανία και η Νέα Ζηλανδία είδαν αύξηση στην άφιξη τουριστών κατά 40% και 50%, αντίστοιχα, λόγω των ταινιών «Χάρι Πότερ» και «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών».

«Ο αντίκτυπος ενός γυρίσματος ταινίας σε μια εκπληκτική τοποθεσία είναι πολύ μεγαλύτερος από μια διαφημιστική εκστρατεία», συμπληρώνει η κυρία Βέργου.

«Είναι δυσάρεστο το ότι, ενώ έχουμε το πιο όμορφο φυσικό στούντιο στην Ευρώπη, δεν έχουμε εκμεταλλευτεί τα σημαντικά φυσικά περιουσιακά μας στοιχεία», καταλήγει ο Λευτέρης Κρέτσος. «Η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία γεννήθηκε η αφήγηση, θα έπρεπε να έχει κάνει πολύ περισσότερα σε αυτόν τον τομέα».

Πηγή: Guardian

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X