Fragilemag

Κριτικό Αφιέρωμα | Αστυνομική κωμωδία στις σκηνές της Αθήνας: Η παγίδα, Σεσουάρ για Δολοφόνους, Παλέρμο

Κριτικό Αφιέρωμα | Αστυνομική κωμωδία στις σκηνές της Αθήνας: Η παγίδα, Σεσουάρ για Δολοφόνους, Παλέρμο
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Κώστας Β. Ζήσης

Τα έργα με αστυνομική υπόθεση κατέχουν σημαντική θέση στην παγκόσμια ιστορία του θεάτρου και έχουν διαπρέψει και στην Ελλάδα. Αν λάβει κανείς υπόψη ότι το παγκόσμιο ρεκόρ μακροβιότερης παράστασης το κατέχει αστυνομικό έργο (συγκεκριμένα «Η ποντικοπαγίδα» της Αγκάθα Κρίστι εξακολουθεί να παίζεται στο Λονδίνο από το 1952 συνεχώς) τότε μπορεί να καταλάβει κανείς την αξία του. Είναι το αίσθημα της αγωνίας, η μυστηριώδης ατμόσφαιρα, και προπάντων η έμμεση (ή και άμεση πολλές φορές) συμμετοχή του κοινού στη διερεύνηση των υποθέσεων. Αν μάλιστα, η πλοκή διανθίζεται και με το κωμικό στοιχείο, τότε η ψυχαγωγία του θεατή προσφέρεται πλέον ολοκληρωμένη καλύπτοντας επιπλέον και την ανάγκη για γέλιο και διασκέδαση πέραν από την ηθική ικανοποίηση της ξεδιάλυσης εγκλημάτων και μυστηρίων.

Στην Ελλάδα, η αστυνομική κωμωδία έκανε δειλά τα πρώτα της βήματα το 1966 με την παράσταση «Ζητείται πτώμα» του Τζακ Πόπγουελ από τον θίασο Κάκιας Αναλυτή και Κώστα Ρηγόπουλου, σε μια περίοδο που τα έργα με αυτούσια αστυνομική υπόθεση είχαν αρχίσει να φθίνουν στην θεατρική Αθήνα. Βέβαια είχε προηγηθεί χρόνια πριν το 1946, η παράσταση της Μαρίκας Κοτοπούλη στο έργο του Τζόζεφ Κέσελρινγκ «Αρσενικό και παλιά δαντέλα» χωρίς ωστόσο να έχει σηματοδοτήσει κάποια νέα τάση στα θεατρικά δρώμενα. Εκ τότε, έχουν κυλήσει τα χρόνια και δεν υπάρχει σχεδόν καμία θεατρική περίοδος που να μην περιλαμβάνει αυτό το ξεχωριστό θεατρικό είδος.

Τρεις καθαρόαιμες αστυνομικές κωμωδίες που παίζονται αυτήν την περίοδο στις θεατρικές σκηνές της Αθήνας θα μας απασχολήσουν εδώ, παρόλο που παίζονται και άλλα σημαντικά αστυνομικά έργα σκηνοθετημένα με τη σύγχρονη τάση εμβόλιμων σκηνοθετικών κωμικών σχολίων. Τρία έργα γραμμένα σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, το ένα μάλιστα γραμμένο από Ελληνίδα: Η κλασική αστυνομική κωμωδία «Η παγίδα» του μετρ του είδους Ρομπέρ Τομά που ανεβαίνει στο θέατρο Ζίνα σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, το ανατρεπτικό «Σεσουάρ για Δολοφόνους» των Mπρους Τζόρνταν και Μέριλιν Έιμπραμς που παίζεται στο θέατρο Λαμπέτη σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και το φρέσκο «Παλέρμο» της Παναγιώτας Αβραμοπούλου που παίζεται στο νεοσύστατο θέατρο Δρόμος σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Γ. Μαύρου.

«Η Παγίδα» του Ρομπέρ από τον Πέτρο Ζούλια στο θέατρο Ζίνα. Παίζουν Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Γιώργος Κωνσταντίνου, Έφη Μουρίκη, Μαρία Αντουλινάκη, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Τάκης Παπαματθαίου

Το «comédie policière» ή το θρίλερ κωμωδίας είναι επινόηση του γάλλου θεατρικού συγγραφέα Ρομπέρ Τομά, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του από τα σπάργανα του θεάτρου, ως ηθοποιός. Η «Παγίδα» του γράφτηκε το 1960, έγινε απόλυτη επιτυχία μονομιάς, καθιερώνει τον συγγραφέα και ο Αλφρεντ Χίτσκοκ αγοράζει τα δικαιώματα και το έργο και θα αποφανθεί πως το έργο είναι «βιτριόλι και μαρμελάδα» και πως δεν ξέρεις αν έχει γραφτεί « από την Αγκάθα Κρίστι ή τον Κάρλο Γκολντόνι».

Η παράσταση είναι σκηνοθετημένη από τον Πέτρο Ζούλια, ο οποίος ζωντανεύει επί σκηνής αυτό το παιχνίδι κωμωδίας και μυστηρίου, αφουγκραζόμενος τον συγγραφέα και ακουμπώντας γερά στην ψυχογραφία των ηρώων. Το κωμικό στοιχείο δεν κατασκευάζεται, δεν επινοείται, απορρέει αυτούσιο μέσα από τη σκηνική συμπεριφορά ηθοποιών και χαρακτήρων και αυτό λογίζεται ως μεγάλη επιτυχία ενός σκηνοθέτη που καταφέρνει να απελευθερώνει από τους ηθοποιούς του αυτήν την ενέργεια. Βεβαίως, υπάρχει και ένα πολύ σπουδαίο ερμηνευτικό δυναμικό στην παράσταση ξεκινώντας από τον πάντα θεατρικά παρόντα Γιώργο Κωνσταντίνου, τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και την χημεία που αναπτύσσει με την Έφη Μουρίκη, τον βαθύ γνώστη της κωμωδίας Τάκη Παπαματθαίου, τον υποδόρειο Κωνσταντίνο Γιαννακόπουλο και την απολαυστική κωμίκα μας Μαρία Αντουλινάκη.

Θέατρο Ζίνα, Λεωφ. Αλεξάνδρας 74, Αθήνα, τηλ: 210 64 24 414/ 210 64 24 424
Τετάρτη (Λαική) στις 7:30, Πέμπτη 8:00, Παρασκευή 9:00, Σάββατο (Λαϊκή) 5:30 και 9.00 και Κυριακή 7.30

«Σεσουάρ για Δολοφόνους» των Mπρους Τζόρνταν και Μέριλιν Έιμπραμς από τον Νικορέστη Χανιωτάκη στο Θέατρο Λαμπέτη. Παίζουν Ιωάννης Απέργης, Τζένη Θεωνά, Δημήτρης Μακαλιάς, Δανάη Μιχαλάκη, Ζήσης Ρούμπος, Χάρης Χιώτης

Κατέχει το ρεκόρ της μακροβιότερου παιγμένου έργου στην Ελλάδα, το οποία παιζόταν από το 1999 έως το 2012 σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη και αναμφισβήτητα η μεγάλη επιτυχία της και ο αστικός πλέον μύθος που το περιβάλλει, έγκειται στην καινοτόμα γνωριμία του Αθηναϊκού κοινού με την διάδραση. Ο κόσμος συμμετέχει ενεργά στην έρευνα του εγκλήματος που συμβαίνει σε ένα κομμωτήριο και καθορίζει καταλυτικά την επίλυσή του…

διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X