Κοινωνία

Θεόδωρος Βασιλάκης: Ο κρητικός επιχειρηματίας που κατέκτησε τους αιθέρες

Θεόδωρος Βασιλάκης: Ο κρητικός επιχειρηματίας που κατέκτησε τους αιθέρες
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Θλίψη προκάλεσε στον επιχειρηματικό κόσμο κι όχι μόνο η είδηση του θανάτου του Θεόδωρου Βασιλάκη, του πολυπράγμωνα επιχειρηματία από την Κρήτη. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης, πιστεύοντας κι επενδύοντας στο τουριστικό προϊόν της χώρας κατάφερε να δημιουργήσει πλήθος επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων και την κραταιότερη αεροπορική εταιρεία του σήμερα.

Ποια ήταν όμως η πορεία του επιχειρηματία που από τα πρατήρια καυσίμων κατάφερε να κατακτήσει τους αιθέρες μέσω της Aegean Airlines.

Από μικρός στις επιχειρήσεις o Θεόδωρος Βασιλάκης

Γεννηθείς στο Ηράκλειο της Κρήτη το 1940, ο Θεόδωρος Βασιλάκης έδειξε από αρκετά μικρή ηλικία την κλίση του στις επιχειρήσεις, ήδη από το σχολείο συχνά πυκνά βοηθούσε στα αμπέλια που διατηρούσε η οικογένειά του. Όταν πια ενηλικιώθηκε, το 1958, έφυγε για τις Ηνωμένες Πολιτείες για να σπουδάσει με υποτροφία διοίκηση επιχειρήσεων. Μετά το πέρας των σπουδών του επιστρέφει στην γενέτειρα του εργάζεται στις διανομές καυσίμων της εταιρείας Ρεστη. Με την εξαγορά της Ρέστης από την Texaco, η οικογένειά του αναλαμβάνει τη διανομή καυσίμων σε όλη την Κρήτη και σιγά σιγά δημιουργεί το δικό της και μάλιστα ιδιόκτητο δίκτυο πρατηρίων.

Αντιλαμβανόμενος ωστόσο έγκαιρα την επιχειρηματική ευκαιρία που κρύβεται στον τουρισμό για μια χώρα σαν την Ελλάδα, ο Θεόδωρος Βασιλάκης αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο της ενοικίασης αυτοκινήτων κατά κύριο λόγο σε τουρίστες.

Το πρώτο συμβόλαιο

Ιδρύει την Θ. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ Α.Ε., και το 1966 υπογράφει το πρώτο συμβόλαιο εκπροσώπησης (Franchise) στην Κρήτη της HERTZ INTERNATIONAL με 6 αυτοκίνητα Volkswagen Beetle. Λίγο αργότερα αναλαμβάνει το Franchise για την εκπροσώπηση της Hertz Ιnternational και στη Ρόδο. Μέσα σε 8 χρόνια καταφέρνει να εξαγοράσει την Hertz Hellas, θυγατρική της Hertz International.

Μετονομάζει την εταιρεία σε AUTOHELLAS Α.Τ.Ε.Ε. και αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση της Hertz σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα η AUTOHELLAS A.T.E.E. είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτου (Rent a Car) στην Ελλάδα, βάσει των οικονομικών μεγεθών της και του στόλου των οχημάτων που διαχειρίζεται. Αποτελεί δε το μεγαλύτερο εθνικό franchisee (δικαιοδόχο) της Hertz International παγκοσμίως.

Το 1977 συνάπτει συμφωνία με την General Motors και αναλαμβάνει επισήμως την εισαγωγή των αυτοκινήτων OPEL και ISUZU. To 1984 αναλαμβάνει την αποκλειστική εισαγωγή και διανομή της αυτοκινητοβιομηχανίας SEAT στην Ελλάδα. Λίγο αργότερα ακολουθεί και η SAAB. Μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία εκτός από την Autohellas στην επιχειρηματική ομπρέλα του Θεόδωρου. Βασιλακη περιλαμβάνονται διάφορες εταιρείες όπως οι ΒΑΚΑΡ και ΤΕΧΝΟΚΑΡ και ΒΕΛΜΑΡ ενώ ο ίδιος συμμετέχει μετοχικά σε ακόμα 11 εταιρείες.

Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες «απογειώνονται»

Τα χρόνια περνούν και η οικογένεια Βασιλάκη αποφασίσει να διευρύνει κι άλλο τις δραστηριότητες της, επενδύοντας σε διαφορετικό τομέα των μεταφορών αυτή τη φορά, πάντα όμως προσανατολισμένη στον τουρισμό. Συγκεκριμένα το 1994 εξαγοράζει την Aegean Aviation των αδερφών Σιμιγδαλά. Πρόκειται επί της ουσίας για μια μικρή εταιρεία αεροταξί που μετρά πέντε χρόνια ζωής.

Εκείνη την εποχή αποφασίζει να προβεί σε μια δυναμική για την εποχή κίνηση σε μία εσωτερική αγορά, που μόλις απελευθερωνόταν, να μετατρέψει την εταιρεία σε Business Aviation με αεροσκάφη Learjet. Για τα επόμενα πέντε χρόνια η Aegean θα παραμείνει μια μικρή εταιρεία χωρίς να θυμίζει σε τίποτα τον σημερινό αερομεταφορέα.

Θεόδωρος Βασιλάκης

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ: EUROKINISSI

Μόνο το 1999, όταν διαπιστώνει την έλλειψη ποιότητας στις αερομεταφορές αποφασίσει να μετρέψει την μικρή Aegean Aviation σε τακτική εμπορική αεροπορική εταιρεία, αρχικά με ένα στόλο 6 ολοκαίνουριων αεροπλάνων. Τότε, η Aegean Airlines ξεκινά πτήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης. Την ίδια χρονιά δρομολογούνται πτήσεις και σε άλλους ελληνικούς προορισμούς (Ρόδο, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα). Στο τέλος της ίδιας χρονιάς η οικογένεια αποφασίζει την εξαγορά της Air Greece αυξάνοντας το στόλο της στα 7 αεροσκάφη. Ένα χρόνο αργότερα προσθέτει δύο ακόμα αεροσκάφη στο στόλο της καθώς και τις Σαντορίνη και Μυτιλήνη στο πτητικό της πρόγραμμα.

Ένα χρόνο αργότερα συνεργάζεται και με την Cronus Airlines με πτήσεις κοινών κωδικών που ενώνουν τους διάφορους τουριστικούς προορισμούς της χώρας με το εξωτερικό. Ακολουθεί η πλήρης ενσωμάτωση της Cronus – τα δρομολόγια εκτελούνται πλέον με κοινή πλέον ονομασία – η εξαγορά νέων αεροσκαφών Α320 και Α321 Airbus αλλά και καινοτομίες για την ελληνική αγορά όπως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η online κράτηση πτήσεων.

Η εξαγορά της Ολυμπιακής

Τον Μάρτιο του 2009 η οικογένεια υποβάλλει προσφορά στον ανοικτό διεθνή διαγωνισμό της Διϋπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων για την εξαγορά του πτητικού έργου της Ολυμπιακής, της τεχνικής της βάσης αλλά και της εταιρείας Πάνθεον, ύψους 90, 20 και 60 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η προσφορά απορρίπτεται και η Ολυμπιακή ιδιωτικοποιείται καταλήγοντας στον όμιλο MIG. Όμως η δεινή οικονομική κατάσταση της επιχείρησης αναγκάζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναθεωρήσει την αρχική αρνητική απόφαση της για την εξαγορά της Ολυμπιακής από την Aegean η οποία βασιζόταν στο επιχείρημα της δημιουργίας μονοπωλίου.

Έτσι το 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοινώνει την έγκρισή της για την απορρόφηση της Olympic Air από την Aegean, δημιουργώντας την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας η οποία έχει ήδη γίνει μέλος της Star Alliance από το 2010.

«Μετά από διεξοδική έρευνα προέκυψε ότι αν η Olympic Air δεν εξαγοραζόταν από την Aegean, θα αναγκαζόταν στο άμεσο μέλλον να παύσει να λειτουργεί λόγω οικονομικών δυσχερειών. Μόλις η Olympic σταματούσε την επιχειρηματική της δραστηριότητα, η Aegean θα καθίστατο η μοναδική εταιρεία πτήσεων εσωτερικού και θα αποκτούσε τα μερίδια αγοράς της Olympic.Ως εκ τούτου, ανεξαρτήτως της συγκέντρωσης, η Olympic σύντομα θα έπαυε να υπάρχει ως ανταγωνίστρια της Aegean. Κατά συνέπεια, η συγκέντρωση δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, ο οποίος ούτως ή άλλως δεν θα υπήρχε» ανέφερε η ανακοίνωση της Επιτροπής.

Οι αρχικές αντιδράσεις

Το τίμημα για την εξαγορά είχε πλέον οριστεί στα 72 εκατ. ευρώ με τμηματική καταβολή μετρητών από την Aegean προς την MIG. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις που είχε εγείρει το «χαμηλό» για πολλούς τίμημα της «πολύφερνης νύφης» η εξαγορά κρίθηκε στο μέλλον επιτυχημένη αφού εντέλει δημιούργησε μια αεροπορική εταιρεία που αποτελείται από 50 αεροσκάφη με πτητικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει προορισμούς εσωτερικού και εξωτερικού μεταφέροντας σε αυτούς ετησίως περισσότερους από 9,5 εκατ. επιβάτες.

Θεόδωρος Βασιλάκης

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ: EUROKINISSI

Μόλις προ μηνών μάλιστα η εταιρεία κατάφερε και ταράξει εκ νέου την ελληνική επιχειρηματική σκηνή υπογράφοντας μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις της χώρας: την παραγγελία 42 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo έναντι 5 δισ. δολλαρίων.

Μια άλλη μεγάλη αγάπη εκτός από τις επιχειρήσεις

Πέρα βέβαια από τις επιχειρήσεις μια άλλη μεγάλη του αγάπη ήταν το γκολφ, την οποία αποφάσισε να προβάλει μέσω των επιχειρήσεών του ενισχύοντας παράλληλα και την τουριστική κίνηση της χώρας. Μέχρι χθες συνέχιζε τις προσπάθειές του για τουριστική ανάπτυξη της χώρας και παράταση της τουριστικής περιόδου της χώρας μέσω νέων δραστηριοτήτων όπως το γκολφ. O ίδιος υπήρξε ο κύριος εμπνευστής του διεθνούς τουρνουά γκολφ Aegean Airlines Pro-Am που έχει τοποθετήσει τη χώρα στον διεθνή χάρτη των μεγάλων τουρνουά γκόλφ αναδεικνύοντας παράλληλα και τις αντίστοιχες υποδομές της χώρας.

Μια πορεία που στέφθηκε με δάφνες

Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί δρασκελισμοί βέβαια έφεραν και αρκετές βραβεύσεις στην πορεία του κρητικού επιχειρηματία.

To 1997 βραβεύεται από το ΕΒΕΑ στον τομέα, «Αυτοδημιούργητος Επιχειρηματίας». Το 1999 βραβεύεται από το Ισπανικό Κράτος για τη συμβολή του στην ανάπτυξη των Ελληνο-Ισπανικών εμπορικών σχέσεων.

Το 2015 τιμήθηκε από την Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας για την επιχειρηματική του δραστηριότητα, με την τιμητική διάκριση του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος». Την ίδια χρονιά έλαβε τη μέγιστη τιμητική διάκριση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε ένα πρόσωπο το οποίο -με τη συνολική του δράση-έχει προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στην ελληνική οικονομία. Τον Μάρτιο του 2016 αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Τον Μάρτιο του 2017 τιμήθηκε με τo 4o Business unusual Award από το ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.

Ιδρυτικό μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων(ΣΕΤΕ), ο Θεόδωρος Βασιλάκης διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Αντιπρόεδρος του ΣΕΑΑ (ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ), καθώς και Αντιπρόεδρος του ΕΟΤ (1992-1993).

Όπως όμως ο ίδιος δήλωνε το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής του, ήταν πάντα η οικογένειά του. Η σύζυγός του και πολύτιμη συνεργάτης του Εμμανουέλλα, τα παιδιά του, Ευτύχιος και Γιώργος και τα 6 εγγόνια του.

Πηγή: insider.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X