Οικονομία

Μην κατηγορείτε την Amazon για την “Αποκάλυψη” στο λιανεμπόριο

Μην κατηγορείτε την Amazon για την “Αποκάλυψη” στο λιανεμπόριο
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Ο Αμερικανός Πρόεδρος έχει επανειλημμένως επιτεθεί σε μία από τις πιο επιτυχημένες αμερικανικές επιχειρήσεις, την Amazon.com Inc. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχει χρησιμοποιήσει το Twitter για να “εξορκίσει” τον κολοσσό του διαδικτυακού λιανεμπορίου, ο επικεφαλής του οποίου, Jeff Bezos, είναι ιδιοκτήτης της Washington Post, μιας εφημερίδας που δημοσιεύει ανά τακτά χρονικά διαστήματα ποικίλα άρθρα που έχουν αποδειχθεί ενοχλητικά για τον Donald Trump και την κυβέρνησή του.

Θα αφήσω στην άκρη το αν ο Trump ενδίδει σε μία προσωπική βεντέτα που προέρχεται από ζήλια ή από τη δημοσίευση αρνητικών ειδήσεων ή από φόρους ή από ανησυχία για το ταχυδρομείο ή αν η συμπεριφορά του αξίζει να συγκριθεί με του Mussolini. Όλοι σας έχετε την προσωπική σας άποψη για αυτά τα θέματα και είναι απίθανο να την αλλάξω, ανεξάρτητα από το πόσες λέξεις θα γράψω σήμερα.

Ωστόσο, αξίζει να εξεταστεί το ζήτημα της αιτίας προέλευσης του ολέθρου του λιανεμπορίου και το κατά πόσο πρέπει να κατηγορήσουμε την Amazon για αυτόν. Τόσο τα μεγάλα όσο και τα μικρά καταστήματα έχουν υποστεί πιέσεις καθώς οι Αμερικανοί αλλάζουν τις προτιμήσεις τους στα ψώνια. Αλλά είναι πάρα πολύ εύκολο – και κατά τη γνώμη μου πρόκειται για “διανοητική τεμπελιά” – απλώς να ξεκινήσει να κατηγορεί κανείς για όλα τα κακά του λιανικού εμπορίου την Bezos & Co.

Μια πληρέστερη εξερεύνηση του τοπίου της λιανικής ξεκινά με μια γρήγορη ανασκόπηση του πώς φτάσαμε εδώ:

Ξεκινάμε από τη δεκαετία του 1990, όταν μια ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία των ΗΠΑ και η “καυτή” χρηματιστηριακή αγορά συνέβαλαν σε τεράστια κατασκευαστική άνθηση σε όλο τον κόσμο – στη στέγαση, στο γραφεία και στο λιανικό εμπόριο. Μέχρι και την “έκρηξη” του dot-com το 2000, η ​​Αμερική είχε ένα τεράστιο πλεόνασμα εμπορικά αξιοποιήσιμου χώρου, ξεπερνώντας σε μεγάλο βαθμό όλα τα άλλα ανεπτυγμένα έθνη. Μια ανάλυση της Credit Suisse πέρυσι διαπίστωσε ότι οι ΗΠΑ είχαν 23,6 τετραγωνικά πόδια εμπορικού χώρου ανά άτομο έναντι 11,1 στην Αυστραλία και 4,6 στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Μεγάλες αλλαγές! Πληρωμή στις 30 ημέρες για τα ευπαθή προϊόντα

Άλλες μελέτες κατέληξαν σε παρόμοια συμπεράσματα. Με τόσο περισσότερο χώρο για εμπορικά καταστήματα από οποιοδήποτε άλλο έθνος, το πλήγμα ήταν σχεδόν αναπόφευκτο. Η μείωση του αποτυπώματος του λιανικού εμπορίου στην Αμερική είναι πιθανό να συνεχιστεί μέχρις ότου γίνει πιο κατάλληλο σε σχέση με τη ζήτηση της αγοράς.

Η υπέρ-ανοικοδόμηση εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την επιβράδυνση της κατασκευής εμπορικών κέντρων και όλες αυτές τις κενές αποθήκες στο Μανχάταν και στις μικρότερες πόλεις. Αλλά υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες. Η αμερικανική ευαισθησία σχετικά με τις τιμές καταναλωτή δεν είναι κάτι νέο. Πριν εμφανιστεί η Amazon, η Wal-Mart κατηγορήθηκε για την κατάρρευση μικρότερων λιανοπωλητών.

Για μένα, η ευαισθησία των τιμών δεν είναι αιτία, αλλά ένα αποτέλεσμα, μια αντίδραση στις δεκαετίες μισθολογικής στασιμότητας. Η Wal-Mart στις δεκαετίες του 1980 και του 1990 και η Amazon στη δεκαετία του 2000 και μετά ήταν απλώς οι πιο έξυπνοι παίκτες που εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία. Το να κατηγορεί κανείς τους καπιταλιστές λιανοπωλητές φέρνει το αντίθετο αποτέλεσμα. Αντέδρασαν στις δυνάμεις της αγοράς για τις οποίες έκαναν ελάχιστα ή τίποτε για να δημιουργηθούν.

«Ντου» της Κομισιόν σε εταιρείες δικαιωμάτων μετάδοσης αθλητικών διοργανώσεων!

Ένας πιεσμένος καταναλωτής δεν είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει την κατάσταση. Σκεφτείτε τις επιπτώσεις των δημογραφικών στοιχείων. Οι Millennials, που αποτελούν σήμερα την πιο πολυπληθή ομάδα, ξοδεύουν χρήματα πολύ διαφορετικά από τους υλιστικούς γονείς του Baby Boom και τους φειδωλούς παππούδες τους. Προτιμούν τις εμπειρίες σε σχέση με τα καταναλωτικά αγαθά, τείνουν να μην γίνονται ιδιοκτήτες πραγμάτων, αλλά προτιμούν απλώς να χρησιμοποιούν, να κάνουν stream ή να νοικιάζουν. Υπηρεσίες όπως αυτές των AirBnB, Uber, ZipCar, Spotify και Netflix βοηθούν στην εξήγηση του προβλήματος των δεινών των λιανοπωλητών. Δεν γνωρίζω πότε οι λιανοπωλητές θα συμβαδίσουν με τις συνήθειες των Millennials, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία  ότι αυτό αποτελούσε και θα συνεχίσει να αποτελεί μείζων παράγοντα.

Δεν είναι μόνο οι νεότεροι καταναλωτές που αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες: Μεγάλο μέρος της Αμερικής αντιλαμβάνεται τώρα ότι το shopping therapy δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό. Πολλοί από εμάς έχουμε καταλάβει ότι προτιμούμε να αγοράζουμε υπηρεσίες που μας εξοικονομούν χρόνο, συγκριτικά με αγαθά και μπιχλιμπίδια.

Υπάρχουν και κάποια θετικά στοιχεία σε όλη αυτή την αρνητικότητα του λιανικού εμπορίου. Για κάθε κεφάλαιο που χάνεται, έρχονται χειρότερα αποτελέσματα. Οι πιέσεις που έχει δεχτεί το λιανεμπόριο μοιάζουν με ένα από αυτά τα παραδείγματα.

Η Amazon, η “εμπειρία” και το εμπόριο

Το θετικό είναι ότι ορισμένες φορές οι πόλεις μπορούν να προσαρμοστούν. Το Πόρτλαντ, του Όρεγκον, ανανεώνει και μετατρέπει παλιότερα εργοστάσια σε κατοικίες, θέατρα, εστιατόρια και εργαστήρια για χειροποίητα προϊόντα. Η γειτονιά Tribeca της Νέας Υόρκης έκανε κάτι παρόμοιο στη δεκαετία του 1980.

Η πρόκληση, όμως, είναι να δημιουργηθεί ο “παράγοντας εμπειρίας” που χρειάζονται για να επιβιώσουν τα εμπορικά κέντρα προκειμένου να αποτελέσουν προορισμούς. Οι χώροι εστίασης που μπορεί να θυμάστε στα εμπορικά κέντρα από τα νιάτα σας αντικαθίστανται από νεοεισερχόμενες εταιρείες όπως η Urban Space, γεμάτες με ασυνήθιστα και ευχάριστα εστιατόρια – και όχι μια κοινότυπη εθνική αλυσίδα.

Το πρώτο… αίμα! Αφορολόγητο και μεταρρυθμίσεις στις «συμπληγάδες» Γερμανίας – ΔΝΤ!

Δεν μπορεί κάθε τοποθεσία να είναι αποτελεσματική. Εάν η τοπική οικονομία πλήττεται- καθώς πολλοί είναι έξω από τις πόλεις συνδεδεμένοι στην οικονομία της γνώσης – μια αναγέννηση του λιανεμπορίου θα είναι δύσκολη. Αλλά σε άλλες υπάρχει μια μοναδική ευκαιρία να αξιοποιηθούν τα παλιά καταστήματα λιανικής και τα εμπορικά κέντρα για πιο παραγωγικές χρήσεις – κοινοτικούς χώρους, διαμερίσματα ή γραφεία.

Η Amazon δεν είναι υπεύθυνη για τη μείωση του φυσικού λιανικού εμπορίου. Είναι ένα σύμπτωμα, όχι μια αιτία. Απλά θυμηθείτε το αυτό, την επόμενη φορά που ο Πρόεδρος θα μπει στο Twitter για να πλήξει μια μεγάλη αμερικανική εταιρεία.

Άρθρο του Barry Ritholtz που δημοσιεύεται στο capital.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X