Θέμα

Hellenic Train -ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Έτοιμοι για τη μεγάλη αποχώρηση οι Ιταλοί -Αναζητούν αγοραστή

Hellenic Train -ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Έτοιμοι για τη μεγάλη αποχώρηση οι Ιταλοί -Αναζητούν αγοραστή
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Αναζητούν αγοραστή οι Ιταλοί για τη Hellenic Train ώστε να φύγουν από τη χώρα, Το σχέδιο της Trenitalia να επενδύσει στην Ελλάδα το 2017 αγοράζοντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταλήγει σε αδιέξοδο μετά την τραγωδία στα Τέμπη και την κακοκαιρία Daniel το 2023.

Φουντώνουν τα σενάρια που θέλουν την ιταλική FSI, γνωστή και ως Trenitalia να είναι έτοιμη να αποχωρήσει από την Ελλάδα. Μάλιστα τα ονόματα των υποψήφιων αγοραστών έχουν αρχίσει ήδη να κυκλοφορούν και ξεκινούν από εγχώριους αγοραστές και ομίλους μέχρι σιδηροδρομικούς οργανισμούς στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Απογευματινή», οι Ιταλοί μέχρι σήμερα είχαν στείλει δεύτερης διαλογής στελέχη και δεύτερης διαλογής αμαξοστοιχίες στην Ελλάδα και βλέπουν ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να αποδώσει η επένδυση που έκαναν το 2017.

Τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς είχε ολοκληρωθεί η αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ. Ενάμιση χρόνο μετά το 2019 απέκτησαν την ΕΕΣΤΥ (εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού υλικού) έναντι 22 εκατ. ευρώ.

Και ήρθε το 2023… η τραγωδία των Τεμπών και οι καταστροφές από την κακοκαιρία Daniel, δύο πολύ σοβαρά περιστατικά που ανέτρεψαν τα σχέδια της ιταλικής εταιρείας. Στην υπόθεση των Τεμπών μάλιστα υπήρξε μεγάλο πλήγμα για τα έσοδα του ομίλου αφού στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη κοβόντουσαν τα περισσότερα εισιτήρια.

Ακόμα πιο σοβαρό πλήγμα υπήρξε και στην εικόνα της ιταλικής εταιρείας από την αρνητική αντιμετώπιση που είχε στην Εξεταστική Επιτροπή, ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train και παλαίμαχος μηχανοδηγός, Μαουρίτσιο Καποτόρτο.

Η αρχή το 2017, τα τρελά έσοδα ως το 2022 και η μεγάλη πτώση από το 2023 ως σήμερα

Οι Ιταλοί το 2017 αποφάσισαν να επενδύσουν στην Ελλάδα παρά τα πολλά και χρόνια προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου γιατί έβλεπαν ότι με ένα χαμηλό εισιτήριο σε κεντρικές και άγονες γραμμές θα ανταγωνίζονταν τις αεροπορικές μεταφορές και όχι μόνο.

Η Trenitalia λοιπόν έβαλε αντίστοιχη υπηρεσία με αυτή που είχε στη Ρώμη με βάση τις αρχές του ελληνικού σιδηροδρόμου και προσπάθησε να προσφέρει στην Ελλάδα και κατάφερε να φέρει τα έσοδα που ήθελε, μέχρι πριν την τραγωδία στα Τέμπη. Συγκεκριμένα τα έσοδα από μεταφορές επιβατών είχαν διπλασιαστεί από 36,5 εκατ. το 2021 είχαν φτάσει τα 65 εκατ. ευρώ.

Και τα έσοδα αυτά έγιναν περισσότερα αφού πούλησαν στη θυγατρική τους τις πέντε αμαξοστοιχίες ETR 470, όπως το Ασημένιο Βέλος έναντι 47,5 εκατ. ευρώ, παίρνοντας πίσω ένα μεγάλο ποσοστό που είχαν δώσει το 2017.

Τα έσοδα λοιπόν μπορεί να πήγαν καλά ωστόσο στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 γράφτηκε η μαύρη σελίδα στην Ελλάδα και στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Με τα δημοσιεύματα για παρά τρίχα δυστυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο να πληθαίνουν, με καταγγελίες για προβλήματα στην εκπαίδευση προσωπικού στον σιδηρόδρομο να προβληματίζουν, η κατάσταση στην Trenitalia δεν είναι η ιδανική.

Το μεγάλο πρόβλημα για τον ιταλικό όμιλο παραμένει ένα… να βρεθεί αγοραστής ώστε να μπορέσει να φύγει από την Ελλάδα.

Το προφίλ της εταιρείας

Όπως αναφέρει η ίδια η εταιρεία στην ιστοσελίδα της «Στις 18 Ιανουαρίου 2017 υπεγράφη, από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), η σύμβαση πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε στην FSI, έναντι συνολικού τιμήματος ευρώ 45 εκατ. ευρώ. Στις 14 Σεπτεμβρίου 2017 ολοκληρώθηκε η πώληση και μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. στην FSI και εντάχθηκε στον ιταλικό όμιλο.

Η εταιρεία, πλέον υπό την επωνυμία HELLENIC TRAIN, διοικείται από πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο.

O όμιλος FSI αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη και δραστηριοποιείται ήδη στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Βρετανία. Ο όμιλος FSI απασχολεί πάνω από 75.000 εργαζόμενους. Σε ετήσια βάση εξυπηρετούνται 830 εκ. επιβάτες και μεταφέρονται 50 εκ. τόνοι εμπορευμάτων.

Η HELLENIC TRAIN είναι ο βασικός πάροχος (μέχρι και σήμερα ο μοναδικός) σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Η Εταιρεία παρέχει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες χρησιμοποιώντας το δίκτυο και την εν γένει σιδηροδρομική υποδομή η οποία ανήκει στον ΟΣΕ (καταβάλλοντας τα αντίστοιχα τέλη πρόσβασης δικτύου).

Η HELLENIC TRAIN πραγματοποιεί 342 δρομολόγια (επιβατικά και εμπορικά τραίνα) την ημέρα. Το 2016 μετέφερε συνολικά 15,6 εκ. επιβάτες, από τους οποίους 10,1 εκ. μετακινήθηκαν με τις Προαστιακές γραμμές και 5,5 εκ. στο εθνικό δίκτυο. Επίσης, μετέφερε 1,1 εκ. τόνους εμπορευμάτων. Το 2016 τα συνολικά έσοδα της εταιρείας από το επιβατικό και εμπορικό έργο έφτασαν τα 120 εκ. ευρώ και τα κέρδη τα 3,3 εκ. ευρώ».

Οι δραματικές προειδοποιήσεις των Ελβετών

Αξίζει να αναλύσουμε ποια είναι τα τρένα που η ιταλική εταιρεία παρουσίασε ως το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Μελέτες του Investigate Europe και Reports United που έχουν ως θέμα την ευρωπαϊκή πολιτική για τους σιδηροδρόμους.

«Καθυστερήσεις, βλάβες, ακυρώσεις… Για χρόνια, τα τρένα ETR 470 αποτελούσαν τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο των ελβετικών σιδηροδρόμων. Στο τέλος, οι Ελβετοί τα έστειλαν για παλιοσίδερα. Όμως οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι – που διαχειρίζονται όλα τα ελληνικά επιβατικά τρένα από το 2017 – παρουσίασαν τα ίδια ακριβώς τρένα ως υπερσύγχρονα. «Μείνετε μακριά από αυτά τα τρένα», προειδοποιούσαν στελέχη που τα γνωρίζουν από πρώτο χέρι.

Μάλιστα, πριν από είκοσι χρόνια, ο ελβετικός Τύπος ονόμασε το τρένο ETR 470, το οποίο έκανε το δρομολόγιο Μιλάνο-Ελβετία, με το όνομα “Pannenzug”, δηλαδή «τρένο των βλαβών». Ακόμα πιο δεικτική ήταν η ιστοσελίδα που κατέγραφε τα προβλήματά του και στα ιταλικά λεγόταν CessoAlpino, δηλαδή, σε κομψή μετάφραση, «αλπική τουαλέτα».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν όσα δήλωσαν δύο πρώην αξιωματούχοι που γνώριζαν το τρένο αυτό, κατά τη διάρκεια επικοινωνίας τους με την ομάδα του Investigate Europe και Reporters United. Όπως σημειώνεται στην έρευνα, τους ήταν πολύ δύσκολο να πιστέψουν ότι τα πέντε εναπομείναντα ETR 470 που δεν στάλθηκαν στο σκουπιδότοπο, είχαν ξαφνικά «βαφτιστεί» το… μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

«Η συμβουλή από την Ελβετία: Μείνετε μακριά από αυτά τα τρένα», είχε προειδοποιήσει ο Walter Finkbohner, πρώην γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου της Cisalpino AG, της θυγατρικής των ιταλικών και ελβετικών σιδηροδρόμων που αγόρασε τα ETR 470 από την κατασκευάστρια εταιρεία Fiat Ferroviaria τη δεκαετία του 1990.

«Αγοράστε δοκιμασμένα τρένα ή καινούργια. Δεν υπάρχει τίποτα δωρεάν στη ζωή», σημείωνε. Δυστυχώς η χώρα μας δε μπορούσε να επιλέξει τα τρένα που θα ήταν υπεύθυνα για την μεταφορά εκατομμυρίων ανθρωπίνων ζωών, αφού ο σιδηρόδρομος είχε περάσει στα χέρια ιδιωτών.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X