Οικονομία

Κόλπα, τρικ και παραπλάνηση με το καλάθι του νοικοκυριού

Κόλπα, τρικ και παραπλάνηση με το καλάθι του νοικοκυριού
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Τα κόλπα και τα τρικ έχουν την τιμητική τους και στο καλάθι του νοικοκυριού. Ερευνα έδειξε ελλιπείς καταλόγους,  επανάληψη προϊόντων ώστε το «μπουκέτο προσφορών» να φαίνεται πλουσιότερο ή τοποθέτησής τους σε λανθασμένες κατηγορίες στην πλατφόρμα e-katanalotis, αλλά και λίστες αλυσίδων στις οποίες έως και 8 στα 10 προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας, καταγγέλλει η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ σχολιάζοντας το μέτρο του καλαθιού του νοικοκυριού.

Η ΕΕΚΕ υπογραμμίζει ότι η πρώτη ημέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού» «κατέδειξε ότι ο καταναλωτής παραμένει απροστάτευτος, όχι μόνο απέναντι στη συνεχώς αυξανόμενη ακρίβεια και έκρηξη τιμών, αλλά και απέναντι στη διαχρονική αδυναμία των οποιωνδήποτε κρατικών παρεμβάσεων που επιδιώκουν την αντιμετώπιση του προβλήματος».

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος διεξήγαγε έρευνα στην ιστοσελίδα «e-katanalotis», στην οποία οι υπόχρεες αλυσίδες εμπορίας τροφίμων και άλλων προϊόντων (σούπερ μάρκετ) έπρεπε έως τις 9 το πρωί της Τετάρτης 02/11/2022, να ανεβάσουν λίστα με τα προϊόντα που ανήκουν στις 51 κατηγορίες όπως αυτές καθορίστηκαν με την απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι:

  1. Κάποιες από τις 13 αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e-katanalotis» προϊόντα, δεν έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλαδή, δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στο νόμο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ο ελλιπής κατάλογος επισύρει πρόστιμο 5.000€ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή.
  2. Παρά την εικόνα που παρουσιάστηκε το πρωί από τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκο Παπαθανάση, ότι «το 20-40% των προϊόντων αφορούν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», εν τούτοις υπάρχουν αλυσίδες που περιλαμβάνουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε ποσοστό περίπου 80% του συνόλου.
  3. Σε κάποιες από τις αλυσίδες παρουσιάζεται το φαινόμενο να έχει καταχωρηθεί το ίδιο προϊόν από 2 έως 11 φορές! Αποτέλεσμα είναι η πλασματική αύξηση του αριθμού των προϊόντων, γεγονός που καθιστά το όλο εγχείρημα ανώφελο για τον καταναλωτή.
  4. Διαπιστώθηκε ότι κάποιες αλυσίδες έχουν καταχωρήσει προϊόντα σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή (αλλά και του Υπουργείου). Για παράδειγμα διαπιστώθηκε ότι π.χ. στην κατηγορία προϊόντων «πουλερικά» έχει καταχωρηθεί χυμός πορτοκάλι, στην κατηγορία προϊόντων «αλεύρι» έχει καταχωρηθεί πατέ γάτας ή στην κατηγορία «γάλα φρέσκο» έχει καταχωρηθεί τηγανιά χοιρινή. Σημειωτέον ότι η καταχώρηση στην ιστοσελίδα e-katanalotis, την οποία διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, είναι ευθύνη της ίδιας της υπηρεσίας, ως προς την ακρίβεια των πληροφοριών που περιέχει (τουλάχιστον στο τεχνικό της σκέλος), ακρίβεια που, προφανώς, δεν έτυχε του απαιτούμενου ελέγχου οδηγώντας στη σύγχυση του καταναλωτικού κοινού.

Την ίδια στιγμή στο καλάθι του νοικοκυριού έχουν συμπεριληφθεί προιόντα που έχουν αυξηθεί έως και κατά 40% στο διάστημα από τον περασμένο Απρίλιο. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση αλυσίδας η οποία περιλαμβάνει ρολό κουζίνας στην τιμή των 2,65€, ενώ το ίδιο προϊόν τον Απρίλιο 2022 κόστιζε 1,89 € (αύξηση 40%), ενώ είδη προσωπικής υγιεινής ανατιμήθηκαν κατά ποσοστό 23% το ίδιο χρονικό διάστημα και σε είδη διατροφής, όπως στα μακαρόνια, αυξήθηκε η τιμή από 0,74€ σε 1,26€.

Παρατηρήθηκε, επίσης, διαφορά στις τιμές μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον καφέ, για τον οποίο η διαφορά φθάνει έως 1,58€. Ταυτόχρονα, σημειώνεται ότι στα περισσότερα προϊόντα έχει μειωθεί το περιεχόμενο από 11% έως 30%.

Η ΕΕΚΕ σημειώνει για άλλη μία φορά ότι «η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται με ημίμετρα, όπως εν προκειμένω» και επαναλμβάνει ότι είναι «πρωταρχική και άμεση ανάγκη, η Πολιτεία να πάρει άμεσα, ουσιαστικά μέτρα, για να αντιμετωπιστεί η ζοφερή κατάσταση που έχουμε μπροστά μας». Για το λόγο αυτό προτείνει δέσμη έξι μέτρων, τα οποία είναι:

– Αναστολή λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας

– Προώθηση όλων των τύπων ενέργειας (π.χ. υδρογόνο, γεωθερμία, κ.λπ.) χωρίς προκαταλήψεις και προτεραιοποιήσεις

– Ενίσχυση των ευάλωτων καταναλωτών μέσω της κατά προτεραιότητας τιμολόγησής τους με τις ενεργειακές πηγές μικρότερου κόστους παραγωγής

– Μείωση του ΦΠΑ στα είδη βασικής διατροφής

– Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης

– Αύξηση του κατώτατου μισθού και επαναφορά του δικαίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων που θα διαχύσει την αύξηση αυτή σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, με στόχο την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων-καταναλωτών.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X