Οικονομία

Έληξε η προθεσμία που είχαν Αθήνα και Σκόπια για τα εμπορικά σήματα -Απροστάτευτα τα μακεδονικά προϊόντα

Έληξε η προθεσμία που είχαν Αθήνα και Σκόπια για τα εμπορικά σήματα -Απροστάτευτα τα μακεδονικά προϊόντα
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Αθήνα – Σκόπια: Εδώ και ένα μήνα έληξε και η τρίχρονη προθεσμία που είχαν Σκόπια και Αθήνα -όπως αυτή προβλέπονταν από την Συμφωνία των Πρεσπών- να βρουν αμοιβαίως αποδεκτές λύσεις στα θέματα που πηγάζουν από τις εμπορικές ονομασίες, τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες και όλα τα σχετικά ζητήματα σε διμερές και διεθνές επίπεδο, παραμένοντας, έτσι μια σοβαρή εκκρεμότητα.

Η διεθνής ομάδα που αποτελείται από εμπειρογνώμονες συγκροτήθηκε μετά την υπογραφή της Συμφωνίας με στόχο να βρει κοινά αποδεκτή λύση σε σχέση με τις παλιές ονομασίες που υπάρχει σύγκρουση μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας αλλά και να καθορίσει πως θα ονομάζονται οι καινούργιες.

Απροστάτευτα τα μακεδονικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές

«Αυτό σημαίνει ότι η Βόρεια Μακεδονία δεν δεσμεύεται πλέον να τηρήσει ένα μορατόριουμ στα εμπορικά σήματα. Τα ελληνικά προϊόντα όπως τα Μακεδονικά κρασιά μπορεί έχουν ένα δίχτυ προστασίας εντός ΕΕ λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών, αυτό όμως δεν ισχύει σε χώρες εκτός ΕΕ όπως στις ΗΠΑ, την Κίνα την Λατινική Αμερική κ.α.». Σε χώρες εκτός ΕΕ όπου η ελληνική πλευρά δεν έχει συνάψει διμερείς συμφωνίες, μπορούν εταιρίες από την Βόρεια Μακεδονία να χρησιμοποιούν ανενόχλητα τον όρο «Μακεδονικός». Παρελκυστική τακτική ακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια ο οινοποιητικός συνεταιρισμός των γειτόνων «Tikves», επιμένοντας να ονοματίζει τα κρασιά «Μακεδονικά».

Ενδεικτική της αμηχανίας αλλά και της δυσκολίας που παρατηρείται εδώ και τρία χρόνια από τις δύο πλευρές είναι και η έλλειψη διαλόγου µεταξύ των επιµελητηρίων. Αν και τα εµπορικά επιµελητήρια των δύο χωρών είχαν ανταλλάξει επιστολές προθέσεων για να συνεργαστούν για µια κοινή λύση στο πνεύµα της καλής επιχειρηµατικής πρακτικής και της Συµφωνίας των Πρεσπών, δεν έχουν καταγραφεί µέχρι στιγµής επίσηµες συναντήσεις των δύο πλευρών. Η τελευταία συνάντηση ήταν προγραµµατισµένη πριν περίπου δυόμιση χρόνια στην Αθήνα. ωστόσο, αυτή αναβλήθηκε καθώς η ελληνική πλευρά αντέδρασε όταν το επιµελητήριο των Σκοπίων παρουσιάστηκε ως «Μακεδονικό Επιµελητήριο», ζητώντας να αλλάξει την ονομασία του και να εναρμονιστεί με την Συμφωνία. Με παρέμβαση Ζάεφ το Επιμηλητήριο της γειτονικής χώρας άλλαξε το όνομα του, ωστόσο, οι δύο πλευρές δεν έχουν συναντηθεί επίσημα ακόμη.

Περίπου 4.000 εταιρείες περιέχουν τον όρο «Μακεδονία»

Συνολικά στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 4.000 εταιρείες που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» για να περιγράψουν ένα ή περισσότερα προϊόντα τους και ο όρος «Macedonia» περιλαµβάνεται σε 182 εµπορικά σήµατα. Το ζήτημα αφορά τα εμπορικά ονόματα κυρίως αγροτοδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επωνυμίες εταιρειών που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία», «Μακεδονικός» και έχουν παρουσία στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), προϊόντα όπως οι πιπεριές Φλωρίνης, γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές», το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, η φέτα, ο μακεδονικός χαλβάς, τα φασόλια Πρεσπών αλλά και αρκετά κρασιά έχουν καθιερωθεί χάρη στους Έλληνες παραγωγούς και εμπόρους ως μακεδονικά προϊόντα.

79 περιέχουν τον όρο «Makedonija», 77 τον όρο «Macedonia»

Αντίστοιχα, στη Βόρεια Μακεδονία, σε σύνολο 14.556 εµπορικών σηµάτων, 79 περιέχουν τον όρο «Makedonija», 77 τον όρο «Macedonia», 12 τον επιθετικό προσδιορισµό «Macedonian» και 128 τα αρχικά «ΜΚ» ή «ΜΑΚ». Επιπλέον, από τα 344 διεθνώς καταχωρισµένα εµπορικά σήµατα εταιρειών της Βόρειας Μακεδονίας, µόνο πέντε περιέχουν τον όρο «Macedonia». Οσον αφορά στις Προστατευόµενες Ονοµασίες Προέλευσης και Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΟΠ/ΠΓΕ), σε σύνολο 53 προϊόντων ΠΟΠ/ΠΓΕ της Βόρειας Μακεδονίας, µόνον ένα φέρει τον προσδιορισµό «Makedonski». Πρόκειται για το τρόφιµο «άιβαρ (ajvar)», ένα είδος σάλτσας/σαλάτας από κόκκινη πιπεριά.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X