Θέμα

Νέος “υπερκοριός”: Φακελώνουν εισοδήματα, καταθέσεις, χρέη, δάνεια

Νέος “υπερκοριός”: Φακελώνουν εισοδήματα, καταθέσεις, χρέη, δάνεια
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Μετά τον “υπερκοριό” της ΕΥΠ, ο οποίος παρακολουθούσε και παρακολουθεί ασφαλώς δεκάδες χιλιάδες πολιτικούς, δημοσιογράφους και πολίτες, η κυβέρνηση θέλει να βάλει στη ζωή μας έναν ακόμα “υπερκοριό” ο οποίος θα παρακολουθεί πολύ στενά την οικονομική μας συμπεριφορά και φυσικά όπως κάθε σύστημα παρακολούθησης που σέβεται τον εαυτό του θα μας…φακελώνει κιόλας. Και τους φακέλους θα χρησιμοποιούν τράπεζες, δημόσιο,  και ιδιώτες όπως επιχειρήσεις τηλεφωνίας και παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.  Και φυσικά θα μας αντιμετωπίζουν ανάλογα.

Τι σημαίνει αυτό; Στην πιο ακραία εκδοχή μπορεί να μην μας δίνουν τηλεφωνική σύνδεση ή ηλεκτρικό ρεύμα αν μας θεωρούν στρατηγικούς κακοπληρωτές, αφού θα έχουν τη δυνατότητα να μην εγκρίνουν την αίτηση που θα κάνουμε.

Αλλά ας αρχίσουμε να ξετυλίγουμε το νήμα από την αρχή. Με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση ως τις 20 Αυγούστου, περιλαμβάνονται και οι διατάξεις για τη δημιουργίας της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης από το υπουργείο, καθώς και την ίδρυση και λειτουργία του Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων υπό την Τράπεζα της Ελλάδος.

Και όπως αναφέρεται  στην αιτιολογική έκθεση, γίνεται προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος της ασύμμετρης πληροφόρησης μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) και οφειλετών και  μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) ως προς την πιστοληπτική  ικανότητα των οφειλετών (φυσικών και νομικών προσώπων). Τί σημαίνει αυτό σε απλά ελληνικά; Σημαίνει ότι συνδυαστικά στην Ανεξάρτητη Αρχή και στο Κεντρικό Μητρώο θα συγκεντρώνεται όλη η οικονομική δραστηριότητα πολιτών και επιχειρήσεων.

Ετσι, θα είναι ορατές όλες οι οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων προς Εφορία, ΕΦΚΑ, ΟΤΑ, δημόσιους οργανισμούς, αλλά και τα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία.

Πιο πρακτικά αυτό σημαίνει ότι  στην πράξη, κάθε πολίτης ή επιχείρηση θα αποκτούν μια βαθμολογία για το οικονομικό προφίλ τους. Με βάση αυτή, θα μπορούν να μπαίνουν σε ρυθμίσεις οφειλών, ενώ οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα να συνυπολογίζουν τα δεδομένα του φυσικού ή νομικού προσώπου για τη χορήγηση δανείων, αλλά και να προχωρούν σε ρυθμίσεις δανείων.

Ομως, ο νέος “υπερκοριός”  ‘η νέος «Τειρεσίας» όπως έχει επικρατήσει να αποκαλείται θα μπορεί να χρησιμοποιείται και από άλλους φορείς, όπως εταιρίες τηλεφωνίας, ηλεκτρικής ενέργειας, έχοντας τη δυνατότητα, όπως προαναφέραμε να εντοπίσουν ή και να αποκλείσουν τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Γίνεται εύκολα αντιληπτό, επομένως, ότι πρόκειται για μια άκρως επικίνδυνη για την κοινωνία πρωτοβουλία της κυβέρνησης -υπό το πρόσχημα της εναρμόνισης με το Κοινοτικό Δίκαιο-, καθώς πολίτες και νοικοκυριά θα χάσουν το δικαίωμα στην επικοινωνία και την ενεργειακή ασφάλεια, αφού οι εταιρείες θα μπορούν να μην εγκρίνουν την παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών ή χορήγησης ηλεκτρικού ρεύματος.

Ας δούμε τώρα πως θα λειτουργεί ο “υπερκοριός” προχωρώντας σε μία στενή…παρακολούθηση του νομοσχεδίου.

Για την αναγκαιότητα λοιπόν της πληροφόρησης για τα δάνεια, τις οφειλές, τις ρυθμίσεις, τα εισοδήματα και την περιουσία πολιτών και επιχειρήσεων συστήνεται η «Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης». Η  Ανεξάρτητη Αρχή θα είναι λειτουργικά και διοικητικά ανεξάρτητη, ενώ θα έχει και οικονομική αυτοτέλεια, δηλαδή δεν θα πληρώνει το κράτος για τη λειτουργία της.

Επίσης δεν θα υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές και θα έχει ως σκοπό τη συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία πρωτογενών δεδομένων πιστοληπτικής συμπεριφοράς, φυσικών και νομικών προσώπων, όπως ορίζονται στην αξιολογούμενη ρύθμιση, την παραγωγή και χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης των άνω προσώπων, την παροχή αξιόπιστης αξιολόγησης της πιστοληπτικής συμπεριφοράς των  φυσικών και νομικών προσώπων προς χρήση από δημόσιους οργανισμούς και φορείς, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή/και λοιπούς ιδιώτες, στο πλαίσιο μείωσης των επιπέδων των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και για την πρόληψη του φαινομένου της υπερχρέωσης των ιδιωτών.

Δηλαδή την πιστοληπτική βαθμολόγηση θα μπορούν να χρησιμοποιούν εκτός από τους οργανισμούς και φορείς του Δημοσίου και τις τράπεζες, και ιδιώτες και βεβαίως εδώ θα μπορούσε να πει κανείς ότι υπάρχει ένα πρόβλημα με την πληροφόρηση ιδιωτών με ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Μένει να το δούμε πως θα διαμορφωθεί.

Ο κύριος στόχος της νομοθετικής παρέμβασης είναι η εξάλειψη του προβλήματος πληροφόρησης μεταξύ του δημόσιου τομέα και των τραπεζών , όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

Η Αρχή, που θα αποτελεί φορέα του Δημοσίου, θα συγκεντρώνει και θα ομαδοποιεί πληροφορίες σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και τις συμπεριφορές πληρωμών προς όλους τους φορείς του Δημόσιου τομέα, με σκοπό την παραγωγή πιστοληπτικής βαθμολόγησης για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Και θα ανταλλάσσει πληροφορίες και βαθμολογίες με άλλους φορείς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Ετσι πολίτες και επιχειρήσεις θα είναι πλήρως “φακελωμένοι” και οι φορείς αξιολόγησης θα γνωρίζουν κάθε οικονομική τους λεπτομέρεια, πράγμα πολύ επικίνδυνο, όπως προαναφέραμε. Τόσο επικίνδυνο όσο και οι φάκελοι που δημιουργούνται από τον “υπερκοριό”  της ΕΥΠ.

Η βαθμολόγηση για φυσικά και νομικά πρόσωπα θα παράγεται από το Σύστημα με αυτοματοποιημένη διαδικασία, των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αντλούνται από τους φορείς του δημόσιου τομέα, με τη χρήση αλγορίθμων. Η πιστοληπτική βαθμολόγηση γίνεται με αριθμητική κλίμακα και αφορά στην τήρηση και την αθέτηση υποχρέωσης έναντι των φορέων του δημόσιου τομέα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η πιστοληπτική βαθμολόγηση παράγεται μετά από την υποβολή αίτησης.

Στον αιτούντα χορηγείται ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης, η οποία απεικονίζει την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς βάσει των δεδομένων που υφίστανται κατά την ημερομηνία παραγωγής της πιστοληπτικής βαθμολόγησης. Οι μέθοδοι και ο τρόπος επεξεργασίας και υπολογισμού της βαθμολόγησης επαναξιολογούνται τακτικά και επικαιροποιούνται οι αλγόριθμοί τους, ώστε να προσαρμόζονται στις οικονομικές συνθήκες και στις διαµορφούµενες συναλλακτικές πρακτικές και να επιβεβαιώνεται η ακρίβεια των εκτιμήσεων.

Ταυτόχρονα συστήνεται το Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων ως εθνικό σύστημα αρχειοθέτησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Στόχος η συγκέντρωση και παροχή πληροφοριών  για την  αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των πολιτών και των επιχειρήσεων που θέλουν να πάρουν δάνεια.

Το Μητρώο θα καταγράφει σε αναλυτική βάση το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχομένων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα στην Ελλάδα, καθώς και από τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Από τις πληροφορίες που τηρούνται στο Μητρώο, θα καταρτίζεται επίσης πιστωτική έκθεση για όλα τα πιστοδοτούμενα πρόσωπα (η «Πιστωτική Έκθεση»), το περιεχόμενο της οποίας θα διαφοροποιείται ανάλογα με τον αποδέκτη της, σε κάθε όμως περίπτωση δεν θα περιέχει αξιολόγηση και βαθμολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X