Ελλάδα

Eretiki Παρουσίαση της ταινίας Sibyl

Eretiki Παρουσίαση της ταινίας Sibyl
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Σενάριο της ταινίας Sibyl. Στη δεύτερή της νιότη η Sibyl, μια παντρεμένη μητέρα δύο μικρών παιδιών, αποφασίζει μετά από πολύ καιρό να επανέλθει ενεργά στον κόσμο της συγγραφής. Ωστόσο το τίμημα δεν είναι μικρό, καθόσον η ίδια οφείλει να εγκαταλείψει τη νυν επαγγελματική της ενασχόληση, που δεν είναι άλλη από εκείνη τη ψυχοθεραπεύτριας. Η Sibyl, κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, απασχολούσε 27 αναλυόμενους! Κάποιοι είχαν αναπτύξει ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί της μέσα σε μακροχρόνιο κύκλο συνεδριών και ο αποχωρισμός από τη θεράποντα ιατρό μοιάζει τώρα πια ακατόρθωτος. Επιπλέον, οι προσωπικές της καλλιτεχνικές φιλοδοξίες συγκρούονται με την εγκατάλειψη του ιατρικού ιδεώδους. 

 

Έτσι ο άντρας της, Etienne, αλλά και ο επόπτης της, Dr. Katz, εφιστούν για διαφορετικούς λόγους την προσοχή στην ισχυρογνώμονα επιστήμονα, επισημαίνοντας πως δεν είναι δυνατόν εκείνη να εγκαταλείψει ολοσχερώς την ψυχανάλυση…Μα προτείνουν ως πιο κατάλληλη λύση να μειώσει τον αριθμό των αναλυόμενων. Πράγματι, εκείνη συνεχίζει με πέντε άτομα. Ωστόσο κατά τις πρώτες συγγραφικές απόπειρες, ένα απρόβλεπτο τηλεφώνημα στο κινητό της από μια νεαρή, απελπισμένη κοπέλα, τη Margo, θα κεντρίσει τελικά το ενδιαφέρον της Sibyl.

 

Οι πρώτες μεταξύ τους συνεδρίες θα ξεκινήσουν. Όμως υπάρχει κάτι παράξενο σε αυτή την ιστορία…Η Margo είναι ηθοποιός, που συμμετέχει σε Ευρωπαϊκής αναγνώρισης κινηματογραφικά εγχειρήματα. Το πρόβλημα της περιλαμβάνει μια χείριστη πρόσμιξη ερωτικής σχέσης στο επαγγελματικό της περιβάλλον. Η λεπτή αυτή ισορροπία χάθηκε για τη νεαρή Γαλλίδα, μόλις η ίδια ανέπτυξε ερωτικές σχέσεις με συνάδελφό της και αργότερα συμπρωταγωνιστή της. Η Margo είναι έγκυος και ο συγκεκριμένος άντρας την πιέζει με διάφορους τρόπους, ώστε εκείνη να κρατήσει το έμβρυό τους. Όμως οι συγκυρίες είναι ακόμα χειρότερες, καθώς ο ηθοποιός είναι ερωτικός σύντροφος της σκηνοθέτριας, με την οποία συνεργάζονται σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι δύο ερμηνευτές  τώρα, για τα γυρίσματα μιας καινούργιας ταινίας. 

 

Η Margo θα εμπιστευτεί τα γνωστά, κατά κόσμον, ονόματα του ηθοποιού Igor Maleski και της σκηνοθέτριας Mika Sanders, στην ψυχοθεραπεύτρια Sibyl. Το περίεργο όμως είναι πως η Margo πλέον δεν επιθυμεί ψυχανάλυση, μα ζητά συμβουλές από τη Sibyl για την απόφαση ή όχι της έκτρωσης… Παράλληλα η Sibyl ασχολείται με ακόμη έναν αναλυόμενο. Είναι ένα μικρό αγόρι, του οποίου η γιαγιά προσφάτως απεβίωσε. Ο μικρός είναι αρκετά εσωστρεφής, αλλά η έμπειρη ψυχοθεραπεύτρια του δίνει χώρο, ώστε να εκφράσει με τόλμη τα συναισθήματά του. Κατά το διάστημα αυτό αμελεί τη δική της οικογένεια, με συνέπεια η αδερφή της, Edith, να διαπαιδαγωγεί αθόρυβα με εντελώς λανθασμένο τρόπο τα παιδιά εκείνης. 

 

Η Sibyl όμως αφοσιώνεται στο συγγραφικό της μονοπάτι. Η δραματική, αληθινή ιστορία της Margo αποτελεί μια αξιόπιστη πηγή έμπνευσης και εντάσσεται σιγά σιγά στο μυαλό της γραφούσης σαν το σκελετό ενός ενδιαφέροντος μυθιστορήματος. Επιπροσθέτως, ξυπνά κάποιες μνήμες στην παντρεμένη Γαλλίδα, για μια παλιά της αγάπη. Τον Gabriel. Εκείνος εκτιμούσε και στήριζε απόλυτα το ταλέντο της Sibyl στο γράψιμο. Οι δύο ερωτικές ιστορίες παρουσιάζουν ομοιότητες, αλλά όχι ακριβώς από άποψη κοινών αποφάσεων των ανάλογων συντρόφων στη δημιουργία ή όχι μιας οικογένειας… H Sibyl σε αυτό το χρονικό διάστημα προσπαθεί να απέχει από την κατανάλωση αλκοόλ. Η συγγραφική και ανθρώπινη παρόρμηση θα υπερβούν την οντότητα της ψυχοθεραπεύτριας, επηρεάζοντας τελικά την απόφαση της Margo.  

 

Τα γυρίσματα της εν λόγω ταινίας θα συνεχιστούν στο νησί Stromboli της Ιταλίας και η Margo θα ζητήσει επειγόντως ως άνθρωπο-ψυχοθεραπεύτρια-μέντορα την παρουσία της Sibyl, προκειμένου η δεύτερη να τη βοηθήσει να ανταπεξέλθει ως ηθοποιός. Το ταξίδι και η ανέλπιστη συνδρομή της Sibyl στα γυρίσματα τροφοδοτούν τη συνέχιση του βιβλίου. H σκηνοθέτρια Mika εμπιστεύεται την ανθρώπινη και ωφέλιμη για την παραγωγή, αύρα της Sibyl. Αρχίζει και απεχθάνεται τους πρωταγωνιστές της. 

 

Ίσως όμως η Sybil, εκτός από συγγραφέας και ψυχοθεραπεύτρια, παραμένει ένας άνθρωπος, κατά την κρίση του οποίου, τα γεγονότα της ιστορίας της Margo συμπλήρωσαν ένα κενό στην παλιά, δική του αγάπη…

 

Γενικά στο έργο: 

 

Θα παρακολουθήσουμε μια ταινία με στοιχεία δραματικής αφήγησης μέσα σε ένα φόντο ρεαλισμού ενήλικων προβληματισμών, μα με λίγες, έντονες υπερβάσεις της καθημερινότητας (απότομος αποχωρισμός αναλυόμενων, συμμετοχή της Sibyl στα γυρίσματα της σκηνοθέτριας Mika). 

 

Η ανθρώπινη μορφή, η οποία εντάσσεται πρωταγωνιστικά στην αφήγηση της ιστορίας είναι συνολικά εκείνη της Sibyl. Η σύγκρουση της επαγγελματικής της περσόνας (συγγραφέας vs ψυχοθεραπεύτρια) και η αναμέτρηση της παροντικής της οικογενειακής ζωής (Etienne και παιδιά) με την παρελθοντική, βαρομετρική αγάπη της (Gabriel και πιθανότητα οικογένειας…) το αποδεικνύουν.

 

Η Sybil επηρεάζεται από την ιστορία της Margo. H ταραχώδης ζωή της δεύτερης τροφοδοτεί τη φαντασία της πρώτης, καλλιεργώντας το νοητικό έδαφος μιας ωφέλιμης, συγγραφικής μυθοπλασίας. Όμως παραμένει και ψυχοθεραπεύτρια. Μα αυτό φαίνεται περισσότερο από τις συνεδρίες με το μικρό, καινούργιο αναλυόμενό της.

 

Η οικογενειακή ζωή της πρωταγωνίστριας είναι ιδανική, όσο περισσότερο απουσιάζει από αυτήν η ηρωίδα. Στην πραγματικότητα ο Etienne είναι για εκείνη απλώς ο στοργικός πατέρας των παιδιών της. Τον βλέπουμε σπανίως στο έργο, μα μοιάζει να έχει πιο ορθολογική κρίση από τη Sibyl. Ομοίως και ο επόπτης της ψυχανάλυσης, Dr. Katz, ο οποίος εντοπίζει τις επαγγελματικές της αλλοιώσεις.

 

Αντιθέτως, ο Gabriel για την ίδια υπήρξε ένας ιδανικός σύντροφος, ο οποίος στήριζε ολοκληρωτικά τις συγγραφικές της φιλοδοξίες. Διαπράττοντας βεβαίως ένα, κατά την ίδια, ασυγχώρητο λάθος…O Gabriel αρχίζει και επανέρχεται στη μνήμη της Sybil, μόλις εκείνη πληροφορείται την ιστορία της Margo.

 

Θα μας απασχολήσει φυσικά και η παρουσία της Margo! Καθώς στην αρχή εκείνη κάθεται στην καρέκλα, μετά στο ντιβάνι της ψυχανάλυσης και έπειτα εμπιστεύεται ακόμη και μέσω τηλεφώνου την κρίση της Sibyl, όχι μόνο ως ψυχοθεραπεύτριας, αλλά και σαν συμβούλου. Οι αναμνήσεις της Margo θα ενωθούν στην πορεία με τη γνώση της Sibyl, για το πρόσωπο του ηθοποιού Igor Maleski.

 

Με σύντομο τρόπο θα γνωρίσουμε τη συγγενική, εκδικητική, οπτική γωνία της Edith (αδερφής της Sibyl), μα και την εμφάνιση της καλλιτεχνικής-ανθρώπινης κρίσης της σκηνοθέτριας Mika.

 

Το παρελθόν της Sibyl με τον Gabriel θα ξεκινήσει σαν ένα ξένο σώμα στον κόσμο των θεατών. Όμως μετά η σκηνοθεσία σε συνδυασμό με το σενάριο θα προκαλέσουν εξοικείωση στο κοινό, στις χρονικές μεταβάσεις παρόντος/παρελθόντος. Η πλοκή της παλιάς ιστορίας με το Gabriel θα λυθεί προς το τέλος του έργου, δημιουργώντας με ομοιόμορφο τρόπο μια επεξηγηματική κλιμάκωση (σχετικά με την απόφαση περί παιδιού από τους Gabriel/Sibyl).

 

Είναι έξυπνη και συνάδει απόλυτα με το σενάριο και τη σκηνοθεσία η διεθνιστική διαφυγή του μέσου (κάμερα) από τους εσωτερικούς χώρους των αναμνήσεων και των τωρινών προβληματισμών της ηρωίδας ενός έθνους,  προς ένα άλλο περιβάλλον (νησί Stromboli της Ιταλίας), όπου η Sibyl καλείται να δράσει ψύχραιμα και ώριμα, ξεχνώντας τον εαυτό της και σώζοντας άλλους ανθρώπους υπό πίεση. Αλλά φυσικά τα προσωπικά προβλήματα δεν συντηρούνται και πνίγουν έναν άνθρωπο, στη διαμονή του σε ένα μόνο έθνος… Τα εξωτερικά αυτά γυρίσματα καλλιεργούν ωστόσο στο κοινό το μύθο του άγριου ενστίκτου, σχετικά με την αγάπη και το μίσος (καθώς υπάρχει μια επιστροφή σε πρωτόγονες σκέψεις, λόγω του τόπου με το ηφαίστειο κ.τ.λ.)

 

Στοιχεία Κινηματογραφικής Έλξης προς το Κοινό:       

 

1) Το σενάριο. Υπεύθυνοι υπήρξαν οι Justine Triet και Arthur Harari. Τις αγγλικές στιχομυθίες έγραψε ο David H. Pickering (διάλογοι με Mika Sanders). Η επικρατούσα γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε, ήταν τα γαλλικά. Υπήρξαν επίσης αγγλικά και ιταλικά.

 

Η σύνδεση των δύο προσώπων, Sibyl και Margo, αποτελεί το ισχυρό κέντρο αυτής της πλοκής! Σημασία έχει πως η Sibyl αντλεί περισσότερη έμπνευση από τη Margo, χωρίς να την ενημερώσει άμεσα επ’αυτού. Σε αντίθεση με το όνομά της, το οποίο στην πιο κύρια εκδοχή του (Σίβυλλα) αφορά μια συμβουλευτική οντότητα, που εκπέμπει δημιουργικές ιδέες (ειδικά στις τέχνες). Έτσι γίνεται ένα ενδιαφέρον, αντιφατικό παιχνίδι με τον τίτλο της ταινίας.

 

Τελικά, η καλλιτεχνική ομορφιά στην εξέλιξη του σεναρίου είναι, ότι μας αποκαλύπτεται αιφνιδιαστικά, πως δεν υπάρχει μια παγιωμένη θέση δισταγμού/τόλμης μεταξύ των δύο αντίθετων φύλων, για τη συμφωνία απόκτησης παιδιού.

 

2) Η σκηνοθεσία. Υπεύθυνη υπήρξε η Justine Triet. Κυριαρχεί περισσότερο μια μορφή σκηνοθετικής αφήγησης στο έργο, παρά η επιλογή ιδιαίτερων τεχνικών σκηνοθεσίας. Η φωτογραφία και το μοντάζ είναι σημαντικοί σύμμαχοί της. Μοντέρ: Laurent Senechal. Διευθυντής φωτογραφίας: Simon Beaufils.

 

Δίνεται χώρος σε ηθοποιούς, ώστε να αποδώσουν στο κάδρο την οντότητα της δραματικής περσόνας. Φερειπείν με την αναλυόμενη Margo.

 

H οπτική γωνία της Sybil επικρατεί στο έργο. Όπως προείπαμε, έχει ενδιαφέρον η αλλαγή με εξωτερικά γυρίσματα στο ιταλικό νησί Stromboli, αλλά και μια οπτική εισήγηση στο δημιουργικό, αλλά και γεμάτο προβλήματα κόσμο της σκηνοθεσίας της Mika Sanders. H ερωτική ατασθαλία των Igor και Sibyl περιγράφεται στην παραλία το βράδυ, με μια ενδιαφέρουσα αίσθηση εγκατάλειψης, οποιονδήποτε ενοχών (καθόλου τυχαία βοηθά και η πρωτόγονη αίσθηση που αποπνέει, σε συνδυασμό με προηγούμενες σκηνές, συνολικά ο χώρος του νησιού).  

 

Η εστίαση στην ηρωίδα Sibyl, που επισκέφτηκε τη λαμπερή πρεμιέρα, έχει ενδιαφέρον!

 

3) Οι ερμηνείες. Διακρίθηκαν περισσότερο τρεις ηθοποιοί.

 

H Adele Exarchopoulos (Margo) κερδίζει τις εντυπώσεις! Γίνεται ένα με τη δραματική περσόνα ως αναλυόμενη Margo, είτε ακούμε μόνο τη φωνή της αρχικώς (τηλεφωνική συνομιλία), είτε τη βλέπουμε να ψυχορραγεί μετέπειτα. Αποδίδει την απόλυτη εμπιστοσύνη στην ψυχοθεραπεύτριά της εν εξελίξει. Ωραία ερμηνεία ως οργισμένη, πετώντας με μανία τα πράγματα της Sibyl.

 

H Virginie Efira (Sibyl) καλύπτει ορθά την περσόνα της, μα είναι η φύση του ρόλου τέτοια, ώστε να δημιουργεί αρχικώς μια υποκριτικά ομαλή επανάπαυση παρακολούθησης στους θεατές. Όμως αργότερα, από το σημείο του ταξιδιού στα γυρίσματα της ταινίας της Mika, η ηθοποιός αποκαλύπτει την προοδευτική έκρηξη της Sibyl. Ειδικά μετά από την παρακολούθηση της αντίστοιχης πρεμιέρας. Τότε, το καλλιτεχνικό ξέσπασμα (τραγούδι), η μέθη, η διεκδίκηση λίγης λάμψης από τους συντελεστές της ταινίας της Mika, αλλά και η έκφραση της απόλαυσης πως εκείνοι δεν θα θυμούνται τη Sibyl σαν παρουσία, αποδόθηκαν σωστά από την ερμηνεύτρια.

 

Sandra Huller (Mika Sanders). Παρουσίασε μια δυναμική γυναίκα, επαγγελματία καλλιτέχνιδα, η οποία είναι ρεαλίστρια (γνώση εκ των προτέρων για την ερωτική σχέση του Igor με τη νεότερη Margo), αλλά δεν φοβάται και να μοιραστεί τις ανασφάλειές της (εκμυστηρευόμενη στη Sibyl, πως αν και πληγώνεται, λόγω του γεγονότος ότι ο Igor δεν ήθελε παιδί μαζί της,  τελικά δέχτηκε την απόφασή του). Σαφώς ερμηνευτικά η επαγγελματική φύση του ρόλου (διακεκριμένη σκηνοθέτρια Mika) υπερνικούσε τις αντίστοιχες ανθρώπινες αδυναμίες αυτού… Μα μέχρι το εκφραστικό ολικό, καλλιτεχνικό/προσωπικό blackout της Mika (βουτιά παραίτησης) από την ηθοποιό. Συνοψίζοντας, το ερμηνευτικό ενδιαφέρον βρίσκεται, στο ότι η απόδοση της περσόνας της ηθοποιού εύστοχα, παρεμβάλλεται μεν σε μια ήπια, προσωρινή, διακωμώδηση, χωρίς να απομακρύνεται δε ποτέ από το δραματικό κάδρο.

 

4) Η σκηνογραφία.

 

Εάν παρατηρήσετε, θα δείτε, πως όταν η Sibyl απομακρύνεται από την οικογένειά της και ζει ατομικά στο χώρο της ψυχανάλυσης, στο πάτωμα του διαμερίσματος πιστοποιείται μια εργένικης, οπτικής μορφής παραίτηση της ηρωίδας. Πιάτα με φαγητά, και διάφορα αντικείμενα είναι με σωστό και όχι επιτηδευμένο τρόπο διαμοιρασμένα. Αντίστοιχα, υπάρχει μια τάξη στο δωμάτιό της στην Ιταλία, μέχρι να την καταργήσει η οργισμένη Margo! 

 

5) Η μουσική.

 

Το πιάνο γενικώς θα συνοδεύσει την ατμόσφαιρα του έργου. Φυσικά το μουσικό άκουσμα του γνωστού στίχου “Sometimes I feel like a motherless child” ταιριάζει απόλυτα στην ατμόσφαιρα. To τραγούδι της Sibyl στη γιορτή της πρεμιέρας (της ταινίας της Mika) εξελίσσεται, ισορροπώντας ανάμεσα στην καλή απόδοση εξαιτίας μιας προσωπικότητας και στην πιθανότητα αποτυχίας λόγω της κατάρρευσής της.

 

6) Το Casting. Υπεύθυνες υπήρξαν οι Cynthia Arra και Laure Ballarin.

 

Χωρίς πολλά λόγια αναφέρουμε, πως είναι μια πολύ καλή δουλειά από τις αρμόδιες, συντελώντας στην πληρότητα αυτής της ταινίας! Οι επιλογές των ηθοποιών σε πρωταγωνιστικούς μα και δεύτερους ρόλους, βοηθούν εκ των πραγμάτων εξαιτίας των επαγγελματικών τους αποδόσεων, στην ποιοτική βελτίωση αυτού του έργου. 

 

Το παρόν και παρελθόν της Sibyl, εξαιτίας της απρόβλεπτης συνάντησης με τη Margo, μάχονται ανάμεσα στη φύση μιας επιστήμης και τη δημιουργία δύο τεχνών. 

 

Μια διανομή από τη Spentzos Films

 

O Eretikos κριτικός Γιάννης Κρουσίνσκυ

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X