Κοινωνία

E-Food: Απειλές για απολύσεις σε όσους εργαζομένους δεν δεχτούν να γίνουν αυτοαπασχολούμενοι

E-Food: Απειλές για απολύσεις σε όσους εργαζομένους δεν δεχτούν να γίνουν αυτοαπασχολούμενοι
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Σε αναβρασμό βρίσκονται εκατοντάδες εργαζόμενοι στην εταιρεία E-Food αφού άρχισαν να λαμβάνουν, όπως καταγγέλλουν, “τελεσίγραφο” προκειμένου να αποδεχθούν να μετατραπούν σε αυτοαπασχολούμενους, διαφορετικά η σύμβασή τους δεν θα ανανεωθεί.

Σε σχετικό μήνυμα που έλαβαν πολλοί εργαζόμενοι αναφέρεται ότι εάν δεν δεχθούν να εργάζονται ως freelancer με μπλοκάκι ή τίτλο κτήσης αναλαμβάνοντας οι ίδιοι και μόνο τις ασφαλιστικές τους εισφορές, δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης.

Συγκεκριμένα αναφέρεται:

“Αγαπητέ Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing.

Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…”

Το μήνυμα αυτό έλαβαν, αργά το απόγευμα της περασμένης Τετάρτης στο κινητό τους, μέσω της εφαρμογής Road runner -πρόκειται για μια εφαρμογή μέσω της οποίας διασυνδέονται οι διανομείς με την efood και τις παραγγελίες που πέφτουν στο σύστημά της- διανομείς της efood.

Μέχρι αυτή τη στιγμή παραμένει άγνωστο πόσοι από τους 2.700 διανομείς της efood -πρόκειται κατά βάση για ενοικιαζόμενους εργαζόμενους από την Manpower και εργάζονται με τρίμηνες συμβάσεις που παραδοσιακά ανανεώνονταν – έλαβαν τη συγκεκριμένη ενημέρωση.

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τουλάχιστον 200 ντιλιβεράδες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που έλαβαν το συγκεκριμένο μήνυμα με το οποίο η εταιρεία τους ενημερώνει ότι δεν θα ανανεώσει την τρίμηνη σύμβασή τους και τους καλεί να αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν τη συνεργασία μαζί της ως ανεξάρτητοι.

Η νέα σύμβαση που θα κληθούν να υπογράψουν, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, δεν θα είναι αορίστου χρόνου αλλά 6μηνης διάρκειας.

Τις επόμενες ημέρες και συγκεκριμένα την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου στις 12 μ.μ. το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού, Τουρισμού Ξενοδοχείων και συναφών επαγγελμάτων του νομού Αττικής θα πραγματοποιήσει συνέλευση για να αποφασίσει τις επόμενες κινήσεις του, ενώ συνέλευση, για το θέμα, θα πραγματοποιήσει τη Δευτέρα 10:30 και η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης.

Σημαντικό ρόλο στην απόφαση της efood έπαιξε ο πρόσφατος νόμος Χατζηδάκη για την προστασία της εργασίας ο οποίος προέβλεπε αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων εργασίας των εργαζόμενων στις πλατφόρμες. Προέβλεπε όμως και τη δυνατότητα συνεργασίας με σύμβαση έργου. Στη περίπτωση αυτή ο «συνεργάτης» δεν έχει δικαιώματα (αποζημίωση, δώρα, επιδόματα) και δεν καλύπτεται από το σωματείο.

Η efood προσπάθησε να ξεφύγει από το αυστηρότερο πλαίσιο συμβάσεων της μισθωτής εργασίας ώστε να μην είναι ανεξέλεγκτες οι πλατφόρμες, υιοθετώντας το μοντέλο των συνεργατών, το οποίο σύμφωνα με τους συνδικαλιστές θα αποτελέσει «κερκόπορτα» για την ακόμα μεγαλύτερη χαλάρωση των εργασιακών σχέσεων.

Οι τρεις κατηγορίες διανομέων

Η εταιρεία χωρίζει τους διανομείς της σε τρεις κατηγορίες. Ανάλογα με τη βαθμολογία που λαμβάνει ο κάθε διανομέας, με βάση τα κριτήρια που έχει θεσπίσει η efood, κατατάσσεται και στην αντίστοιχη κατηγορία.

Αν παραδείγματος χάριν ένας διανομέας παραδίδει μεγάλο αριθμό παραγγελιών ανά ώρα σε σύντομο χρονικό διάστημα και εργάζεται και σε μέρες και ώρες αιχμής όπως είναι το Σάββατο και η Κυριακή λαμβάνει πέραν των 3,90 ευρώ ανά ώρα και έξτρα bonus.

Για τη συγκεκριμένη κατηγορία το μπόνους είναι 50 λεπτά ανά παραγγελία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, 30 λεπτά για τη δεύτερη κατηγορία, στην οποία ανήκουν διανομείς που έχουν χαμηλότερη βαθμολογία και καθόλου μπόνους όσοι ανήκουν στην τρίτη κατηγορία. Τα στοιχεία αυτά δεν έχουν επιβεβαιωθεί από την efood.

Με το νέο καθεστώς, δηλαδή από υπάλληλοι διανομείς της να επιλέξουν να εργαστούν με τίτλο κτήσης ή με μπλοκάκι, με ό,τι συνεπάγεται αυτό στα ασφαλιστικά και φορολογικά κόστη που θα αναλάβουν πλέον μόνοι τους, η efood δίνει από 2,20 ευρώ έως 3,2 ευρώ ανά παραγγελία, ανάλογα με την ημέρα και την ώρα που εργάζεται κάποιους.

Επίσης προβλέπονται και bonus, όπως 100 ευρώ αν κάποιος πιάσει τις 200 παραγγελίες μέσα στον μήνα. Με το συγκεκριμένο μοντέλο λειτουργεί στην Ελλάδα και η Wolt.

Και οι gig εργαζόμενοι

Η απόφαση της efood να αλλάξει τις εργασιακές σχέσεις με μερίδα διανομέων της -σ.σ. από τους 2.700 με τους οποίους συνεργάζεται περισσότεροι από 2.200 είναι με τρίμηνες συμβάσεις- δεν είναι τωρινή. Οι προθέσεις της, για αλλαγή του μοντέλου της, είχαν διαφανεί ήδη από τον περασμένο Ιούλιο.

Τότε η εταιρεία είχε κάνει γνωστό το ενδιαφέρον της να βρει νέους συνεργάτες και είχε ανακοινώσει πως η υπηρεσία delivered by efood θα πλαισιωθεί από 6.000 διανομείς που θα έχουν τη δυνατότητα είτε να εργαστούν με εξαρτημένη σχέση εργασίας είτε ως ανεξάρτητοι συνεργάτες.

Την ίδια στιγμή πάντως που η efood αλλάζει το μοντέλο της, στις Βρυξέλλες έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για δίκαιη και ίση κοινωνική προστασία για τους εργαζόμενους σε εταιρείες όπως η Uber, η Deliveroo.

Δηλαδή η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού πλαισίου που θα εγγυάται ότι οι άνθρωποι που εργάζονται για ψηφιακές πλατφόρμες, γνωστοί και ως “gig εργαζόμενοι”, θα πρέπει να έχουν το ίδιο επίπεδο κοινωνικής προστασίας με τους παραδοσιακούς εργαζόμενους.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην gig economy έχει δηλώσει ότι έχει εργαστεί κάποια στιγμή, για λογαριασμό διαδικτυακής πλατφόρμας, 1 στους 10 εργαζόμενους (ποσοστό 11%).

Στην Ιταλία, οι αρχές αποφάνθηκαν ότι οι ταχυμεταφορείς είναι υπάλληλοι τους και όχι ανεξάρτητοι εργαζόμενοι και έχουν επιβάλει πρόστιμα στις Uber Eats, Glovo, Just Eat και Deliveroo 733 εκατ. ευρώ, ενώ ισπανικό δικαστήριο δικαίωσε οδηγούς της εταιρείας παράδοσης τροφίμων Glovo.

Στην Ελλάδα, με βάση την πρόσφατη νομοθεσία προβλέπονται τα εξής:

οι συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες συνδέονται με τους παρόχους υπηρεσιών με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου.

Η σύμβαση μεταξύ συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών τεκμαίρεται ότι δεν είναι εξαρτημένης εργασίας, εφόσον ο πάροχος υπηρεσιών δικαιούται, βάσει της σύμβασης του, σωρευτικά:

α) Να χρησιμοποιεί υπεργολάβους ή υποκατάστατους για να παρέχουν τις υπηρεσίες που έχει αναλάβει να προσφέρει.

β) Να επιλέγει τα διάφορα έργα που η συνεργατική ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει ή να θέτει μονομερώς ο ίδιος τον μέγιστο αριθμό τέτοιων έργων που εκάστοτε θα αναλαμβάνει.

γ) Να παρέχει τις ανεξάρτητες υπηρεσίες του προς οποιονδήποτε τρίτο ή να εκτελεί έργα για οποιονδήποτε τρίτο, συμπεριλαμβανομένων ανταγωνιστών της συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας.

δ) Να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, εντός δεδομένων χρονικών πλαισίων, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες και όχι με βάση τα συμφέροντα της συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας.

Οι ψηφιακές πλατφόρμες, που έχουν αναπτυχθεί πέντε φορές την τελευταία 10ετία, έχουν επιφέρει τεκτονικές αλλαγές στην αγορά εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο, αναφέρει ο ILO.

Οι μισοί από τους εργαζόμενους αυτούς κερδίζουν λιγότερα από 2 δολάρια ανά ώρα, με το εύρος του ωρομισθίου να κυμαίνεται από 0,9 έως 3,5 δολάρια.

Την ίδια στιγμή το 89% που απασχολείται στον τομέα των παραδόσεων, ανέφερε ότι οι ανησυχίες του σχετικά με την εργασία του, συχνά σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, τις κλοπές και τη σωματική του ακεραιότητα.

Ποσοστό 21%, δηλαδή 1 στους 5 που εργάζεται στον τομέα παράδοσης, ανέφερε ότι τραυματίστηκε ή είχε ατύχημα εν ώρα εργασίας.

Με πάνω από 8 στους 10 να έχει δηλώσει πως οι πλατφόρμες δεν έλαβαν μέτρα για την πρόληψη κινδύνων στο χώρο εργασίας, οι οποίες επηρέασαν την ικανότητα τους να εργάζονται και να κερδίζουν εισόδημα.

Συνδικάτο Επισιτισμού για efood: “Εκβιάζει τους διανομείς με το δίλημμα άνεργος ή συνεργάτης”

Σε σχετική ανακοίνωση του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Ξενοδοχείων Νομού Αττικής αναφέρεται: “Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων μέσω της δουλεμπορικής εταιρείας Manpower Group αποδείχτηκαν το εργαλείο της e-food ώστε, όποτε τη συμφέρει, να απαλλάσσεται από τα εργατικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των διανομέων.

Τέτοιο εργαλείο είναι και η αξιολόγηση με τα batch, που με τα λεγόμενα κριτήρια παραγωγικότητας αυξήθηκε η εντατικοποίηση της δουλειάς, οι μεγάλες αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης. Τελικά, αποδεικνύεται περίτρανα ότι είναι ψέματα όσα είχαν ειπωθεί στις συνεντεύξεις και στην εκπαίδευση σχετικά με το ότι στον έναν χρόνο εργασίας όσοι είναι με την Manpower, αποκτούν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους.

Μάλιστα, η εταιρεία εκβιάζει τους συναδέλφους διανομείς με χαμηλή αξιολόγηση, με το δίλλημα ή άνεργος ή “συνεργάτης”. Όπου “συνεργάτης”, εννοείται η εφαρμογή του νέου νόμου της κυβέρνησης που φωτογραφίζει το freelancer, όπου προβλέπεται εξάμηνη ορισμένου χρόνου σύμβαση που απαλλάσσει την εταιρεία από ασφαλιστικές εισφορές, Δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα πληρώνοντας με το κομμάτι. Τακτική που ακολουθεί έτσι και αλλιώς η πολυεθνική Delivery Hero σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται και με αυτόν τον τρόπο ανταγωνίζεται και όλες τις υπόλοιπες”.

Το hashtag #cancel_efood έγινε trend στο Twitter εξαιτίας των αντιδράσεων που προκλήθηκαν

Οι χρήστες του Twitter, πάντως, επέδειξαν τα αντανακλαστικά τους γι’ άλλη μια φορά και δημιούργησαν αμέσως το hashtag #cancel_efood, το οποίο έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 11.000 σχόλια, παρακινώντας ακόμα και την κατάργηση της δημοφιλούς εφαρμογής.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X