Eretiki Κριτική

Συνέντευξη Τύπου του ΕΚΚ: Ενίσχυση ελληνικής κινηματογραφίας με 5 νέα προγράμματα

Συνέντευξη Τύπου του ΕΚΚ: Ενίσχυση ελληνικής κινηματογραφίας με 5 νέα προγράμματα
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Από τον Eretiko κριτικό Γιάννη Κρουσίνσκυ

Τη Δευτέρα 10/7/2023 στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ πραγματοποιήθηκε Συνέντευξη Τύπου από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την ενημέρωση ενίσχυσης της ελληνικής κινηματογραφίας.

Επίκεντρο της συνέντευξης υπήρξε η παρουσίαση 5 νέων χρηματοδοτικών προγραμμάτων, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η χρηματοδότηση των διακριτών νέων προγραμμάτων γίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή-Next Generation EU.

Η ενημέρωση του ΕΚΚ υπήρξε πλήρης, αναλύοντας το περιεχόμενο των εν λόγω προγραμμάτων, απαντώντας με προθυμία στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων & αναπτύσσοντας παρομοίως συνδετικούς συλλογισμούς, που τέθηκαν από αμφοτέρους.

Η Συνέντευξη Τύπου

Το μεσημέρι της Δευτέρας 10/7/2023, στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ (στην αίθουσα “Γεώργιος Αναστασόπουλος”) το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου μάς καλωσόρισε για την προγραμματισμένη Συνέντευξη Τύπου. Δόθηκε σημαντικός χρόνος από την ευγενική φιλοξενία της ΕΣΗΕΑ, για την ανάλογη παρουσίαση του ΕΚΚ. Έτσι υπήρξε μια ενδιαφέρουσα ροή κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου, όπου αναλύθηκαν, ρωτήθηκαν και απαντήθηκαν διάφορα θέματα.

Στο πάνελ βρίσκονταν ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΚ και σκηνοθέτης, Μάρκος Χολέβας και ο Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του ΕΚΚ και δημοσιογράφος, Δημήτρης Μπούρας. Ο Πρόεδρος ανέλυσε μια οργανωμένη παρουσίαση για το πακέτο των νέων πέντε χρηματοδοτικών προγραμμάτων, που αποβλέπουν στην ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας. Απάντησε με ιδιαίτερη προθυμία σε όλες τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, τόσο στην ανάλογη επισημοποιημένη διεξαγωγή αυτών, όσο και πρωτύτερα σε μια μορφή ανοικτού διαλόγου, εν τη διάρκεια της παρουσίασης. Ενώ ο Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου συντόνισε με ευγένεια και δημοκρατικότητα τόσο τη ροή του ανοικτού διαλόγου, όσο και εκείνη των επερχόμενων, επισημοποιημένων δημοσιογραφικών ερωτήσεων.

Σκοπός, Στόχοι, Νέο Πακέτο

Σκοπός

Ο Πρόεδρος αρχικώς τόνισε, ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έχει σημασία να επιτελέσει το σκοπό του. Δηλαδή να βοηθήσει στην ανάπτυξη και ανάδειξη νέων κινηματογραφιστών. Αλλά και να διατηρήσει την παραγωγή σε ένα τέτοιο ύψος, ώστε τόσο το καλλιτεχνικό όσο και το τεχνικό δυναμικό να ανανεώνονται και να βελτιώνονται συνεχώς. Ο ίδιος διευκρίνισε, ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, με τα πέντε νέα διακριτά προγράμματα, θα καλύψει σε ένα βαθμό το προηγούμενο κενό υποχρηματοδότησης του Κέντρου από τα χρόνια των μνημονίων (όπως θα δούμε παρακάτω, εννοούσε μόνο για τα 5 νέα Προγράμματα).

Ανέφερε, ότι είχε τη στήριξη της Υπουργού Πολιτισμού και του Υφυπουργού Πολιτισμού στο να επιτευχθεί η ένταξη των στόχων στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι παροχή δημόσιου χρήματος για την επίτευξη ορισμένων σκοπών. Πρόκειται για συγκεκριμένη μεθοδολογία, που καθορίζεται από το Ταμείο. Φτιάχνονται προγράμματα μέσα σε όρους χρήσης κρατικού χρήματος. Εδώ υπάρχει υποχρεωτικά η απόλυτη τήρηση του *Πλαισίου.

Στόχοι του Ταμείου Ανάκαμψης

1) Η ανάδειξη νέων ταλέντων (αυτό δεν έχει να κάνει με την ηλικία των δημιουργών, αλλά με την πρωτοεμφανιζόμενη δουλειά τους).

2) Η διευκόλυνση πρόσβασης στη χρηματοδότηση ανεξάρτητων παραγωγών.

3) Η ενίσχυση της διασύνδεσης της ελληνικής παραγωγής με την ευρωπαϊκή (θετικό ότι έχουν ανοίξει τα φτερά τους παραγωγοί-σκηνοθέτες εξασφαλίζοντας ευρωπαϊκούς πόρους/όμως χωρίς απαραίτητους πόρους από τη χώρα καταγωγής της, μια ταινία κινδυνεύει με αδράνεια).

Νέο Πακέτο

Το νέο πακέτο των 5 προγραμμάτων υπάγεται ακριβώς στο ΕΚΚ, ως μορφή επιπρόσθετων προγραμμάτων. Το συνολικό ποσό των 7.247.000 ευρώ, που εγκρίθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφορά μόνο τα νέα 5 προγράμματα (*εξού και το παραπάνω υποχρεωτικό Πλαίσιο). Το συνολικό αυτό ποσό δεν αποτελεί δηλαδή δυνατότητα ενίσχυσης των ήδη υπαρχόντων προγραμμάτων του Κέντρου. Θα το διαχειριστεί το Κέντρο και είναι υπεύθυνο για την αποκλειστική υλοποίησή του. Συνεπώς, τα νέα προγράμματα δεν επηρεάζουν το ταμείο του ΕΚΚ.

Ήταν όρος του ταμείου Ανάκαμψης (όπως υπογράφηκε με την Ευρωπαϊκή Ένωση) μόνο για νέες δράσεις προγραμμάτων! Αυτά τα νέα 5 προγράμματα θα τρέξουν από το τέλος του 2023 έως το τέλος του 2025. Η χρηματοδότηση εκτός από τα 7.247.000 ευρώ περιλαμβάνει και ένα ποσό (γύρω στις 400.000 ευρώ) που θα χρησιμοποιηθεί για αυτεπιστασία (το ΕΚΚ θα ενισχύσει τις τάξεις των συνεργατών του με διαγωνισμούς και προκηρύξεις για υλοποίηση του πακέτου προγραμμάτων).

Τι Επετεύχθη

Κανονικά, στην έννοια της συσσώρευσης κρατικού χρήματος, με βάση Πανευρωπαϊκή Οδηγία δεν μπορεί ένας Φορέας (εφόσον τα χρήματα θεωρούνται κρατικά) να ενισχύσει μια κινηματογραφική κατατεθείσα πρόταση σε ποσό πάνω από 60% εάν είναι τρεις χώρες ή πάνω από 50%. Όμως το ΕΚΚ ζήτησε από το Υπουργείο (και έγινε πραγματικότητα) να ενταχθεί στην ελληνική νομοθεσία μια ειδική Ευρωπαϊκή Οδηγία, η οποία επιτρέπει την εξαίρεση σε τούτο τον κανόνα.

Η εξαίρεση αφορά τη στήριξη στην ειδική κατηγορία των “Δύσκολων Κινηματογραφικών-Οπτικοακουστικών Έργων.” Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει ως “Δύσκολα Οπτικοακουστικά Έργα”, τα κινηματογραφικά έργα που πληρούν έστω μία από τις εξής προϋποθέσεις: ταινίες μικρού μήκους, πρώτη ταινία δημιουργού, ταινία με γλωσσικούς περιορισμούς (γλώσσα μικρής διάδοσης), ταινία με δυσκολία στην κυκλοφορία της ή μια ταινία ντοκιμαντέρ.

Το ΕΚΚ ζήτησε να ενταχθεί στην ελληνική νομοθεσία η εν λόγω εξαίρεση, ώστε στα νέα 5 προγράμματα η επιδότηση να φτάνει το 100% (με το μάξιμουμ του ποσού που αναλόγως δύναται να αιτηθεί). Τα χρήματα της επιδότησης είναι ευρωπαϊκά, υπάγονται στην έννοια του κρατικού χρήματος με ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία (άρθρο 2, Ν. 3905, ορισμοί). Άρα, εγκαθιδρύθηκε και για τις χρηματοδοτήσεις του ΕΚΚ η έννοια του “Δύσκολου Έργου.”

Τα Πέντε Προγράμματα

Πάντοτε όλα τα νέα προγράμματα θα απευθύνονται σε οποιοδήποτε κινηματογραφικό είδος (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, animation). Το ποσοστό που μπορεί να χρηματοδοτήσει το ΕΚΚ είναι μέχρι και 100%. Οι διαφορές των προγραμμάτων μεταξύ τους αφορούν τη διάρκεια της ταινίας, το ανώτατο οικονομικό όριο χρηματοδότησης, το χρονικό περιθώριο ολοκλήρωσης ενός έργου από την υπογραφή της σύμβασης, τον αριθμό των επιδοτούμενων σχεδίων, το συνολικό προϋπολογισμό για το εκάστοτε πρόγραμμα. Βασική προϋπόθεση είναι, ότι οι ενδιαφερόμενες ιδέες ταινιών θα πρέπει να εντάσσονται στα “Δύσκολα Οπτικοακουστικά Έργα.”

Δεν θα υπάρχει καθοδήγηση-κατεύθυνση για τις αποφάσεις ένταξης των σχεδίων των δημιουργών (σκηνοθετών-παραγωγών) στο καταλληλότερο πρόγραμμα του Κέντρου (κανονικό ή στα καινούργια), ως προς την πιο συμφέρουσα δυνατότητα υλοποίησης για εκείνους. Το Κέντρο ανοίγει μια βεντάλια δυνατοτήτων, χωρίς να σημαίνει, ότι τους στρέφει στις φτηνές παραγωγές. Θα κάνει μεν μια παρουσίαση, αλλά τις αποφάσεις καταλληλότερης ένταξης των ιδεών τους θα τις εκτιμήσουν και πάρουν υπεύθυνα οι ίδιοι οι δημιουργοί. Η αξιολόγηση των έργων στα 5 νέα προγράμματα θα γίνει από τη Δεξαμενή των Αναγνωστών, που έχουν συνεργαστεί ήδη με το Κέντρο. Εκτός από το 5ο πρόγραμμα (εκεί η αξιολόγηση θα γίνει από επιτροπή ατόμων με νέα εξειδικευμένη γνώση στον τομέα).

Κατηγορίες

1)Micro budget-short.” Πρόγραμμα ενίσχυσης της παραγωγής ταινιών μικρού μήκους. Λειτουργεί ως φυτώριο και στήριξη για νέους σκηνοθέτες, στην πρώτη ή δεύτερη ταινία τους. Απλώς, εδώ ειδικότερα στο animation υπάρχει όριο κινηματογραφικής διάρκειας, από 3 και πάνω λεπτά. Αυτό συμβαίνει, προκειμένου να αποφευχθεί η ανεπιθύμητη εισαγωγή κάποιου διαφημιστικού σποτ, που πιθανόν να θέλει να ενταχθεί στη χρηματοδότηση σαν animation.

2)Micro budget-plus.” Πρόγραμμα ενίσχυσης της παραγωγής ταινιών μεγάλου μήκους (εδώ μυθοπλασία & ντοκιμαντέρ με διάρκεια άνω των 70 λεπτών, ενώ animation άνω των 60 λεπτών). Δίνει ευελιξία σε παραγωγές με χαμηλό κοστολόγιο, ώστε να υλοποιηθούν γρήγορα. Ευελιξία = να μπαίνει πολύ γρήγορα ένα κινηματογραφικό σχέδιο στην παραγωγή με εξασφαλισμένα χρήματα, συν εκείνα που θα πάρει από το Κέντρο. Χωρίς δηλαδή να χρειάζονται πολλά χρήματα για το συνολικό χρηματοδοτικό του πλάνο.

3)Development κινηματογραφικών σχεδίων ταινιών μεγάλου μήκους.” Πρόγραμμα ενίσχυσης της ανάπτυξης & διασύνδεσης με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ουσιαστικά, χρηματοδοτεί ένα σχέδιο, ώστε αυτό να φτάσει σε ώριμο στάδιο, που να μπορεί πια να υποβληθεί για χρηματοδότηση ως ολοκληρωμένο κινηματογραφικό σχέδιο. Στόχος είναι η ανάπτυξη κινηματογραφικών σχεδίων με προτεραιότητα σε σχέδια παραγωγών και δημιουργών στην αρχή της καριέρας τους. Καθώς και σε έργα με προοπτική ή και στρατηγική συγχρηματοδότησης από πλατφόρμες (κυρίως διεθνούς εμβέλειας).

4)Co-production window.” Πρόγραμμα δημιουργίας συνέργειας με την ευρωπαϊκή παραγωγή, προσφέροντας επιτάχυνση στην απασχόληση και στην εμπλοκή Ελλήνων καλλιτεχνικών συντελεστών και τεχνικών (π.χ. δίνεται βάση σε Έλληνες Διευθυντές Φωτογραφίας). Καθώς και στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων στην ελληνική οπτικοακουστική βιομηχανία. Το πρόγραμμα αφορά ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους. Χρησιμεύει για περιπτώσεις, όπου η Ελλάδα είναι μειοψηφικός συμπαραγωγός σε μια ξένη ταινία. Ώστε να μπορεί ο Έλληνας παραγωγός να συμμετέχει στη συμπαραγωγή αυτή.

Καινοτομία: Δεν αποκλείεται ωστόσο και η αντίστροφη περίπτωση, με Έλληνα παραγωγό σε πλειοψηφικό ρόλο να μπορεί να μπει στη διαδικασία διεκδίκησης χρηματοδότησης. Γενικώς στο πρόγραμμα αυτό ανεβαίνει ο πήχης στις 150.000 ευρώ. Είναι παρόλα αυτά επιδότηση. Το δε χρονικό περιθώριο ολοκλήρωσης εδώ βρίσκεται στους 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Επίσης εδώ εκτάκτως, λόγω μειοψηφικής συμπαραγωγής κυρίως, δεν υποχρεούται η ταινία να είναι επακριβώς 100% ολοκληρωμένη ρκεί βεβαίως να υπάρχει χειροπιαστό μοντάζ).

5)Το Μέλλον είναι εδώ.” Πιλοτικό πρόγραμμα. Στόχος του είναι να προλάβει τις εξελίξεις. Προσφέρει τη δυνατότητα στους Έλληνες δημιουργούς να ενταχθούν στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Έχει δύο κατηγορίες υποπρογραμμάτων. Α) “Άλλες Πραγματικότητες” (παραγωγή μικρού μήκους, με νέες γλωσσικές τάσσεις στα κινηματογραφικά έργα = χρήση VR, AR, mixed reality, 3600, immersive, διαδραστικά έργα). Β) Οπτικοακουστικά” (Development οπτικοακουστικών έργων, για αυτοτελή έργα ή μίνι σειρές). Για τη δεύτερη υποκατηγορία τονίστηκε, ότι δεν χρηματοδοτεί την ίδια τη σειρά το development, αλλά την ιδέα των δημιουργών μέχρι την υλοποίηση.

Περί Συγχώνευσης ΕΚΚ-ΕΚΟΜΕ

Τέλος, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, απάντησε και σε extra ερωτήσεις δημοσιογράφων, για ενδεχόμενη συγχώνευση των ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ:

Η παρούσα Διοίκηση από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε καθήκοντα, έδειξε τη στρατηγική της επάνω στο θέμα της ύπαρξης των δύο διαφορετικών Φορέων ή κάποιας πολυφωνίας. Εξαρχής επιδιώξαμε να σταματήσει το προϋπάρχον φαινόμενο με τα δύο διαφορετικά Περίπτερα των ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ αντιστοίχως, στις διεθνείς εκδηλώσεις των Φεστιβάλ ή των Αγορών. Διότι αυτό ήταν μια σπατάλη δυνάμεων και πόρων, με μια πολυφωνία που δεν έβγαζε ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Ούτε και μια συγκεκριμένη εθνική πολιτική.

Προτείναμε λοιπόν ως ΕΚΚ, κατά τα πρότυπα πιο δυναμικών χωρών από την Ελλάδα, την έννοια τουΕθνικού Περιπτέρου.” Αυτό ουσιαστικά έγινε και έτσι εμφανιζόμαστε πια στα μεγάλα Φεστιβάλ και στις Αγορές με ένα Εθνικό Περίπτερο. Μάλιστα το διευρύναμε ακόμη περισσότερο, ώστε να στεγάζει (π.χ. στις Κάννες) τους δύο Φορείς, τα εθνικά Φεστιβάλ (Δράμας και Θεσσαλονίκης), ενόσω παράλληλα θα αποτελεί και ένα hab (εννοεί habitation) για τους Έλληνες παραγωγούς, που θα βρίσκονται στο συγκεκριμένο Φεστιβάλ.

Αυτή η στρατηγική του Εθνικού Περιπτέρου αποδεικνύει, ότι πιστεύουμε στην ένωση των δύο δυνάμεων (ΕΚΚ & ΕΚΟΜΕ). Υπενθυμίζω, ότι το ΕΚΟΜΕ ιδρύθηκε το 2015, με ένα άρθρο το οποίο περιλαμβανόταν μέσα στον τότε νόμο για τις αδειοδοτήσεις τηλεοπτικών καναλιών. Σε πολλά σημεία αυτού του άρθρου υπάρχει πλήρης επικάλυψη με δράσεις του Κέντρου, που προϋπήρχαν από το 2010. Μα υπάρχει ολόκληρο Film Commission.” Εμείς λοιπόν ως ΕΚΚ είμαστε θετικοί. Υπάρχει θετική στάση συγχώνευσης. Πιστεύουμε στην ενοποίηση, ώστε να υπάρξει εθνική πολιτική και στρατηγική για την ανάπτυξη του κινηματογραφικού και οπτικοακουστικού τομέα της χώρας.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έχει μια ιστορία 45 plus ετών, παίζοντας σημαντικότατο ρόλο στη δημιουργία εθνικού κινηματογραφικού αποθέματος, αναδεικνύοντας αξιόπιστο καλλιτεχνικό και τεχνικό δυναμικό, αλλά και αξιόπιστους παραγωγούς οι οποίοι αποτελούν την έμψυχη βάση για τις ευρωπαϊκές συνεργασίες μέσω συμπαραγωγών, καθώς και για την προσέλκυση των διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών, παρέχοντας αξιοπιστία και για την υλοποίηση τους.

Επομένως, έχει δημιουργηθεί μια δυναμική παρακαταθήκη, που θα την προσφέρει το Κέντρο στον άλλο Φορέα. Ομοίως και την πολύχρονη εμπειρία του στον ευρωπαϊκό χώρο, μαζί με τη θεσμική διασύνδεσή του με τα αντίστοιχα κέντρα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ο ρόλος και η προστιθέμενη αξία, που φέρνει ένα Κέντρο Κινηματογράφου στο τραπέζι, για την πιθανή δημιουργία ενός τέτοιου ενιαίου Φορέα.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X