Το μυστήριο με τον Πλανήτη Εννιά που μπορεί να μην είναι πλανήτης αλλά κάτι τελείως διαφορετικό

Μέχρι σήμερα δεν έχουμε καταφέρει να εντοπίσουμε τον μυστηριώδη υποθετικό πλανήτη Εννιά, κάπου πέρα από την τροχιά του Πλούτωνα. Πραγματικά οι συνθήκες δεν ευνοούν την αναζήτηση μας. Είναι ένας πλανήτης που βρίσκεται πολύ μακριά σε ένα κρύο και σκοτεινό διάστημα.

Οι επιστήμονες έχουν μία αόριστη ιδέα για το πού θα μπορούσε να είναι. Υπάρχουν διάφοροι πιθανοί λόγοι για αυτό. Μπορεί απλώς να μην τον έχουμε εντοπίσει ακόμη ή να μην υπάρχει καθόλου. Επίσης ο πλανήτης Εννιά θα μπορούσε να είναι μόνο ένας σωρός από βράχια.

Σύμφωνα με νέα έρευνα που διεξήχθη από τους φυσικούς Katherine Brown του Hamilton College και Harsh Mathur του Πανεπιστημίου Case Western Reserve αυτό που έχουμε ερμηνεύσει ως απόδειξη ενός πλανήτη θα μπορούσε στην πραγματικότητα να είναι ένα σημάδι ότι κάτι λείπει από το τρέχον μοντέλο για την βαρύτητα.

Σύμφωνα με τη πρόσφατη μελέτη τους, οι μικρές ανωμαλίες στις τροχιές διαφόρων αντικειμένων που ορισμένοι αποδίδουν σε έναν κρυμμένο πλανήτη είναι επίσης συμβατές με ένα διαφορετικό είδος βαρυτικού μοντέλου, αυτού που ονομάζεται Τροποποιημένη Νευτώνεια Δυναμική (MOND).

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι νόμοι του Νεύτωνα είναι χρήσιμοι. Είναι γνωστό, όμως, ότι δεν είναι τέλειοι. Τα ελαττώματα του νόμου της παγκόσμιας έλξης του Νεύτωνα επιλύθηκαν από τη θεωρία της γενικής σχετικότητας του Αϊνστάιν. Το μοντέλο MOND είναι μια εναλλακτική λύση που στηρίζεται στην άποψη ότι άλλα βαρυτικά φαινόμενα υπερισχύουν όταν η νευτώνεια βαρυτική επιτάχυνση πέσει κάτω από ένα ορισμένο όριο.

Επειδή το MOND μπορεί να περιγράψει τη βαρυτική συμπεριφορά γαλαξιών που δεν φαίνεται να συνδέονται με την κανονική ύλη – απροσδόκητες καμπύλες περιστροφής κ.α.- γίνεται μία ελκυστική εναλλακτική λύση για την μελέτη της σκοτεινής ύλης. Ωστόσο δεν έχει μελετηθεί σε μικρότερες κλίμακες.

«Το MOND είναι πολύ καλό στην εξήγηση παρατηρήσεων σε γαλαξιακή κλίμακα. Δεν περίμενα ότι θα είχε αξιοσημείωτα αποτελέσματα στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα», είπε ο Harsh Mathur.

Η ύπαρξη του Πλανήτη Εννιά είχε εξαχθεί ως συμπέρασμα αφού οι επιστήμονες είχαν παρατηρήσει στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα μια περίεργη ομαδοποίηση τροχιών. Εκεί, μπορούν να βρεθούν τεράστιοι αριθμοί μικρών παγωμένων βράχων, σε μεγάλες τροχιές. Ο τρόπος με τον οποίο ορισμένοι από αυτούς τους βράχους έχουν παρατηρηθεί να συσσωρεύονται στις τροχιές τους θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι έχουν συγκεντρωθεί από τη βαρυτική επίδραση ενός μεγάλου πλανήτη.

Οι καθηγητής της έρευνας σκέφτηκαν ότι αυτές οι παρατηρήσεις ομαδοποίησης μπορεί να μην είναι συμβατές με το MOND. Έτσι έκαναν μία έρευνα για τις τροχιές των αντικειμένων της Ζώνης του Κάιπερ του εξωτερικού ηλιακού συστήματος με το μοντέλο MOND για να παρατηρήσουν πώς συμπεριφέρονται.

Με μεγάλη έκπληξη διαπίστωσαν ότι και ένας σωρός βράχων συμπεριφέρονταν σχεδόν ακριβώς όπως η παρατηρηθείσα ομαδοποίηση. Σύμφωνα με τη θεωρία του MOND, οι υπολογισμοί τους υποδηλώνουν ότι μερικά από τα αντικείμενα στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα θα πρέπει να έλκονται και να ευθυγραμμίζονται με το βαρυτικό πεδίο του γαλαξία μας με την πάροδο του χρόνου.

Φυσικά δεν είναι αρκετό να ισχυριστεί κανείς με βεβαιότητα ότι το MOND εξηγεί την περίεργη συμπεριφορά αυτών μακρινών βράχων και όχι ένας πλανήτης. Σε αυτή την φάση δεν έχουμε αρκετά δεδομένα προκειμένου να υποστηριχθεί η ύπαρξη ή όχι του πλανήτη Εννιά.