Τρομακτική μελέτη για το τέλος της ζωής στον πλανήτη μας – Το οξυγόνο στη Γη έχει ημερομηνία λήξης

Την ανάγκη για εύρεση πλανητών που μπορούν να υποστηρίξουν την ανθρώπινη ζωή, ενισχύει μία μελέτη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, η αναζήτηση αυτή είναι απαραίτητη καθώς θα έρθει η ημέρα που το οξυγόνο στη Γη θα εξαντληθεί.

Οι ερευνητές της μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Geoscience, με επικεφαλής τον περιβαλλοντολόγο Kazumi Ozaki, προέβλεψαν την εξέλιξη των αερίων στην ατμόσφαιρά μας, μοντελοποιώντας κλιματικά, βιολογικά και γεωλογικά συστήματα, με σχεδόν 400 χιλιάδες προσομοιώσεις.

«Χρησιμοποιήσαμε ένα συνδυασμένο μοντέλο βιογεωχημείας και κλίματος για να εξετάσουμε την πιθανή χρονική κλίμακα των ατμοσφαιρικών συνθηκών πλούσιων σε οξυγόνο στη Γη» εξηγούν οι επιστήμονες.

Οι επιστήμονες εξέτασαν τις αλλαγές στη φωτεινότητα του Ήλιου, τις διακυμάνσεις του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τις αλλαγές στη βιόσφαιρα της Γης και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το μεθάνιο θα είναι άφθονο στον πλανήτη μας και, τελικά, το οξυγόνο θα εξαντληθεί.

Το ερώτημα είναι ένα: «Πότε θα συμβεί αυτό;» Ευτυχώς, η απάντηση είναι καθησυχαστική, καθώς θα γίνει σε ένα δισεκατομμύριο χρόνια.

Το μέλλον επαναλαμβάνει το παρελθόν

Σύμφωνα με την έρευνα, η Γη έχει ήδη περάσει από ένα παρόμοιο στάδιο, γνωστό ως «Αρχαιοζωικός μεγααιώνας» (Archean), κατά το οποίο η ατμόσφαιρα δεν διέθετε ελεύθερο οξυγόνο. Αυτό συνέβη πριν από περίπου 4 δισεκατομμύρια χρόνια. Στη συνέχεια ήρθε το λεγόμενο Μεγάλο Γεγονός Οξείδωσης (Great Oxidation Event – GOE), κατά το οποίο τα επίπεδα οξυγόνου αυξήθηκαν απότομα, κυρίως λόγω της εμφάνισης των πρώτων φωτοσυνθετικών οργανισμών ικανών να παράγουν οξυγόνο. Αυτό συνέβη πριν από 2,4 δισεκατομμύρια χρόνια.

Σήμερα, το οξυγόνο αποτελεί περίπου το 21% της ατμόσφαιρας της Γης, καθιστώντας δυνατή τη ζωή για μεγάλους, πολύπλοκους οργανισμούς όπως ο άνθρωπος. Αλλά αυτό δεν θα είναι για πάντα.

«Διαπιστώσαμε ότι η οξυγονωμένη ατμόσφαιρα της Γης δεν θα είναι ένα μόνιμο χαρακτηριστικό», δήλωσε ο Ozaki. Ο κύριος λόγος για το τέλος του οξυγόνου, σύμφωνα με τη μελέτη, έγκειται στη διαδικασία γήρανσης του Ήλιου, ο οποίος με την πάροδο των ετών θα θερμαίνεται περισσότερο και θα απελευθερώνει περισσότερη ενέργεια. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, καθώς το CO2, απορροφώντας θερμότητα, αποσυντίθεται.

«Μιλάμε για περίπου ένα εκατομμύριο φορές λιγότερο οξυγόνο από ό,τι υπάρχει σήμερα. Διαπιστώσαμε ότι η μελλοντική αποξυγόνωση είναι αναπόφευκτη συνέπεια της αύξησης των ηλιακών ροών» συμπλήρωσε ο Ozaki.

Όσον αφορά την αναζήτηση κατοικήσιμων πλανητών από τον άνθρωπο, οι ερευνητές επισημαίνουν την ανάγκη εντοπισμού βιολογικών σημάτων εκτός από το οξυγόνο, ώστε να αυξηθούν οι πιθανότητες ανίχνευσης ζωής.