Fragilemag

Γιώργος Ξένος – Στην τέχνη πορεύομαι μονάχος

Γιώργος Ξένος – Στην τέχνη πορεύομαι μονάχος
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Γιάννης Παναγόπουλος

“Στην τέχνη πορεύομαι μονάχος” δηλώνει ευθαρσώς ο εικαστικός Γιώργος Ξένος. Τον πιστεύουμε.

Αυτός ο άνθρωπος με το ασκητικό παρουσιαστικό, την καθαρή σκέψη, την πνευματική κινητικότητα, αυτό το διάστημα έχει εγκατασταθεί στην Αίγινα για μια διπλή έκθεση. Η πρώτη φιλοξενείται στις αίθουσες του ανακαινισμένου Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου – πρώην Φυλακών Αίγινας, που για πρώτη φορά ανοίγει τις πύλες του στο κοινό και έχει  τίτλο «Η Ελευθερία του Εγκλεισμού». Η δεύτερη ονομάζεται «Πορευόμενοι στην Ιερότητα», παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας-Κολώνας.

Ο Ξένος που σπούδασε στο Παρίσι από το 1976 έως το 1982 στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts – Section des Arts Plastiques (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών – Τμήμα Εικαστικών Τεχνών) και έζησε, εκθέτοντας παράλληλα δουλειά του, στη Γερμανία, στην Αίγινα έστησε το δικό του ανθρωποκεντρικό σύμπαν. Η ιστορία του ανθρώπινου πόνου, της δίψας για ελευθερία, της πνευματικότητας που δεν φυλακίζεται είναι έννοιες που έρχεται για να τεκμηριώσει με το καλλιτεχνικό του έργο.

-Μια από τις δύο εκθέσεις σας φιλοξενείται στις πρώην φυλακές Αίγινας. Έχετε πει πως η σκέψη δεν γνωρίζει φυλακές. Η σκέψη είναι το τελευταίο οχυρό αντίστασης της ελευθερίας μας; 
Βεβαίως. Η σκέψη είναι το άπαν της ελευθερίας μας. Το σώμα μπορείς να το φυλακίσεις, τη σκέψη και το καλλιτεχνικό δημιούργημα, το ίχνος που αφήνεις σε ένα χαρτί, σε έναν τοίχο, είναι το ψυχογράφημά σου, είναι μια επαναστατική πράξη, παράγωγο της σκέψης και της ελευθερίας της.
-Ποιες λέξεις θα διαλέγατε για να περιγράψετε την ενέργεια που σας άφησε ένας χώρος μνήμης όπως μια φυλακή; 
Η φυλακή, αυτός ο φοβερός χώρος εγκλεισμού, αυτό το οδυνηρά ασκητικό κελί, που δεν το επιλέγεις αλλά σου επιβάλλεται, αυτή η τιμωρία μετατρέπεται σε εργαλείο, σε δημιουργία και προσπαθείς να κάνεις το αδύνατο δυνατό.
Αυτό που έμαθα λοιπόν είναι η βαθιά έννοια της ελευθερίας, της ουσιαστικής ελευθερίας, της μεγαλύτερης ελευθερίας που κάποιες φορές μπορεί να σε οδηγήσει στην άγρια σκέψη ή και στην κόλαση.
Ζούμε στην εποχή που όλοι αυτοορίζονται ως καλλιτέχνες. Η παραγωγή τέχνης είναι μεγαλύτερη από ποτέ στο παρελθόν. Στο μέλλον η χαρτογράφηση του σημαντικού στην τέχνη πώς θα γίνεται;
“Το ρήμα ζωγραφίζω είναι πολύ σπουδαία υπόθεση, το χρησιμοποιώ χάριν συνεννόησης”, είχε πει ο Νίκος Καρούζος σε μια ομιλία του. Η τέχνη λοιπόν εμπεριέχει μια πνευματικότητα, μια ιερότητα, αν θέλετε. Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.  Ο χρόνος δείχνει και ορίζει πάντοτε τη διάρκεια της τέχνης. Τι μένει και τι χάνεται. Κάποια έργα αντέχουν στους αιώνες, γεμίζουν μουσεία, βιβλιοθήκες κ.α. οδηγώντας τους θεατές σε άλλα επίπεδα σκέψης, σε άλλους ορίζοντες. Πάντα στο μέλλον θα βρίσκονται τρόποι που θα καθορίζουν το υπέρτατο και ουσιαστικό μήνυμα της τέχνης.
-Πότε πρωτοσυνδεθήκατε με την Αίγινα; 
Η Αίγινα είναι το νησί καταγωγής της μητέρας μου. Ήρθα λοιπόν εδώ από το πρώτο έτος της παρουσίας μου στην ύπαρξη. Εδώ άρθρωσα λόγο, είδα, ερωτεύτηκα, αγάπησα, γνώρισα την ηδονή της σκέψης και την οδύνη της, έκανα φιλίες με απλούς ανθρώπους, άκουσα ιστορίες από ταξιδευτές και η φαντασία μου άνθισε. Εδώ έρχομαι μέχρι σήμερα και με ζώνουν οι μνήμες. Ατελείωτες οι σκέψεις…
διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragileamag.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X