Facebook Twitter Viber Messenger WhatsApp E-mail |
Κώστας Β. Ζήσης
«δεν υπάρχει κωμωδία που να ξεπερνάει το δικό μου δράμα»
Οι «Τρομεροί γονείς» του Ζαν Κοκτώ δεν αποτελεί ένα ευκόλως κατηγοριοποιημένο θεατρικό έργο. Δίκαια του έχει αποδοθεί ο τίτλος του «αναποφάσιστου», μιας και ο χαρακτηρισμός τόσο της σπαρταριστής κωμωδίας ή του σκοτεινού δράματος δεν το περιγράφουν απόλυτα. Η υπόθεση μοιάζει φαρσική: οι μηχανορραφίες μιας δεσποτικής ινσουλινοεξαρτόμενης μητέρας και ενός σκανδαλιάρη πατέρα να εμποδίσουν την απογαλάκτιση του γιου τους, αποτρέποντας τον γάμο του με μια συμφοιτήτριά του με την οποία ο πατέρας είχε εφήμερη περιπέτεια, και η παρέμβαση της ερωτευμένης με τον πατέρα, εύπορης θείας και αδερφής της μητέρας δημιουργούν ένα ιδανικό τοπίο, πρόσφορο για τον θεατράνθρωπο (συγγραφέας, ηθοποιός, σκηνοθέτης) και κινηματογραφιστή Κοκτώ, να ξεδιπλώσει το ιδιαίτερο ύφος και οπτική του. Και ενώ όπως αρχικά φαίνεται το έργο ξεκινάει ως ελαφρό μπουλβάρ, φτάνει μέχρι το μελό, διατηρώντας στοιχεία φάρσας, κωμωδίας, ιλαροτραγωδίας, και δράματος, με υφολογικό άξονα ένα από τα βασικότερα στοιχεία του θεάτρου του παραλόγου, την αδυναμία επικοινωνίας των ηρώων.
Ο Ζαν Κοκτώ, βασικός εκπρόσωπος της Avant Garde, ενδύει τους ήρωες του με χαρακτηριστικά γκροτέσκο, και τους χειρίζεται ως μαριονέτες που κινούνται στην οριακή γραμμή λογικής και παραλόγου, ενσυναίσθησης και αναισθησίας, με το χαρακτηριστικό τουπέ ψευδεπίγραφης ευμάρειας του μικροαστισμού. Σε αυτόν τον μικροαστισμό και στην υποκρισία του, κατά κύριο λόγο στρέφει τα βέλη του και στοχεύει στην κατάρρευσή του.
Στην παράσταση του Ραντάρ, έχουμε μια καίρια παρέμβαση της Αναστασίας Παπαστάθη, η οποία υπογράφει την μετάφραση και τη δραματουργική επεξεργασία εκτός της σκηνοθεσίας: το έργο μεταφέρεται στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, με βασικές μεταθέσεις των ηρώων του Κοκτώ από το αστικό μεσοπολεμικό σαλόνι, στο σημερινό αθηναϊκό διαμέρισμα. Αυτή η παρέμβαση, αναγκαστικά μεταλλάσει και το αποτύπωμα του έργου. Η Αναστασία Παπαστάθη, κλείνοντας το μάτι, οδηγεί το έργο στους δρόμους της ελληνικής ηθογραφίας μένοντας πιστή στις αρχικές προθέσεις του συγγραφέα για μια κωμωδία γαλλικής ηθογραφίας βοντβίλ. «Κλασικοποιεί» τους ήρωες, οι οποίοι πλέον θα μπορούσαν να είναι ήρωες π.χ. του Ξενόπουλου ή του Τερζάκη, αναπτύσσοντας ντόπια στερεότυπα όπως αυτό της Ελληνίδας υπερπροστατευτικής μητέρας. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος, που όλοι οι ήρωες έχουν πετάξει τα συγγραφικά γκροτέσκ χαρακτηριστικά τους, και έχουν αφεθεί στην οικειοποίηση και την ρεαλιστική αναγνωρισιμότητα…
διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Τέμπη: Οι οδηγίες για συγκάλυψη δόθηκαν από το Μαξίμου
Δημήτρης Κόκοτας: Καλά νέα για την υγεία του
Πέθανε ο Κώστας Παττακός πρώην δήμαρχος Χαλανδρίου και δημοσιογράφος
Πέθανε ο σπουδαίος σκηνοθέτης και παραγωγός Τάκης Χατζόπουλος
Δολοφονία Γιώργου Λυγγερίδη: Στη φυλακή ο “Κοκός” – Ηγετικό στέλεχος της εγκληματικής οργάνωσης
ΕΣΥ: Εισβολή ιδιωτών γιατρών στα χειρουργεία με νυχτερινή τροπολογία
Βασίλης Σπανούλης: Κορυφαίος προπονητής της χρονιάς στο BCL (βίντεο)
Ολες οι Ειδήσεις
- Τέμπη: Οι οδηγίες για συγκάλυψη δόθηκαν από το Μαξίμου
- Δημήτρης Κόκοτας: Καλά νέα για την υγεία του
- Πέθανε ο Κώστας Παττακός πρώην δήμαρχος Χαλανδρίου και δημοσιογράφος
- Πέθανε ο σπουδαίος σκηνοθέτης και παραγωγός Τάκης Χατζόπουλος
- Δολοφονία Γιώργου Λυγγερίδη: Στη φυλακή ο “Κοκός” – Ηγετικό στέλεχος της εγκληματικής οργάνωσης
- ΕΣΥ: Εισβολή ιδιωτών γιατρών στα χειρουργεία με νυχτερινή τροπολογία
- Βασίλης Σπανούλης: Κορυφαίος προπονητής της χρονιάς στο BCL (βίντεο)
- Πασίγνωστος δικηγόρος της Αθήνας στη φυλακή: Καταδικάστηκε για τον βιασμό δύο ανήλικων αδερφών
- Θεσσαλονίκη: ΙΧ «καρφώθηκε» στην τζαμαρία του Ιπποκράτειου νοσοκομείου
- Γιάννης Καλλιάνος: «Όλα θα πάρουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης για να ανακουφιστεί η ψυχούλα του πατέρα μου»