Facebook Twitter Viber Messenger WhatsApp E-mail |
Αγγελική Κώττη
“Κρύψτε τα σε σπηλιές και κελάρια, αλλά κανένας πίνακας δεν θα εγκαταλείψει αυτό το νησί” (σ.σ. την Βρετανία). Είπε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ το 1940 αναφερόμενος στη συλλογή της National Gallery του Λονδίνου.
Οι επιθέσεις των ναζί ήταν προ των πυλών, αλλά το ηθικό όλων ήταν ακμαιότατο και ο Τσόρτσιλ έβαζε κόκκινες γραμμές, που αποδείχθηκαν χρήσιμες και κρίσιμες. Έπρεπε λοιπόν να παραμείνουν σε βρετανικό έδαφος τα εκθέματα πινακοθηκών και μουσείων. Ή μήπως κάτω από αυτό; Διότι οι συγκεκριμένοι θησαυροί αποθηκεύτηκαν σε ένα υπόγειο, παλιό ορυχείο σχιστόλιθου, στο Μάνοντ της Βόρειας Ουαλίας.
Ας σημειωθεί πως η Πινακοθήκη στο Λονδίνο δεν διέθετε σύστημα κλιματισμού και ότι ο τότε διευθυντής της εγκαταστάθηκε στην περιοχή. Αυτό επέτρεψε να συντηρηθούν 1.800 έργα. Η πρώτη σκέψη ήταν να αποσταλούν τα πάντα στον Καναδά, όμως η διοίκηση αντέδρασε με σφοδρότητα. Ο φόβος να τορπιλιστεί το πλοίο που θα τα μετέφερε ήταν υπαρκτός και ισχυρός. Έτσι, μετά και την προτροπή Τσόρτσιλ να κρυφτούν τα πάντα, προτιμήθηκε το Μάντοντ. Ο χώρος κρατήθηκε μέχρι το 1983, ως καταφύγιο για περίπτωση πυρηνικού πολέμου.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, 5 εκατομμύρια έργα τέχνης κλάπηκαν.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κλοπή στην παγκόσμια ιστορία. Κάποια καταστράφηκαν ή εντάχθηκαν σε ιδιωτικές συλλογές και δεν επεστράφησαν ποτέ στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Πολλά σώθηκαν χάρη στις ηρωικές προσπάθειες ατόμων, στρατιωτών, όπως και ειδικών οργανώσεων.
•Ανάμεσά τους ήταν οι «Monuments Μen», μια αμερικανική ομάδα σωτηρίας έργων τέχνης. Η δράση της οποίας έγινε και ταινία με τον ίδιο τίτλο.
Ήταν λοιπόν παραπάνω από σωστή η επιλογή Τσόρτσιλ να κρυφτούν τα έργα. Θυμίζουμε πως το ίδιο έκανε παραμονές του πολέμου και η Ελλάδα, που έθαψε τα αρχαία αγάλματά της σε υπόγεια μουσείων ή τα έκρυψε σε σπηλιές, ιδίως στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη.
Ελληνικά ήταν και τα γλυπτά που μεταφέρθηκαν στον υπόγειο σταθμό του μετρό στο Aldwych. Επρόκειτο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα οποία βρίσκονται ακόμα στο Βρετανικό Μουσείο, μετά την αρπαγή τους από τον Έλγιν. Όπως αποκαλύφθηκε αργότερα, ο συγκεκριμένος σταθμός δεν θα μπορούσε να αντέξει τυχόν αεροπορική επιδρομή, ευτυχώς όμως καμία βόμβα των ναζί δεν τον έπληξε.
διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Eurovision 2024: Το «Ζάρι» είναι ψηλά στα προγνωστικά του televoting
Κρήτη: Προφυλακίστηκε ο 51χρονος νονός που κακοποιούσε σεξουαλικά το βαφτιστήρι του
Κλιματική αλλαγή: Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και παράγει αιθανόλη και…μπλουζάκια
Η μεγαλύτερη έξοδος μετά τον κορωνοϊό – Πάνω από 425.000 οχήματα έφυγαν από την Αττική
Κέρκυρα: Κατάμεστη από τουρίστες, αλλά χωρίς παθολόγο για τις ημέρες του Πάσχα
Θεσσαλονίκη: Εντυπωσιακές εικόνες από την περιφορά του Επιταφίου στον Άγιο Μηνά
Εικόνες εξέγερσης στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ – Περισσότερες από 2.000 οι συλλήψεις
Ολες οι Ειδήσεις
- Eurovision 2024: Το «Ζάρι» είναι ψηλά στα προγνωστικά του televoting
- Κρήτη: Προφυλακίστηκε ο 51χρονος νονός που κακοποιούσε σεξουαλικά το βαφτιστήρι του
- Κλιματική αλλαγή: Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και παράγει αιθανόλη και…μπλουζάκια
- Η μεγαλύτερη έξοδος μετά τον κορωνοϊό – Πάνω από 425.000 οχήματα έφυγαν από την Αττική
- Κέρκυρα: Κατάμεστη από τουρίστες, αλλά χωρίς παθολόγο για τις ημέρες του Πάσχα
- Θεσσαλονίκη: Εντυπωσιακές εικόνες από την περιφορά του Επιταφίου στον Άγιο Μηνά
- Εικόνες εξέγερσης στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ – Περισσότερες από 2.000 οι συλλήψεις
- Παγκόσμιο Κύπελλο Ελεύθερης Κατάδυσης: Τέσσερα μετάλλια και δύο παγκόσμια ρεκόρ για τους Έλληνες αθλητές
- Λάρισα: 25χρονος κυκλοφορούσε γυμνός στο κέντρο της πόλης (βίντεο)
- 25 παρθένες στην «ομάδα ευχαρίστησης» του Κιμ Γιονγκ Ουν στη Βόρεια Κορέα