Τι γίνεται με τα ανασφάλιστα ΙΧ; Απαντήσεις σε όλα τα «καυτά» ερωτήματα

Άμεσα ξεκινά σύμφωνα με πληροφορίες ο νέος γύρος διασταυρώσεων των βάσεων δεδομένων για να εντοπιστούν τυχόν ανασφάλιστα ΙΧ που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Το νέο «σαφάρι» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είχε προαναγγελθεί. Ως αποτέλεσμα, μειώθηκαν τα ανασφάλιστα ΙΧ τους τελευταίους μήνες. Ωστόσο η Ένωση Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (ΕΑΕΕ) εκτιμά πως ο αριθμός των ανασφάλιστων παραμένει ακόμη υψηλός.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Αυτοκινήτου της ΕΑΕΕ Δημήτρη Ζορμπά τα ασφαλισμένα οχήματα αυξήθηκαν κατά σχεδόν 100.000 το πρώτο τετράμηνο του 2018, ενώ υπολογίζεται ότι περίπου 385.000 οχήματα εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Τα ανασφάλιστα ΙΧ και ο… μπαμπούλας του προστίμου

Ο φόβος του προστίμου πάντως φαίνεται ότι λειτουργεί μάλλον προσωρινά. Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ τους πρώτους μήνες μετά από τον Ιούνιο του 2017 όπου έγινε η πρώτη διασταύρωση, αυξήθηκαν κατά 510.000, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αγγίζοντας, για πρώτη φορά, το ιστορικό μέγεθος των 6,26 εκατ. ασφαλισμένων οχημάτων στη χώρα. Όμως στα τέλη Μαρτίου σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο κ. Ζορμπάς και παρά την αύξηση που καταγράφηκε το τελευταίο τετράμηνο τα ασφαλισμένα οχήματα μόλις που ξεπερνούν τα 6,1 εκατομμύρια.

Η ΑΑΔΕ είχε ανακοινώσει πως μετά τις 31 Μαρτίου 2018 θα προχωρούσε σε νέο έλεγχο, δίνοντας ουσιαστικά άτυπη προθεσμία στους ιδιοκτήτες ΙΧ να ασφαλίσουν τα οχήματά τους για να γλυτώσουν το πρόστιμο που προβλέπει ο νόμος. Επιπλέον η Ανεξάρτητη Αρχή έχει ανακοινώσει πως θα διενεργεί ελέγχους δύο φορές τον χρόνο σε ημερομηνίες που δεν θα ανακοινώνονται.

Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων που θα εντοπιστούν θα κληθούν να πληρώσουν χρηματικά πρόστιμα ύψους 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 κυβικά εκατοστά, 150 ευρώ για δίκυκλα από 251 κυβικά και άνω, 200 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.000 κυβικά και 250 ευρώ για αυτοκίνητα από 1.001 κυβικά και άνω.

Λίγο πριν το νέο «σαφάρι» των ανασφάλιστων το insider.gr συγκέντρωσε τις απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις για την αποφυγή λαθών που μπορούν να οδηγήσουν στην επιβολή προστίμων άδικα ή κατά λάθος.

Πώς μπορείτε να δείτε αν το όχημα σας είναι ασφαλισμένο

Υπάρχει στο διαδίκτυο ειδική εφαρμογή του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων που δίνει στους επισκέπτες της την δυνατότητα να ελέγξουν αν το όχημά τους είναι ασφαλισμένο. Η βάση δεδομένων της εφαρμογής είναι και η ίδια που χρησιμοποιεί η ΑΑΔΕ, οπότε αν δεν εμφανίζονται εκεί, πιθανότατα θα ακολουθήσουν πρόστιμα.

Πότε δεν υπάρχει υποχρέωση ασφάλισης;

Μόνο όταν το όχημα δεν είναι σε δημόσια κυκλοφορία. Για να θεωρηθεί ότι το όχημα είναι ακίνητο θα πρέπει να έχει υποβληθεί δήλωση ακινησίας στην αρμόδια ΔΟΥ μαζί με την άδεια κυκλοφορία και τις πινακίδες του οχήματος. Σε αντίθετη περίπτωση, κάθε όχημα πρέπει να είναι ασφαλισμένο με την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης. Αξίζει να σημειωθεί ότι όποια δήλωση ακινησίας γίνει μετά την διασταύρωση των στοιχείων από την ΑΑΔΕ δεν απαλλάσσει τον ιδιοκτήτη από την υποχρέωση καταβολής του παραβόλου.

Τι ισχύει για τους κατοίκους εξωτερικού;

Η μετακόμιση ή  η μετακίνηση κάποιου στο εξωτερικό δεν τον απαλλάσσει από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την κατοχή ενός οχήματος, άρα και από την υποχρέωση της ασφάλισης. Και εδώ χρειάζεται να γίνει δήλωση ακινησίας από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη ή κάποιον άλλον που έχει εξουσιοδοτήσει.

Τι συμβαίνει με όσα οχήματα κινούνται στο εξωτερικό;

Αν το αυτοκίνητο φέρει ελληνικά στοιχεία κυκλοφορίας (πινακίδες και άδειες) πρέπει να ασφαλίζεται σε ασφαλιστική επιχείρηση που δραστηριοποιείται νόμιμα στην Ελλάδα. Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης θέλει να διατηρήσει το αυτοκίνητο μόνιμα στο εξωτερικό τότε αυτό διαγράφεται από το Μητρώο Οχημάτων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και έτσι σταματά η υποχρέωση ασφάλισης.

Τι ισχύει αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος έχει αποβιώσει;

Αν το όχημα βρίσκεται σε κυκλοφορία τότε οι κληρονόμοι πρέπει να το έχουν ασφαλισμένο. Αν δεν κάνουν αποδεκτή την κληρονομία θα πρέπει το όχημα να τεθεί σε φορολογική ακινησία με την προσκόμιση στοιχείων κυκλοφορίας του στην ΔΟΥ του θανόντα.

Τι να κάνετε αν λάβετε ειδοποιητήριο για όχημα που έχετε πουλήσει

Αυτό συμβαίνει αν δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να πάτε στην τροχαία και να μπει το όχημα σε αναγκαστική ακινησία λόγω ανολοκλήρωτης μεταβίβασης. Σημειώνεται πως το όχημα μπαίνει σε ακινησία από ημερομηνία που το γεγονός δηλώνεται στην Τροχαία και όχι από την ημερομηνία που, σύμφωνα με όσα δηλώνει ο πωλητής, διενεργήθηκε η πώληση του οχήματος. Μπορείτε να ενημερωθείτε για τα οχήματα που εμφανίζονται στο όνομα σας από την ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στην κατηγορία των Τελών Κυκλοφορίας.

Τι ισχύει αν από το όχημα σας έχουν αφαιρεθεί η πινακίδες από την τροχαία

Σύμφωνα με το insider.gr, η αφαίρεση πινακίδων λόγω παράβασης δεν θέτει το όχημα σε φορολογική ακινησία. Το οποίο σημαίνει πως το όχημα εξακολουθεί να επιβαρύνεται από όλες τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος. Ακόμη και αν δεν πάτε να πάρετε τις πινακίδες και αυτές παραμένουν στην τροχαία, θα πρέπει το όχημα να είναι ασφαλισμένο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ