Αθλητισμός

Παίξτε με τα παιδιά σας

Παίξτε με τα παιδιά σας
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Του Δημήτρη Ράπτη, προπονητή ποδοσφαίρου Uefa B, πτυχιούχος Barca Innovation Hub Universitas 

«Μια πρόταση για να ψυχαγωγούνται οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους, βοηθώντας τα να διευρύνουν την κινητική τους «αποθήκη». Ένας στόχος εκ των πραγμάτων αδύνατος για τον προπονητή, λόγω του διαθέσιμου, περιορισμένου χρόνου. Ιδού, λοιπόν, μια πρόταση που επιτρέπει τη συνεργασία με το μπαμπά και τη μαμά, έχοντας έναν κοινό στόχο, καλό και υγιή».

Ήμουν ένα παιδί τυχερό. Είχαμε τη δυνατότητα και το χρόνο να παίζουμε στο δρόμο, καθώς τα αυτοκίνητα ήταν λιγοστά, οι ρυθμοί ζωής διαφορετικοί. Τα παιχνίδια άρχιζαν νωρίς το απόγευμα (δεν υπήρχαν τα φροντιστήρια, ούτε το ολοήμερο σχολείο) και τέλειωναν ανάλογα με τις εποχές: το χειμώνα με του έπεφτε το σκοτάδι, ενώ σε καλές καιρικές συνθήκες, ήταν οι γλυκές φωνές των μαμάδων που φώναζαν ότι το δείπνο είναι έτοιμο στο τραπέζι.

 

Όταν δεν παίζαμε ποδόσφαιρο επινοούσαμε χιλιάδες παιχνίδια, μερικές φορές επικίνδυνα, όπως σκαρφαλώνοντας στην κορυφή δέντρων, βαρελιών ή πηδάγαμε κάγκελα ή διάφορα εμπόδια, κρυφτό, κυνηγητό, επτάπετρο και άλλα διάφορα που είχαν τον ίδιο παρανομαστή: τη χρήση του σώματός μας για δεκάδες ώρες την εβδομάδα.


Σήμερα δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, καθώς ένα φυσιολογικό παιδί της πόλης, 11 ετών, φεύγει από το σχολείο στις 1μ.μ. ή στις 4 μ.μ. (αν πηγαίνει ολοήμερο σχολείο), έχει μια εβδομάδα επιβαρυμένη με υποχρεώσεις και μαθήματα, που περιορίζουν την φυσική, αθλητική τους δραστηριότητα στις λιγοστές ώρες προπόνησης στην ακαδημία ποδοσφαίρου (ή σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα) : 2 – 3 προπονήσεις εβδομαδιαίως, που μεταφράζονται κατά μέσο όρο σε 180 λεπτά, καθώς και περίπου 25 παιχνίδια, τα Σαββατοκύριακα. Συμπερασματικά ο μέγιστος δυνατός χρόνος ανέρχεται σε 250 λεπτά φυσικής δραστηριότητας εβδομαδιαίως. Μπορεί να αρκεί αυτός ο χρόνος για ένα παιδί;
Είναι σαφές ότι δεν επαρκεί και για το λόγο αυτό, οι ικανότητες συναρμογής των τελευταίων γενεών, είναι σημαντικά χαμηλότερες από αυτές των συνομηλίκων τους δεκαετίες πριν και αν θέλουμε να το αναλύσουμε από την οπτική γωνία του ποδοσφαίρου, τούτο είναι το απόλυτο κακό, διότι αποδεικνύεται ότι ο συντονισμός αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για την απόκτηση των βασικών τεχνικών ικανοτήτων. Σήμερα τα παιδιά είναι κινητικά αναλφάβητα.

«Αφήστε τα να είναι παιδιά»
Πώς μπορούμε να εμποδίσουμε αυτή την τάση;
Πραγματικά δεν υπάρχουν συνταγές, δεν βοηθά και το σχολείο και τα παιδιά που ζουν στην πόλη είναι όλο και πιο δύσκολο να βρουν χώρο και χρόνο για να κάνουν δωρεάν σωματική δραστηριότητα, όχι ιδιαίτερα μαθήματα και συντονισμένα από εκπαιδευτές.
Η ιδέα που προτείνουμε περιλαμβάνει μια σειρά από εύκολες ασκήσεις και παιχνίδια που πραγματοποιούνται σε χώρους απλούς και χωρίς απαραίτητους εξοπλισμούς – όπως ένα πάρκο στην πόλη – με τη χρήση λιγοστών μέσων. Η φιλοσοφία είναι εκείνη που θα πείσει τους γονείς, τόσο το μπαμπά όσο και τη μαμά, να βγουν έξω και να εκμεταλλευτούν τον καλό καιρό για να κάνουν φυσική δραστηριότητα (να παίξουν) με τα παιδιά τους.


Τον Ιούνιο τελειώνει η σχολική περίοδος, καθώς και οι προπονήσεις στην ακαδημία ποδοσφαίρου, οι μέρες είναι μεγάλες και επίσης οι γονείς έχουν συνεχώς για όλη τη μέρα τα παιδιά στο σπίτι, αρχίζουν να αισθάνονται την ανάγκη να κινούνται μετά το ωράριο της δουλειάς. Μην κάνετε μαζί τους προπόνηση ποδόσφαιρου, καθώς αυτό είναι υποχρέωση των προπονητών της ακαδημίας και είναι κάτι που έκαναν όλο το χρόνο, αλλά βγείτε απ’ το σπίτι και παίξτε μαζί τους, αφιερώστε λίγο από το χρόνο σας για να ψυχαγωγηθείτε μαζί, βοηθώντας τα να οργανώσετε παιχνίδια και ασκήσεις που φυσιολογικά κατά τη διάρκεια της χρονιάς δεν είχατε τη δυνατότητα να κάνετε, καθώς δεν υπήρχαν διαθέσιμοι χώροι και χρόνοι, για κάτι τέτοιο.
Για τα παιδιά από 5 -6 ετών έως την περίοδο της προεφηβείας (12 -13 ετών), το παιχνίδι με τους γονείς είναι ένα ακόμη πολύτιμο δώρο. Στη συνέχεια τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα, αν και δεν το λένε, οι έφηβοι δεν θέλουν να συνεχίσουν να κυκλοφορούν, να κάνουν αθλητισμό με τους γονείς τους.

40 ΛΕΠΤΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΝΤΑΣ ΜΑΖΙ
Έχουμε περιοριστεί σε μια σειρά ασκήσεων και παιχνιδιών που γίνονται (απαιτούν) λογικό χρόνο και κάθε γονιός έχει τη δυνατότητα να αφιερώσει στα παιδιά του, το απόγευμα μετά τη δουλειά ή στο τέλος της εβδομάδας. Η θεμελιώδης ιδέα πρέπει να είναι εκείνη της πρακτικής ψυχαγωγικής δραστηριότητας, προσιτής τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά, για 40 – 45 λεπτά. Αν μπορείτε να εξασφαλίσετε τη συμμετοχή επίσης κάποιου ή κάποιων από τους φίλους των παιδιών στην ομάδα ή τους συμμαθητές τους, με τους γονείς τους, τότε γίνεται ακόμη πιο διασκεδαστικό.

ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ. ΧΡΗΣΙΜΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Εγκαταλείποντας τα ρούχα της δουλειάς έφτασε η στιγμή να φορέσουμε τη φόρμα μας ή το τζιν και το μπλουζάκι. Πάνω απ’ όλα, αυτή είναι η πιο όμορφη περίοδος του χρόνου, γιατί την περνάτε με τα παιδιά σας μακριά από τα καθήκοντα της καθημερινότητας. Μα πώς μπορείτε να επωθεληθείτε καλύτερα τις καλοκαιρινές μέρες;

Η πρώτη ερώτηση που είχαμε να αντιμετωπίσουμε αφορά τον κατάλληλο χρόνο που αφιερώνουμε για παιχνίδι.

Σε μια μέρα πότε μπορούμε να παίξουμε με το παιδί;

«Δεν υπάρχει κάποιος καθορισμένος χρόνος ή ώρα. Τα παιδιά δεν κουράζονται όμως έχουν μια υψηλή αντοχή, παίζουν και είναι έτοιμα να ξαναπαίξουν. Σας παραθέτω ένα προσωπικό παράδειγμα. Πριν μερικές εβδομάδες ήμουν σε ένα θερινό κέντρο στο βουνό και το πρωί επιστρέφοντας από περπάτημα, παρατήρησα κάποια παιδιά που έπαιζαν ποδόσφαιρο, έπειτα έκαναν καράτε. Μετά το γεύμα, τα ίδια παιδιά, είχαν περάσει στο μπάσκετ και το βόλεϊ και φθάνοντας το βράδυ τα έβλεπες να έχουν την ίδια διάθεση να συνεχίσουν το παιχνίδι.»

Τότε;

«Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ζητά μια ώρα την ημέρα για αθλητισμό, κάτι που το καλοκαίρι αποτελεί έναν εφικτό στόχο. Προσοχή όμως : η δραστηριότητα πρέπει να είναι διασκεδαστική και πολυμορφική, δηλαδή να μην είναι πάντα ίδια και το παιχνίδι να δίνει τη δυνατότητα διαφορετικών κινητικών προτάσεων και ερεθισμάτων. Η συχνή εναλλαγή δραστηριοτήτων βοηθά στη διατήρηση υψηλού ενδιαφέροντος και προσοχής.»

Γιατί πολυμορφική;

Απλά γιατί εξασκούμενος μόνος και πάντα το ίδιο άθλημα, είναι σαν να διδάσκεσαι στο σχολείο μόνο μαθηματικά. Στην πραγματικότητα όμως στο σχολείο παρέχονται περισσότερα ερεθίσματα εκμάθησης : ελληνικά, μαθηματικά, ιστορία, γεωγραφία, φυσική, ξένη γλώσσα κ.α. Το ίδιο ακριβώς πρέπει να γίνει και με την κινητική δραστηριότητα. Τα παιδιά μεταξύ 6 και 10 ετών πρέπει να κάνουν όσα περισσότερα αθλήματα μπορούν, να αποκτήσουν όσες περισσότερες κινητικές δεξιότητες, καθώς λίγο αργότερα, όπως ακριβώς και στο σχολείο, θα είναι η ώρα για εξειδίκευση.

Η κινητική μάθηση γίνεται κυρίως μεταξύ 6 και 10 ετών;

Η κινητική εκμάθηση γίνεται πάντα, αλλά σ’ αυτή την ηλικία τα παιδιά ξεκινούν να αθλούνται και είναι ορθότερο να παρέχουμε πολύμορφα κινητικά ερεθίσματα και όχι μονοθεματικά.

Το ελεύθερο παιχνίδι είναι σημαντικό;

Ναι, επειδή είναι γνήσια ψυχαγωγικό και αναπτύσσει τη δημιουργικότητα του παιδιού, όπου όταν παίζει μόνο του ή με παρέα, επινοεί επίσης τους κανόνες. Το ελεύθερο παιχνίδι θα πρέπει να εμπεριέχει κίνηση, να απαιτεί αυτοπειθαρχία και φυσικά πάνω απ’ όλα να μην έχει καμιά σχέση με βιντεοπαιχνίδια.

Παιχνίδι με τους γονείς ;

Είναι βασικό για την οικοδόμηση και τη διατήρηση της σχέσης. Το κύριο καθήκον ενός γονιού είναι να διδάξει τις σημαντικές αξίες της ζωής στο παιδί του και να το βοηθήσει να επιλέξει το άθλημα, που αναμφίβολα θα του δώσει πρακτικά και χειροπιαστά παραδείγματα. Το να παίζουν οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους, από την άλλη, είναι σημαντικό για τους ίδιους, καθώς τα παιδιά έχουν έναν γνήσιο μεταδοτικό ενθουσιασμό, που θα τους ωθήσει να κάνουν πράγματα, που μόνοι τους ή με ενήλικες τις περισσότερες φορές δεν θα έκαναν.

ΠΟΛΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ

Η πολυπραγμοσύνη στην προεφηβική ηλικία είναι σημαντική και εδώ ο γονιός θα πρέπει να βάλει ένα χεράκι. Προσπαθούμε να παίξουμε με το παιδί μας τον ελεύθερο χρόνο (γιορτές, διακοπές), εισάγοντας δραστηριότητες μη ποδοσφαιρικές και δίνοντας ερεθίσματα κινητικής ικανότητας στο παιδί μας. Από τα 6 έως τα 12 – 13 χρόνια, ενισχύουμε διάφορους τύπους δραστηριοτήτων, διαμέσου παιχνιδιών που διασκεδάζουν, βελτιώνουν και είναι ευχάριστα και για το μπαμπά και τη μαμά. Στη συνέχεια έχετε επίσης κατά νου τη σημασία της βελτίωσης της συναρμογής, καθώς αυτή η ηλικιακή φάση είναι η καλύτερη στιγμή για εκμάθηση.

Η ικανότητα συντονισμού (συναρμογής) είναι μια δεξιότητα σε κινητικό επίπεδο που ορίζει τις διαδικασίες ελέγχου και ρύθμισης των κινήσεων. Πρακτικά επιτρέπει στον αθλητή να ελέγξει τις ενέργειές του, τόσο σε προβλέψιμες όσο και σε μη προβλέψιμες καταστάσεις.

ΠΩΣ ΒΟΗΘΑΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ;

Από πρακτική άποψη, ένας γονέας μπορεί να προτείνει στο γιο του / στην κόρη του, που έχει πάθος για το ποδοσφαίρο, μια βόλτα στη φύση (βοσκοτόπια – δάση) να τους εμπνεύσει να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που το περιβάλλον μας προσφέρει (να περπατήσει με ισορροπία σε κορμούς, να αναρριχηθεί σε δέντρα, να πηδήξει λάκκους…). Πέρα από αυτό, εισάγετε διάφορα παιχνίδια, όπως το βόλεϊ, το μπάντμιντον (αυτό προσφέρεται και ως ένα παιχνίδι της παραλίας), το μπάσκετ και οτιδήποτε κάνατε όταν ήσασταν παιδιά.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ

Πώς διασκεδάζετε παρέα με τα παιδιά σας;

Σας παρουσιάζουμε μια σειρά απλών παιχνιδιών, διαμέσου των οποίων ξεκινάμε το χτίσιμο ενός κινητικού παζλ, χρήσιμου για το παιδί, για να ολοκληρώσει την κινητική του αποθήκη και συνολικά, πλεονέκτημα για την υγεία του και για τα προσόντα συναρμογής του. Μπορείτε να εφαρμόζετε ένα κάθε φορά ή συνδυασμό κάποιων, ώστε να μην αισθάνονται ανία οι μικροί ποδοσφαιριστές μας.

Καλή διασκέδαση

FRISBEE

Τοποθετούμαστε ο ένας απέναντι από τον άλλο με ποικιλία κινήσεων και λειτουργιών

Χρησιμότητα : συναρμογή και αντίδραση οπτική και άνω άκρων, αν δε το παιχνίδι διαρκέσει και περισσότερο από 10’, τότε έχουμε και μια άσκηση ενδυνάμωσης.

ΡΑΚΕΤΕΣ ή Μπάντμιντον

Παίζετε όπως το τένις στην παραλία ή σε μια αλάνα στο βουνό ή στο πάρκο με παραλλαγές, είτε με το μπαλάκι του τένις, είτε με αυτό του μπάντμιντον, το οποίο δεν πρέπει να πέσει στο έδαφος.

Χρησιμότητα : συναρμογή, ευαισθησία οπτική και  απτική (αφής).

ΛΑΣΤΙΧΟ

Εξασφαλίστε ένα κοινό λάστιχο 5 μέτρων, ο μπαμπάς και η μαμά τοποθετούνται απέναντι ο ένας στον άλλο, συγκρατώντας το στο ύψος των αστραγάλων τους. Το παιδί πρέπει να ξεκινήσει απ’ έξω, κάνοντας άλματα πάνω από το λάστιχο (άλματα με οποιοδήποτε τρόπο, αφήστε τη φαντασία του ελεύθερη). Όταν το παιχνίδι γίνει εύκολο, τότε είναι η στιγμή να σηκώσουμε πιο ψηλά το λάστιχο (αρχικά στη γάμπα και στη συνέχεια στα γόνατα).

Χρησιμότητα : ταχύτητα και αντίδραση. Όταν το λάστιχο τοποθετείται στα γόνατα εκτελούμε και μια άσκηση δύναμης.

Mondo

Σχεδιάζουμε στο έδαφος μια διαδρομή με 8 σταθμούς. Σε κάθε σταθμό μπορούμε να τοποθετήσουμε πέτρες ή γενικότερα επιφάνειες που το παιδί θα πρέπει να σταθεί πάνω τους χωρίς να πέσει (τάβλες ισορροπίας, κουτιά, μπιτόνια κ.ο.κ.). Θα πρέπει να εκτελέσουμε τη διαδρομή των 8 σταθμών, από τον πρώτο έως τον όγδοο, διατηρώντας την ισορροπία μας, μένοντας πάνω στην επιφάνεια, χωρίς να πέσουμε. Αν χάσουμε την ισορροπία μας ξεκινάμε από κει που βγήκαμε στον επόμενο γύρο.

Χρησιμότητα : συναρμογή, ταχύτητα, ισορροπία.

Τένις σε στεφάνια

Σχεδιάζουμε στο έδαφος ένα στεφάνι στο εσωτερικού του οποίου πρέπει να αναπηδήσει η μπάλα μετά από σουτ βολέ που κάνουμε στη λογική του σερβίς. Στην αρχή κάνουμε εκατέρωθεν σερβίς με στόχο να περάσει η μπάλα από το στεφάνι και κάθε φορά που το πετυχαίνουμε κερδίζουμε έναν πόντο. Μετά την εξοικείωση σ’ αυτό μπορούμε να παίξουμε ποδοτένις, με αναπήδηση της μπάλας στο στεφάνι και πέρασμα στο τερέν του αντιπάλου. Κάθε φορά που η μπάλα ακουμπά στο γήπεδο του αντιπάλου κερδίζουμε πόντο.

Χρησιμότητα : οπτική και κινητική συναρμογή, ταχύτητα, αν το παιχνίδι διαρκέσει παραπάνω από 5’ εκτελούμε και μια άσκηση δύναμης.

Καρότσι

Ξαπλώστε το παιδί στο έδαφος, πιάστε το από τους αστραγάλους και μόνο με τα χέρια στο έδαφος, μετά το σύνθημά σας, να ξεκινήσει να διανύσει μια διαδρομή.

Χρησιμότητα : συναρμογή και δύναμη χεριών

Κλωτσήστε τη μπάλα σ’ ένα στεφάνι τοποθετημένο στο έδαφος

Ξεκινήστε τοποθετώντας το στόχο σχετικά κοντά. Όταν διαπιστώσετε πως η επίτευξη του στόχου είναι εύκολη, είναι η στιγμή της μετατόπισης του σε μακρύτερη απόσταση. Ένας πόντος για κάθε πετυχημένη προσπάθεια.

Χρησιμότητα : οπτική και κινητική συναρμογή, ευαισθησία επαφής

Σχοινάκι

Προμηθευτείτε ένα σχοινάκι, πιάστε τις άκρες με τα χέρια σας και δώστε ώθηση ώστε το σχοινάκι να γυρνά γύρω από το σώμα σας με ταχύτητα. Ξεκινήστε να πηδάτε με στόχο να κάνετε όσα περισσότερα άλματα μπορείτε σε συνεχείς περιστροφές.

Χρησιμότητα : δύναμη άνω και κάτω άκρων, ταχύτητα, αντίδραση.

Βάδισμα στις άκρες ενός πεζοδρομίου ή σε έναν κορμό δέντρου

Διατηρήστε την ισορροπία σας περπατώντας με το ένα πόδι μετά το άλλο, σε να πεζοδρόμιο ή σε έναν πεσμένο κορμό δέντρου (προσοχή η απόστασή τους από το έδαφος να είναι μερικά εκατοστά). Μπορείτε να αυξήσετε το βαθμό δυσκολίας διανύοντας την ίδια διαδρομή στο πεζοδρόμιο ή στον κορμό σε κανονικό βηματισμό.

Χρησιμότητα : ισορροπία

Άλμα εις ύψος

Πάρτε μια μπάλα και πετάξτε τη, με τρόπο παρόμοιο όπως το πλάγιο άουτ, όσο πιο ψηλά μπορείτε

Χρησιμότητα : ενδυνάμωση χεριών, ισχύς

Σακοδρομία

Μπείτε σ΄ ένα σάκο, κρατήστε τις άκρες του με τα χέρι σας και προχωρήστε με άλματα προς τα εμπρός. Νικητής αυτός που φθάνει πρώτος στην μαμά, στη γραμμή του τερματισμού.

Χρησιμότητα : συναρμογή, ταχύτητα και αντίδραση ποδιών, ισορροπία

Άλματα

Πραγματοποιήστε διαφόρων ειδών άλματα (με το ένα πόδι, με τα πόδια ενωμένα) εμπρός ή πίσω. Το άλμα μπορεί να είναι πλάγιο ή κατακόρυφο.

Χρησιμότητα : συναρμογή, ταχύτητα και αντίδραση κάτω άκρων, δύναμη

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X