Βιβλίο

Για τους λάτρεις του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες: Κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο -Είχε ζητήσει να το καταστρέψουν

Για τους λάτρεις του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες: Κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο -Είχε ζητήσει να το καταστρέψουν
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Το τελευταίο μυθιστόρημα που έγραψε στα τέλη της  ζωής του ο Κολομβιανός νομπελίστας Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, κυκλοφόρησε στα βιβλιοπωλεία, παρά τις σαφείς οδηγίες που είχε δώσει ζητώντας να καταστραφεί.

Με τίτλο “Μέχρι τον Αύγουστο”, το μυθιστόρημα που γράφτηκε όταν ο συγγραφέας έπασχε από άνοια, έρχεται μια δεκαετία μετά το θάνατό του, στα 97α γενέθλιά του.

Οι γιοί του το περιγράφουν ως «καρπό μιας ύστατης προσπάθειας να συνεχίσει να δημιουργεί ενάντια σε όλες τις πιθανότητες» και αφηγείται  την ιστορία μιας γυναίκας που κάνει ετήσιο προσκύνημα στον τάφο της μητέρας της σε ένα νησί της Καραϊβικής, ένα ταξίδι που κυριαρχείται. από μια σειρά τυχαίων σεξουαλικών συνευρέσεων.

 

Καθώς έχανε όλο και περισσότερο τη μνήμη του, ο Γκαρσία Μάρκες – γνωστός ως “Gabo” – έχασε την εμπιστοσύνη στο έργο του λίγο  πριν από το θάνατό του και ζήτησε την καταστροφή του.

Μέχρι τώρα, το χειρόγραφο ήταν διαθέσιμο μόνον στους μελετητές στο αρχείο του συγγραφέα στο Harry Ransom Center στο Τέξας, αλλά πρόσφατα οι γιοι του, Ροντρίγκο και Γκονσάλο Γκαρσία Μπάρκα, πήραν την απόφαση να το δημοσιεύσουν, κρίνοντας ότι είναι πολύ καλύτερο από ό,τι πίστευε ο πατέρας τους.

  • «Σε μια πράξη προδοσίας», γράφουν στην εισαγωγή τους στο μυθιστόρημα, «αποφασίσαμε να βάλουμε την ευχαρίστηση των αναγνωστών του πάνω από κάθε άλλη σκέψη. Αν είναι ευχαριστημένοι, είναι πιθανό ο Γκάμπο να μας συγχωρήσει. Σε αυτό υπολογίζουμε.”

Μιλώντας από το σπίτι του στην Πόλη του Μεξικού, ο Γκονζάλο Γκαρσία Μπάρκα, παραδέχτηκε ότι ήταν δύσκολο να πάει ενάντια σε αυτό που επιθυμούσε ο πατέρας του,  αλλά επέμεινε ότι υπήρχαν «πολλά παραδείγματα στην ιστορία της λογοτεχνίας ανθρώπων που ζήτησαν να καταστραφούν χειρόγραφά τους , και στη συνέχεια αποδείχθηκαν σημαντικά για τη λογοτεχνία. Για μένα προσωπικά, είναι μια ανακούφιση με την έννοια ότι αυτό είναι στην πραγματικότητα το τελευταίο κομμάτι που έγραψε ο Γκάμπο. Πιστεύω ότι τα απάντά του  θα ήταν ημιτελή αν δεν δημοσιεύονταν. Δεν υπάρχουν άλλα μυθιστορήματα που κρύβονται στα χαρτιά του Γκάμπο».

 

Ο Γκαρσία Μάρκες έγινε ιερή μορφή της λογοτεχνίας με έργα όπως το «Εκατό Χρόνια Μοναξιάς »του 1967, «Το Φθινόπωρο του Πατριάρχη» (1975) και «Έρωτας στα χρόνια της χολέρας» (1985).

Θεωρείται ευρέως ως ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς του μαγικού ρεαλισμού, στον οποίο τα φανταστικά και υπερφυσικά στοιχεία αναμειγνύονται με υπαινιγμούς της καθημερινής ζωής.

Ειδικότερα, στο Εκατό Χρόνια Μοναξιάς, βασίστηκε στα παιδικά του χρόνια στην αγροτική πόλη της Αρακατάκα, και την κληρονομιά των παππούδων του, με τους οποίους έζησε ως ένα μικρό παιδί. Ο παππούς του, συνταγματάρχης Νίκολας Μαρκές Μεγια,  ήταν βετεράνος πολέμου και ακραιφνής φιλελεύθερος , με σημαντική επιρροή στην πολιτική σκέψη του εγγονού του.

Έχοντας ξεκινήσει την καριέρα του ως δημοσιογράφος, ο Γκαρσία Μάρκες,  πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του ζώντας εκτός Κολομβίας,  στο Παρίσι, τη Βαρκελώνη και την Πόλη του Μεξικού, καθώς και σε μια έπαυλη στην Αβάνα που του είχε παραχωρηθεί από τον Φιντέλ Κάστρο.

  • Τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1982.

Η δημοσίευση του “Μέχρι τον Αύγουστο” έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό. Ο μυθιστοριογράφος Colum McCann είπε: «Τι χαρά είναι να πιστεύεις ότι υπάρχουν ακόμα πράγματα να ανακαλύψεις στον κόσμο. Θα περπατούσα 500 μίλια για να φτάσω σε ένα νέο βιβλίο του Μαρκές. Ο Μαρκές είναι και αγαπημένος και απαραίτητος, ένας σπάνιος συνδυασμός στον λογοτεχνικό κόσμο. […]  Φυσικά, κάθε φορά που μπαίνεις σε ένα βιβλίο του Μάκρες , θα υπάρχει κάτι νέο, ακόμα κι αν το έχεις διαβάσει τέσσερις ή πέντε φορές. Αλλά το να συναντάς κάτι για πρώτη φορά είναι μια σπάνια απόλαυση».

 

Η μεταθανάτια δημοσίευση, αν και αμφιλεγόμενη, δεν είναι ασυνήθιστη. Ίσως η πιο κοντινή περίπτωση με αυτή του Γκαρσία Μάρκες είναι η απόφαση του γιου του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, Ντμίτρι, να δημοσιεύσει το τελευταίο του έργο, Το Πρωτότυπο της Λάουρα, περισσότερα από 30 χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα του. Στο διάστημα που μεσολάβησε, μαράζωνε σε κάποια τραπεζική θυρίδα στην Ελβετία, καθώς ο Ντμίτρι αναλογιζόταν τις οδηγίες του πατέρα του να καταστρέψει κάθε αδημοσίευτο έργο. Σημειώνεται πως ο ίδιος ο Ναμπόκοφ είχε εμποδιστεί από την μητέρα του καθώς ετοιμαζόταν να κάψει το χειρόγραφο της “Λολίτας”.

Όταν οι γιοι του Μάρκες  ήταν μικροί, ο πατέρας τους τούς επέτρεψε να τον βοηθήσουν να καταστρέψει τα προσχέδια έργων του που ήταν σε εξέλιξη, για τα οποία όμως θεωρούσε πως δεν είχαν  πλέον καμία χρησιμότητα. Ήταν, βεβαιώνουν  οι εκδότες του, ένας τελειομανής που παρακολουθούσε ακόμη και κάποιο λάθος στη στίξη στα χειρόγραφά του καθώς έφταναν σε μορφή βιβλίου στο τεράστιο και ενθουσιώδες αναγνωστικό του κοινό.

Τώρα αυτό το αναγνωστικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να κρίνει αν το τελευταίο κομμάτι της φαντασίας του θα έπρεπε να έχει δει το φως της δημοσιότητας.

 

 

 

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X