Fragilemag

Γιώργο Παλούμπη πώς πέρασες σκηνοθετώντας τον Χαρτοπόλεμο στο ραδιόφωνο;

Γιώργο Παλούμπη πώς πέρασες σκηνοθετώντας τον Χαρτοπόλεμο στο ραδιόφωνο;
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο
του Γιάννη Παναγόπουλου //
Ραδιοσκηνοθεσία. Τι; Ραδιοσκηνοθεσία; Αν είσαι λιγότερο από σαραντάρης η λέξη ίσως να μη σου λέει τίποτα. Αν είσαι σαράντα και κάτι ίσως θυμάσαι πως υπήρχαν κάποτε εκπομπές στο ραδιόφωνο που φιλοξενούσαν θεατρικές παραστάσεις. Για όλα υπάρχει μια πρώτη φορά. Σήμερα, κυριολεκτικά σήμερα, ο Γιώργος Παλούμπης ετοιμάζεται ν’ ακούσει για πρώτη φορά τη δική του ραδιοσκηνοθεσία σε έργο που, κάποτε, σκηνοθέτησε για το θέατρο. Η εκπομπή Πλατεία Θεάτρου, που ακούγεται από τη συχνότητα του Αθήνα 9.84, δίνει την ευκαιρία στους ακροατές του ραδιοφώνου να ακούσουν παραστάσεις, ναι σωστά διαβάζετε, που κάποτε ανέβηκαν στο θέατρο. Μια ιδέα που γεννήθηκε στη διάρκεια του εγκλεισμού. Με τους χώρους τέχνης κλειστούς, το Δημοτικό ραδιόφωνο της Αθήνας ζήτησε από ηθοποιούς και σκηνοθέτες να παρουσιάσουν, ραδιοφωνικά, παραστάσεις που κάποτε ανέβασαν στο θέατρο και διέγραψαν τη δική τους πετυχημένη πορεία. Ο Γιώργος Παλούμπης στις αρχές του 2017 σκηνοθέτησε τον “Χαρτοπόλεμο” του Βαγγέλη Ρωμνιού. Η παράσταση αγκαλιάστηκε όσο λίγες από την πρώτη χρονιά που παρουσιάστηκε, ξεχώρισε από κοινό και κριτικούς και χαρακτηρίστηκε ως «γροθιά στο στομάχι» για τη σύγχρονη πραγματικότητα. Κωμωδία και δράμα, αγωνιώδες θρίλερ και καθημερινότητα, συμπλέκονται και συνθέτουν το μωσαϊκό του έργου, αλλά και την ταυτότητα της Ελλάδας που αρνείται να δώσει ανάσες ύπαρξης στη γενιά των τριαντάρηδων. Πώς είναι να επιστρέφεις “ραδιοφωνικά” στο θέατρο Γιώργο Παλούμπη;
-Την ιδέα, την εικόνα, του ραδιοφωνικού θεάτρου πώς την αντιμετώπισες;
Κοίτα, δεν είχα ξανακάνει ραδιοφωνικό θέατρο. Αρχικά θεώρησα πως είναι κάτι παλιό. Μετά όμως ήρθε και η δεύτερη σκέψη. Θεωρώ ότι το ραδιόφωνο γενικότερα έχει καταφέρει να μείνει, ως μέσο, αγνό. Δεν υπάρχει η εικόνα που σε εθίζει με έναν ύπουλο τρόπο. Το ραδιόφωνο είναι ραδιόφωνο. Το θέατρο μέσα στο ραδιόφωνο φαντάζομαι πως απαιτεί από τον ακροατή την “απόφαση” για να μπει και να ακούσει. Θεωρώ πως με τα θέατρα κλειστά όλο αυτό το διάστημα αυτή είναι η σωστή στιγμή να παρουσιαστεί κάτι που περιέχει τη δημιουργική ανάγκη μας να παρουσιάσουμε κάτι.

Πως ήταν να στήνεις τον Χαρτοπόλεμο ραδιοφωνικά;
Αρχικά πίστεψα πως μία από τις βασικές δυνάμεις του συγκεκριμένου έργου ήταν το οπτικό κομμάτι. Η ραδιοφωνική του εκδοχή το ξαναβλέπει από ένα άλλο πρίσμα. Δε χάνει τίποτα από τη δυναμική του, απλώς μετατόπισα την προσοχή μου στο πώς θα μπορούσα να το εμπλουτίσω. Επαναπροσδιόρισα όλο τον λόγο του έργου για να είμαι σίγουρος πως ο ακροατής θα μπορεί να το φανταστεί ως εικόνα. Αυτό είναι το πρώτο μέλημα που έχει κανείς όταν κάνει θέατρο στο ραδιόφωνο. Ο ακροατής να γίνεται θεατής μέσα από τη φαντασία του.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ – Το ελληνικό θεατρικό έργο επιστρέφει στο ραδιόφωνο. “Xαρτοπόλεμος” – του Βαγγέλη Ρωμνιού. Δραματουργία – επεξεργασία κειμένου: Γιωργής Τσουρής. Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης. Δευτέρα 24/5 στις 9:00μμ από τη συχνότητα του 9.84

-Θέλεις να μου φέρεις ένα παράδειγμα σκηνοθετικής παρέμβασης που έκανες στο συγκεκριμένο έργο για να πυροδοτήσεις τη φαντασία των ακροατών του;
Αρχικά άλλαξα φράσεις και εκφράσεις. Αυτό το έργο ήταν πολύ ρεαλιστικό στον λόγο του. Προσπάθησα να κρατήσω τον ρεαλισμό τους αλλά χρειάστηκε να δώσουμε περισσότερες πληροφορίες για τον χώρο που διαδραματίζεται η υπόθεση και στο τι συμβαίνει στους πρωταγωνιστές της παράστασης. Δεύτερον, σε πολλές στιγμές χρειάστηκε να κάνουμε ηχητικά εφέ. Όπως τα βήματα των ανθρώπων που έρχονται και φεύγουν ή οι ομιλίες των ανθρώπων που μπαινοβγαίνουν στο σαλόνι που διαδραματίζεται το έργο.

διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X