Fragilemag

Οι μαύροι πίνακες του Φρανθίσκο Γκόγια

Οι μαύροι πίνακες του Φρανθίσκο Γκόγια
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Τα ζοφερά οράματα του Γκόγια ήταν αρχικά ζωγραφισμένα στους τοίχους του σπιτιού του. Είναι κάποια από τα πιο ενοχλητικά έργα τέχνης που έγιναν ποτέ.

Ένας παγανιστικός θεός με γουρλωμένα μάτια κατασπαράζει το ακέφαλο σώμα του γιου του. Ένας ανθρωπόμορφος τράγος με ράσο μοναχού βγάζει ένα σατανικό κήρυγμα σε μια συγκέντρωση μαγισσών. Ένα απελπισμένο μικρό σκυλί φαίνεται να παρακαλεί για διάσωση, βυθισμένο μέχρι το λαιμό του σε μια χρωματισμένη λάσπη κάτω από ένα μουντό, κενό θόλο ενός αρνητικού χώρου.

Οι Μαύροι Πίνακες του Γκόγια είναι πάνω από 200 ετών. Κανένας από αυτούς δεν είχε ημερομηνία, υπογραφή ή επίσημη ονομασία από τον καλλιτέχνη, ο οποίος ποτέ δεν μίλησε ή έγραψε γι ‘αυτούς, από όσο γνωρίζουμε, και ποτέ δεν τους πρότεινε για παρουσίαση σε κοινό.

Γκόγια “Ο μεγάλος τράγος” (1820 – 1823)

Όπως μια φαντασμαγορική μορφή εσωτερικής διακόσμησης, ήταν ζωγραφισμένοι απευθείας στους τοίχους της αγροικίας λίγο έξω από τη Μαδρίτη που αγόρασε ο Γκόγια το 1819. Ήταν 73 ετών, πολύ ηλικιωμένος για τα δεδομένα της εποχής και αποξενωμένος από την ισπανική βασιλική αυλή, όπου είχε ζήσει ζωγραφίζοντας σχεδόν τη μισή του ζωή. Ήταν επίσης κωφός για δεκαετίες. Τα επόμενα λίγα χρόνια, ο Γκόγια έφτιαξε εικόνες λιωμένων προσώπων με σκούρα λάδια πάνω σε γύψο, καλύπτοντας διαδρόμους, σκάλες και χώρους διαβίωσης με επιβλητικές και τρομακτικές τοιχογραφίες, εκφράζοντας το δικό του στοχασμό.

Σχεδόν μισό αιώνα μετά τον θάνατο του Γκόγια το 1828, ο βαρόνος Frédéric Émile d’Erlanger αγόρασε το σπίτι και μετέφερε τις εικόνες σε καμβά. Το έργο αυτό ανέλαβε ο συντηρητής έργων τέχνης Salvador Martínez Cubells. Τα έργα κατεστραμμένα και μερικώς ζωγραφισμένα ξανά κατά τη διαδικασία συντήρησης, εμφανίστηκαν στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1878, όπου ο Βρετανός κριτικός PG Hamerton τούς εναντιώθηκε με βικτοριανή αποδοκιμασία, χαρακτηρίζοντας τον Γκόγια ως «ύαινα» και τις εικόνες του ως αποτύπωση «μιας φρικτής κόλασης … μια αηδιαστική περιοχή … άμορφη σαν χάος ».

Γκόγια – “Ο Σκύλος” (1820 – 1823)

Σήμερα, ο Γκόγια είναι ένας από τους τρεις πυλώνες της μόνιμης συλλογής του μουσείου Πράντο, μαζί τον Diego Velázquez και τον Peter Paul Rubens. Το έργο του λέγεται ότι σχηματίζει μια γέφυρα μεταξύ αυτών των παλαιών δασκάλων και των μεγάλων σύγχρονων, προφητεύοντας τον εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό. Είναι όμως ταυτόχρονα δύσκολο για το μάτι.

διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X