Fragilemag

Πίνα Μπάους – Χορογραφώντας το ανθρώπινο σύμπαν

Πίνα Μπάους – Χορογραφώντας το ανθρώπινο σύμπαν
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Ο συνδυασμός ποιητικών και καθημερινών στοιχείων επηρέασε αποφασιστικά την ανάπτυξη του χορού διεθνώς. Και η Πίνα Μπάους ήταν εκεί να τον χορογραφήσει. Βραβευμένη με μερικά από τα σημαντικότερα βραβεία και διακρίσεις παγκοσμίως, αυτή η γυναίκα με το σπινθηροβόλο βλέμμα υπήρξε μία πολύ σημαντική χορογράφος. Οι ιδέες που εφάρμοσε στο φημισμένο Tanztheater Wuppertal ήταν ρηξικέλευθες. Επανακαθόρισαν τη θεματολογία, την άποψη της Δύσης γύρω από το χορό και τις διαστάσεις που παίρνει στο χώρο και το χρόνο. Η Πίνα Μπάους γεννήθηκε στις 27 Ιουλίου 1940.

Οι γονείς της Μπάους λειτουργούσαν ένα εστιατόριο που ήταν συνδεδεμένο με ένα ξενοδοχείο. Η Πίνα βοηθούσε εκεί μαζί με τα αδέρφια της. Έμαθε να παρατηρεί τους ανθρώπους, τις συμπεριφορές τους, τα κίνητρά τους. Η ατμόσφαιρα της παιδικής της ηλικίας αποτυπώνεται αργότερα στα έργα της. Ακούγεται μουσική, οι άνθρωποι έρχονται και φεύγουν και μιλούν για την επιθυμία τους να ευτυχήσουν. Επίσης η εμπειρία της ως παιδί στον πόλεμο αντικατοπτρίζεται στο έργο της, σε ξαφνικές εκρήξεις πανικού, στο φόβο ενός ανώνυμου κινδύνου.

Έχοντας ήδη χορέψει στο παιδικό μπαλέτο του Solingen στα δεκατέσσερα άρχισε να μελετά χορό με τον Kurt Jooss στο Folkwang School στο Έσσεν. Ο Jooss ήταν σημαντικός υποστηρικτής του προπολεμικού και μεταπολεμικού γερμανικού σύγχρονου χορού που είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του κλασικού μπαλέτου. Η Μπάους, ως νεαρή μαθήτρια χορού, απέκτησε τεχνικές για μια ελεύθερη, δημιουργική έκφραση καθώς και την ικανότητα να διαμορφώνει μια σαφή φόρμα. Η γειτνίαση με τις άλλες τέχνες που διδάσκονταν στη Σχολή Folkwang, όπως η όπερα, η μουσική, το δράμα, η γλυπτική, η ζωγραφική, η φωτογραφία, ο σχεδιασμός, αποτέλεσαν σημαντική επιρροή για εκείνη, που ενσωματώθηκε αργότερα στο έργο της με τη μορφή μιας πλήρους ανοιχτής προσέγγισης των καλλιτεχνικών της μέσων ως χορογράφος.

Το 1958 η Μπάους κέρδισε ειδικό βραβείο, καθώς και υποτροφία, με τα οποία φοίτησε για ένα χρόνο στη Σχολή Μουσικής Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης. Η πόλη τότε αποτελούσε τη σύγχρονη Μέκκα του χορού, όπου το κλασικό μπαλέτο επαναπροσδιορίστηκε χάρη στον Τζορτζ Μπαλανσίν και ο σύγχρονος χορός αναπτύχθηκε περαιτέρω. Στη Νέα Υόρκη η Μπάους αξιοποίησε κάθε ευκαιρία να δει παραστάσεις και να απορροφήσει όλες τις διαφορετικές τάσεις. Ενθουσιασμένη από την ποικιλομορφία της πολιτιστικής ζωής στη Νέα Υόρκη, παρέμεινε για έναν ακόμη χρόνο. Υποχρεωμένη στη συνέχεια να χρηματοδοτήσει τη διαμονή της βρήκε εργασία στη Μητροπολιτική Όπερα. Στο μετέπειτα έργο της, η σχέση της με την όπερα και ο σεβασμός της για τη μουσική παράδοση έπαιζε τον ίδιο ρόλο, για παράδειγμα, με την αγάπη της για την τζαζ. Η διάκριση μεταξύ «σοβαρής» και «δημοφιλούς» μουσικής, που διατηρείται σταθερά στη Γερμανία, δεν είχε για εκείνη καμία σημασία. Όλη η μουσική είχε την ίδια αξία, αρκεί να εκφράζει γνήσια συναισθήματα…

διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο: fragilemag.gr

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X