Κοινωνία

Φωτιά τώρα στην Ελλάδα: Όταν το Ιλιούσιν είχε εμφανισθεί πριν 23 χρόνια ως «σωτήρας»

Φωτιά τώρα στην Ελλάδα: Όταν το Ιλιούσιν είχε εμφανισθεί πριν 23 χρόνια ως «σωτήρας»
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Φωτιά -Η Ελλάδα ζήτησε και έλαβε βοήθεια σε εναέρια μέσα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας και τη Ρωσία για την κατάσβεση της μεγάλης πυρκαγιάς στην Εύβοια και στην Αρκαδία.

Σε παλαιότερες εποχές η χώρα μας είχε δεχτεί αντίστοιχη βοήθεια και από άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ρωσία, η οποία είχε σπεύσει να συνδράμει στην κατάσβεση μεγάλων πυρκαγιών.

Το θηριώδες Ιλιούσιν 76

Το 1998 προσγειώθηκε στην αεροπορική βάση της Ελευσίας το πιο μεγάλο (τότε) πυροσβεστικό αεροσκάφος στον κόσμο, τύπου Ιλιούσιν 76.

Το ρωσικό αεροσκάφος είχε αναχωρήσει από τη Μόσχα και αφού ανεφοδιάστηκε στη Βουλγαρία έφθασε στην Αθήνα όπου και παρέμεινε περίπου για ένα μήνα.

Το Ιλιούσιν 76 έχει μήκος 46 μέτρα και άνοιγμα φτερών 56 μέτρα. Η δε χωρητικότητά του σε νερό ανέρχεται στους 40 τόνους. «Είναι σαν να ρίχνουν μαζί 8 δικά μας Καναντέρ», παρατήρησε τότε αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας μας.

Ο ρωσικός γίγαντας έχει τέσσερις τούρμπο τζετ κινητήρες, από τους οποίους ο καθένας έχει ισχύ 12,5 τόνων.

Η διαφορά του αεροσκάφους από τα άλλα πυροσβεστικά είναι ότι τροφοδοτείται με νερό από αντλία και δεν έρχεται σε επαφή με τη θάλασσα. Στο κάτω μέρος του Ιλιούσιν υπάρχουν 8 πόρτες, απ’ όπου γίνονται οι ρίψεις νερού. Και το κατώτερο σημείο στο οποίο μπορεί το αεροσκάφος να επιχειρήσει είναι τα 50 μέτρα από την επιφάνεια του εδάφους.

 Όταν είχε επιχειρήσει ξανά στην Ελλάδα

Αεροσκάφος «Ιλιούσιν» προσγειώθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας στις 7 Αυγούστου 1998, λίγες ώρες μετά την πυρκαγιά που κατέκαψε περίπου 110.000 στρέμματα στην Πεντέλη (περιοχές Διόνυσος , Ντράφι, Ανθούσα κι άλλες). Επρόκειτο για την πιο «οδυνηρή» πυρκαγιά για τα δάση της Αττικής αφού είχε προηγηθεί το 1995 πυρκαγιά στον ίδιο ορεινό όγκο που εμπόδισε οριστικά την αναγέννηση της βλάστησης και προκάλεσε ερημοποίηση μεγάλου τμήματος της Πεντέλης.

Στην άφιξη στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας του Ιλιούσιν (με δεκαμελές πλήρωμα κι ισχύ πυρόσβεσης αντίστοιχη οκτώ Canadair ) φαίνεται να είχε καθοριστικό ρόλο κι ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας, Ακης Τσοχατζόπουλος. Όμως από την χρησιμοποίησή του διαπιστώθηκε ότι το τεράστιο μέγεθος του και το βάρος του δεν το υποβοηθούσε να προχωρά σε «βυθίσεις» και να προσεγγίζει σε χαμηλό ύψος τους ορεινούς όγκους της χώρας. Κι έτσι έριχνε τις τεράστιες ποσότητες νερού από μεγάλο ύψος με αποτέλεσμα σημαντικό τμήμα αυτού να εξατμίζεται προτού φτάσει στο έδαφος.

Με αναφορές, τότε, ότι το εν λόγω αεροσκάφος ήταν εξαιρετικά χρήσιμο για κατασβέσεις μεγάλων πυρκαγιών σε πεδιάδες και σε περιοχές αντίστοιχες με ρωσικές στέπες κι όχι στο «ανάγλυφο» της πατρίδας με τα πολλά βουνά, τα δύσβατα σημεία κλπ. Ακόμη το αεροσκάφος αυτό δεν προχωρούσε σε υδροληψία από την θάλασσα αλλά υπήρχε τροφοδοσία του από δεξαμενές σε αεροδρόμια.

Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να είχαν δημιουργηθεί προβλήματα στις κινήσεις των υπολοίπων πτητικών μέσων που συμμετείχαν στην κατάσβεση των πυρκαγιών.

Μάλιστα, πρώην στελέχη της Πυροσβεστικής αναφέρονται στον κίνδυνο αεροπορικού ατυχήματος που είχε υπάρξει στην προσπάθεια κατάσβεσης πυρκαγιάς εκείνη την περίοδο στην Αιτωλοακαρνανία.

Το αμφίβιο τζετ ΒΕ-200 με τους 12 τόνους νερού

Σχεδόν εννιά χρόνια αργότερα, το 2007, προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας ένα άλλο πυροσβεστικό αεροπλάνο από τη Ρωσία. Επρόκειτο για το αμφίβιο τζετ πολλαπλών ρόλων ΒΕ-200, το οποίο έχει τη δυνατότητα να λάβει έως 12 τόνους νερού. Επίσης οι Ρώσοι τότε μας είχαν στείλει και δύο ελικόπτερα τύπου ΜΙ-8 προκειμένου να ενίσχυαν την πυροσβεστική ικανότητα των εναέριων μέσων.

Το Be-200 είναι ένα ρωσικό αμφίβιο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων που προέκυψε από την ανάπτυξη του σοβιετικού Α-40. Μπορεί να επιχειρήσει το ίδιο εύκολα από θάλασσα και ξηρά. Στην Ελλάδα είναι περισσότερο γνωστό ως πυροσβεστικό αεροσκάφος γιατί έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στην κατάσβεση των πυρκαγιών του 2007.

Έχει ικανότητα μεταφοράς 12 τόνων νερού σε 8 ειδικές αλουμινένιες δεξαμενές. Οι δεξαμενές μπορούν να αφαιρεθούν εύκολα για να χρησιμοποιηθεί το αεροσκάφος σε άλλες αποστολές. Μπορεί να είναι μεταφορικό με ικανότητα μεταφοράς 72 επιβατών ή φορτίου 7.5 τόνων. Στην έκδοση ιπτάμενου ασθενοφόρου μπορεί να φιλοξενήσει 37 ασθενείς.

Αεροσκάφος έρευνας-διάσωσης

Με τον κατάλληλο εξοπλισμό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως αεροσκάφος έρευνας-διασωσης, ναυτικής περιπολίας, ακόμα και για ανθυποβρυχιακό πόλεμο.

Κάθε ένα Be-200 Beriev μεταφέρει ποσότητα νερού όση τρία Canadair με διπλάσια ταχύτητα. Τον Αύγουστο του 2007, μάλιστα, εν μέσω καταστροφικών πυρκαγιών, η Πυροσβεστική είχε εκπονήσει μακροσκελή μελέτη με την οποία προτείνει να αγοραστούν:

«Δύο έως τέσσερα αεροσκάφη τύπου Be-200 Beriev. Εννέα αεροσκάφη CL-415 τα οποία θα ανέβαζαν τον συνολικό αριθμό αυτού του τύπου σε 18 και θα αντικαταστήσουν το σύνολο των αεροσκαφών CL-215».

Στη μελέτη τους οι επιτελείς της Πυροσβεστικής, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των προμηθευτών, υπολόγιζαν ότι για την αγορά των δύο ρωσικών Beriev θα απαιτηθούν 50 – 60 εκατομμύρια ευρώ, για τα εννέα CL-415, 180 εκατομμύρια ευρώ και για 26 αεροσκάφη «μεσαίας κατηγορίας» (τα οποία θα αντικαθιστούσαν τα Pezetel, 65 – 70 εκατομμύρια.

Στις τιμές, μάλιστα, δεν συνυπολογιζόταν το όφελος από την πώληση των παλαιών CL-215, την οποία ζητούσαν οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας ήδη από το 2002.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X