Κοινωνία

ΟΟΣΑ- «Πάτωσαν» οι Έλληνες μαθητές: Κάτω από το μέσο όρο σε μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες

ΟΟΣΑ- «Πάτωσαν» οι Έλληνες μαθητές: Κάτω από το μέσο όρο σε μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Ο.Ο.Σ.Α.: Κάτω από τη βάση, ή αν θέλετε το μέσο όρο, πήραν οι Έλληνες μαθητές στο πρόγραμμα PISA του Ο.Ο.Σ.Α.

O Ο.Ο.Σ.Α. διοργανώνει το πρόγραμμα PISA κάθε τρία χρόνια για τη δοκιμή και αξιολόγηση των βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων 15χρονων μαθητών, με στόχο τη σύγκριση των εκπαιδευτικών συστημάτων για τη βελτίωση της εκπαίδευσης που τους παρέχεται.

Στην κύρια έρευνα PISA 2022 έλαβαν μέρος περίπου 690.000 μαθητές από 81 χώρες (38 χώρες- μέλη του ΟΟΣΑ και 43 επιπλέον χώρες) εκπροσωπώντας περίπου 29 εκατομμύρια 15χρονων μαθητών.

Η Ελλάδα κάτω από τη βάση

Η Ελλάδα στο PISA 2022 κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών που σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ στα Μαθηματικά, την Κατανόηση Κειμένου και τις Φυσικές Επιστήμες. Συγκεκριμένα κατατάσσεται στην 44η θέση στα Μαθηματικά με επίδοση 430, στην 41η θέση στην Κατανόηση Κειμένου με επίδοση 438 και στην 44η θέση στις Φυσικές Επιστήμες με επίδοση 441.

Στην Ελλάδα, η πτώση της βαθμολογίας είναι μεγαλύτερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Πιο συγκεκριμένα, η βαθμολογία για τα Μαθηματικά είναι χαμηλότερη κατά 21 μονάδες και για την Κατανόηση Κειμένου κατά 19 μονάδες, σε σχέση με το 2018. Όμως, υπάρχει πτώση 11 μονάδων και στις Φυσικές Επιστήμες.

Γενικότερα, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας η πτώση της βαθμολογίας για την Ελλάδα είναι 9 μονάδες στα Μαθηματικά, 12 μονάδες στην Κατανόηση Κειμένου και 21 μονάδες στις Φυσικές Επιστήμες.

Βέβαια, αν δεχθούμε τις μετρήσεις αυτές, σημαίνει πως ο πολίτης που δημιουργείται δεν κατανοεί εύκολα την πληροφορία και το περιβάλλον. Και αυτό έχει επιπτώσεις και στη δική του ζωή και στη ζωή όλου του κοινωνικού συνόλου.

Η ελληνική εκπροσώπηση

Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην κύρια έρευνα 6578 μαθητές γεννημένοι το 2006, από 242 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ) όλης της χώρας.

Στην Ελλάδα και όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία δεν τα πάμε καλά ή καλύτερα παίρνουμε κάτω από τη βάση που δημιουργείται ως μέσος όρος των χωρών που συμμετέχουν.

Σίγουρα κάτι δεν κάνουμε καλά στην κοινωνία μας και βέβαια στο σχολείο, όσο και αν μπορεί να αμφισβητηθεί κάποια μέτρηση ή να γίνει κάποια αναφορά σε ιδιαιτερότητες.

Διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών

Από τα υπόλοιπα συμπεράσματα της έκθεσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι στην Ελλάδα, τα αγόρια και τα κορίτσια είχαν παρόμοια επίπεδα κατά μέσο όρο στα μαθηματικά, αλλά τα κορίτσια ξεπέρασαν τα αγόρια στην κατανόηση κειμένου κατά 25 μονάδες.

Επίσης, στην Ελλάδα, το ποσοστό των χαμηλών επιδόσεων είναι παρόμοιο μεταξύ των αγοριών (46%) και των κοριτσιών (48%) στα μαθηματικά. Στην ανάγνωση, ωστόσο, το μερίδιο είναι μεγαλύτερο μεταξύ των αγοριών (32% των κοριτσιών και 44% των αγοριών σημείωσαν βαθμολογία χαμηλότερη του Level 2). Όσον αφορά τις κορυφαίες επιδόσεις, το μερίδιο είναι μεγαλύτερο στα αγόρια (3%) από ό,τι στα κορίτσια (1%) στα μαθηματικά. Στην κατανόηση κειμένου, ωστόσο, το μερίδιο είναι παρόμοιο μεταξύ των κοριτσιών (2% των κοριτσιών και 2% των αγοριών πέτυχαν βαθμολογία Level 5 ή 6).

Κοινωνικοοικονομικές διαφορές

Ο δείκτης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής κατάστασης PISA υπολογίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε όλοι οι μαθητές που συμμετέχουν στο τεστ PISA, ανεξάρτητα από τη χώρα στην οποία ζουν, να μπορούν να τοποθετηθούν στην ίδια κοινωνικοοικονομική κλίμακα. Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί αυτός ο δείκτης για τη σύγκριση των επιδόσεων μαθητών με παρόμοιο κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο σε διαφορετικές χώρες. Στην Ελλάδα, το 29% των μαθητών (το μεγαλύτερο μερίδιο) ήταν στο κορυφαίο διεθνές πεμπτημόριο της κοινωνικοοικονομικής κλίμακας, που σημαίνει ότι ήταν από τους πιο προνομιούχους μαθητές που συμμετείχαν στο τεστ PISA το 2022. Ο μέσος όρος βαθμολογίας τους στα μαθηματικά ήταν 470, ενώ στην Εσθονία και την Ιαπωνία οι μαθητές με παρόμοιο κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο τείνουν να σημειώνουν σημαντικά υψηλότερα σκορ.

Επιπλέον, ο δείκτης οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής κατάστασης PISA μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την ταξινόμηση των μαθητών από τους πιο μειονεκτούντες έως τους πιο ευνοημένους σε κάθε χώρα και οικονομία και για τη δημιουργία τεσσάρων ομάδων μαθητών ίσου μεγέθους (η καθεμία περιλαμβάνει το 25% του πληθυσμού 15χρονων μαθητών σε κάθε χώρα/οικονομία). Στην Ελλάδα οι κοινωνικοοικονομικά προνομιούχοι μαθητές (το κορυφαίο 25% όσον αφορά την κοινωνικοοικονομική θέση) ξεπέρασαν τους μειονεκτούντες μαθητές (το χαμηλότερο 25%) κατά 76 μονάδες στα μαθηματικά, χαμηλότερα από τη μέση διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων (93) στις χώρες του ΟΟΣΑ.

 

Στην κορυφή η Σιγκαπούρη

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, οι διεθνείς συγκρίσεις είναι περίπλοκες, αλλά τα δεδομένα του PISA δείχνουν μια σαφή παγκόσμια τάση: οι μέσες επιδόσεις των μαθητών κατευθύνονται σε λάθος κατεύθυνση.

Περίπου το 25% των 15χρονων στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ – που αντιπροσωπεύουν 16 εκατομμύρια παιδιά – εκτιμάται ότι έχουν χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά, την κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες, συμπεριλαμβανομένων μαθητών που δεν καλύπτονται από τον PISA. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη μεταξύ πολλών μη μελών του ΟΟΣΑ. Σε 18 χώρες και οικονομίες, περισσότερο από το 60% των 15χρονων έχουν χαμηλές επιδόσεις και στις τρεις θεματικές.

Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για όλους. Οι μαθητές της Σιγκαπούρης, για παράδειγμα, μπορούν να εργαστούν αποτελεσματικά με μαθηματικά μοντέλα για σύνθετες καταστάσεις, να κατανοήσουν αφηρημένα κείμενα και να ερμηνεύσουν και να αξιολογήσουν πολύπλοκα πειράματα. Η Σιγκαπούρη ήρθε πρώτη και στα τρία αντικείμενα: στα μαθηματικά (με 575 μονάδες), στην κατανόηση κειμένου (543) και στις επιστήμες (561). Η Σιγκαπούρη ήταν επίσης μια από τις λίγες χώρες που κατέγραψε βελτίωση στην κατανόηση κειμένου και τις επιστήμες σε σχέση με το 2018, ενώ παρέμεινε σταθερή στα μαθηματικά.

Σε άλλα σημεία του PISA 2022, πέντε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα της Ανατολικής Ασίας ξεπέρασαν όλα τα άλλα στα μαθηματικά: Μακάο (Κίνα), Κινεζική Ταϊπέι, Χονγκ Κονγκ (Κίνα), Ιαπωνία και Κορέα, κατά σειρά επίδοσης. Οι ίδιες χώρες/οικονομίες είχαν τις υψηλότερες επιδόσεις και στις φυσικές επιστήμες, μαζί με την Εσθονία και τον Καναδά. Στην κατανόηση κειμένου, η Ιρλανδία τα πήγε εξίσου καλά με την Ιαπωνία, την Κορέα, την Κινεζική Ταϊπέι και την Εσθονία.

Ενώ είναι προφανές ότι ορισμένες χώρες/οικονομίες έχουν πολύ καλές επιδόσεις στην εκπαίδευση, η συνολική εικόνα είναι ανησυχητική. Σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο δεκαετιών που διενεργείται ο διαγωνισμός PISA, η μέση βαθμολογία του ΟΟΣΑ δεν έχει αλλάξει δραστικά μεταξύ διαδοχικών αξιολογήσεων.

Σε σύγκριση με το 2018, η μέση απόδοση στις χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκε περίπου κατά 10 μονάδες στην κατανόηση κειμένου και περίπου 15 μονάδες στα μαθηματικά. Αυτή η ύφεση ήταν ιδιαίτερα σημαντική σε κάποιες χώρες. Για παράδειγμα, από τον ΟΟΣΑ, η Γερμανία, η Ισλανδία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Πολωνία σημείωσαν πτώση 25 ή περισσότερων μονάδων στα μαθηματικά μεταξύ του 2018 και του 2022.

Η πανδημία φαίνεται ότι επηρέασε εν μέρει τα αποτελέσματα. Ωστόσο, πολλές χώρες βλέπουν τους μαθητές τους να σημειώνουν χαμηλότερες βαθμολογίες για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα – σε ορισμένες περιπτώσεις για μια δεκαετία ή και περισσότερο – με τις εκπαιδευτικές τροχιές να είναι αρνητικές πολύ πριν χτυπήσει η πανδημία.

Δείτε εδώ την κατάταξη

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X