Κοινωνία

Θεσσαλονίκη: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξεκινά την ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών

Θεσσαλονίκη: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξεκινά την ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης μεθοδεύει η κυβέρνηση με τον πιο επίσημο τρόπο. Όπως ανακοίνωσε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), το προσεχές διάστημα θα διενεργηθεί διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση 40 λεωφορειακών γραμμών των αστικών συγκοινωνιών της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ο ΟΕΣΘ προχώρησε στην επίσημη προαναγγελία για τη σύναψη σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας στην πλατφόρμα Tender Electronic Daily (TED), που αποτελεί την ηλεκτρονική έκδοση του Συμπληρώματος της Επίσημης Εφημερίδας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφορά τις ευρωπαϊκές δημόσιες συμβάσεις.

Η προαναγγελία αφορά την επικείμενη προκήρυξη διαγωνισμού συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΣΕΘ για την περιαστική ζώνη Θεσσαλονίκης, κατά τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/2007. Απευθύνεται σε ενδιαφερόμενους παρόχους από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι δυνητικά θα υποβάλουν δήλωση ενδιαφέροντος για την ανάληψη της υπηρεσίας παροχής συγκοινωνιακού έργου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, που θα τους ανατεθεί με ανταγωνιστική διαδικασία.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας, «το υπό ανάθεση έργο περιλαμβάνει περίπου 40 λεωφορειακές γραμμές με έως 200 οχήματα για περίοδο 132 μηνών (10+1=11 ετών), εκτιμώμενου ελάχιστου ετήσιου κόστους 30 εκατομμυρίων ευρώ (κατά μέγιστο έως 50 εκατ. ευρώ) ή 330.000.000 ευρώ-550.000.000 ευρώ συνολικά στη διάρκεια της σύμβασης». Στόχος της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθεί η σύμβαση την 1η Αυγούστου του 2024, ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να αναρτηθεί εντός του Νοεμβρίου του 2023.

Οι 40 λεωφορειακές γραμμές που πρόκειται να παραχωρηθούν σε ιδιώτη εκτελούνται μέχρι σήμερα από τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ μετά από απευθείας αναθέσεις που τμηματικά έχουν υπογραφεί. Η παραχώρηση δεκάδων γραμμών στα ΚΤΕΛ έγινε τα προηγούμενα χρόνια με επίκληση του γεγονότος ότι ο ΟΑΣΘ είναι υπό εκκαθάριση και αντιμετωπίζει τεράστια κενά σε οχήματα και προσωπικό, μην μπορώντας να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών.

Πλέον, όμως, η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση 40 γραμμών για 11 συνολικά έτη αναβαθμίζει τη συζήτηση για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Διαγωνισμός χωρίς σχέδιο

Όλα τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση της Ν.Δ. εγκατέλειψε τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, ακυρώνοντας τον διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων και μην προχωρώντας σε προσλήψεις οδηγών. Με τον τρόπο αυτό η ιδιωτικοποίηση μεγάλου μέρος των δρομολογίων μοιάζει ως φυσική συνέχεια των πραγμάτων.

Όπως δηλώνει στην ΑΥΓΗ ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ Γιάννης Δήμκας, ο διεθνής διαγωνισμός προκηρύσσεται χωρίς να έχει προηγηθεί ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη, με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια θα τεθεί σε λειτουργία το μετρό. «Βγάζουν έναν διαγωνισμό στον αέρα, ενώ κανένας δεν ξέρει ποιες γραμμές χρειάζονται από το 2024 και μετά στην πόλη» σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γ. Δήμκας.

Παράλληλα, καλά γνωρίζοντες τα συγκοινωνιακά θέματα της Θεσσαλονίκης επισημαίνουν ότι με την ιδιωτικοποίηση των 40 λεωφορειακών γραμμών ο δημόσιος ΟΑΣΘ θα εκτελεί πολύ λιγότερα δρομολόγια, ακόμα και μέσα στο κέντρο της πόλης.

Την ίδια ώρα, το αίτημα των εργαζόμενων του ΟΑΣΘ για προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών δεν φαίνεται να ικανοποιείται, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών αρκείται στο να προαναγγείλει την προμήθεια 110 ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς όμως να δεσμεύεται για κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία παράδοσής τους. Βέβαια, και τα οικολογικά ηλεκτρικά λεωφορεία χρειάζονται οδηγούς για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X