Πολιτισμός

Στο μικροσκόπιο οι 10 ταινίες που διεκδικούν το Oscar καλύτερης ταινίας για το 2023

Στο μικροσκόπιο οι 10 ταινίες που διεκδικούν το Oscar καλύτερης ταινίας για το 2023
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί το χαοτικό και αλλοπρόσαλλο «Τα πάντα όλα» να απέσπασε τις περισσότερες υποψηφιότητες (11) από κάθε άλλη ταινία για τα φετινά Οσκαρ, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η κούρσα για το μεγάλο βραβείο της 12ης Μαρτίου τελείωσε.

Αλλωστε, από το 2009, που η κατηγορία του Οσκαρ καλύτερης ταινίας περιλαμβάνει 10 υποψηφιότητες και όχι 5, τέσσερις είναι μόλις οι ταινίες που είχαν τις περισσότερες υποψηφιότητες και κατάφεραν να κόψουν πρώτες το νήμα στη διεκδίκηση του Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Είναι νωπή η μνήμη του «CODA» πέρυσι που τιμήθηκε με το μεγάλο βραβείο έχοντας μόλις τρεις υποψηφιότητες, τις οποίες, παρεμπιπτόντως, τις κέρδισε και τις τρεις.Ας δούμε όμως ξεχωριστά και μία προς μία τις δέκα ταινίες που διεκδικούν φέτος το μεγάλο βραβείο της Ακαδημίας Κινηματογράφου.

1 «ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΟΛΑ»

Η ταινία των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σέινερτ φαντάζει ως το απόλυτο φαβορί για τη βραδιά της απονομής με 11 υποψηφιότητες στις «μεγάλες» κατηγορίες, πλην της Α’ ανδρικής ερμηνείας, αλλά και στο μοντάζ, στη μουσική, στο τραγούδι, στα κοστούμια. Ηταν το μεγάλο φαβορί από την αρχή της προοσκαρικής κούρσας και ιδιαίτερα η πρωταγωνίστρια Μισέλ Γεό μοιάζει σαν να πηγαίνει σε περίπατο για το πρώτο Οσκαρ της καριέρας της. Η μόνη ταινία που θεωρητικά έχει τα φόντα να κάνει την ανατροπή είναι «Τα πνεύματα του Ινισέριν» του Μάρτιν ΜακΝτόνα, με τον Κόλιν Φάρελ και τον Μπρένταν Γκλίσον. Η Ακαδημία έχει δείξει στο παρελθόν την αγάπη της για τη δουλειά του ΜακΝτόνα (Οσκαρ καλύτερης μικρού μήκους ταινίας το 2006 και δύο Οσκαρ ερμηνειών στη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και τον Σαμ Ρόκγουελ για τις «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι») και δύσκολα θα φύγει με άδεια χέρια από τη φετινή απονομή.

2 «ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΝΙΣΕΡΙΝ»

Η ιρλανδική παραγωγή απέσπασε 9 υποψηφιότητες, κάτι που δεν εξέπληξε κανέναν, καθώς ήταν προφανές εδώ και καιρό ότι θα έπαιζε πρωταγωνιστικό ρόλο στα φετινά Οσκαρ. Γενικώς, τα «Πνεύματα» πηγαίνουν στις απονομές με πολλές υποψηφιότητες (8 στις Χρυσές Σφαίρες, 10 στα BAFTA) και συνήθως κερδίζει η ερμηνεία του Κόλιν Φάρελ και το σενάριο του Μάρτιν ΜακΝτόνα, όπως έγινε στην παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στη Βενετία και πιο πρόσφατα, στις Χρυσές Σφαίρες, αν και εκεί απέσπασε και τη Σφαίρα καλύτερης κωμωδίας-μιούζικαλ. Είναι ένα μοτίβο που φαίνεται ότι θα το δούμε να συμβαίνει και στα Οσκαρ, αν και θα θέλαμε κάτι παραπάνω για τον ΜακΝτόνα, που έχει αποδείξει ότι είναι από τους πιο ικανούς σκηνοθέτες αυτήν τη στιγμή.

3 «THE FABELMANS»

Είναι (ξανά) η χρονιά του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Μπορεί η ταινία του να μην κατάφερε να «ταρακουνήσει» το παγκόσμιο box office, αλλά ο ίδιος τιμάται παντού τόσο για τον τρόπο που κατάφερε να κάνει τις παιδικές του αναμνήσεις ταινία όσο και για το θάρρος του να εκθέσει στη μεγάλη οθόνη όλο το «βάρος» που έφερε στους ώμους του από την περιπετειώδη παιδική και εφηβική του ηλικία. Στα 76 του χρόνια ο Σπίλμπεργκ δείχνει να μην έχει χάσει ούτε γραμμάριο από την ικανότητά του να μας συγκινεί και να μας συναρπάζει με τις διηγήσεις του, κάτι που πιθανότατα θα τον οδηγήσει στο Οσκαρ σκηνοθεσίας, το τρίτο της πολύχρονης καριέρας του.

4 «ΟΥΔΕΝ ΝΕΩΤΕΡΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ»

Με αυτήν την ταινία το Netflix νιώθει υπερήφανο και δικαιωμένο για φέτος στην προσπάθειά του να παραγάγει ταινίες που ξεπερνούν τη μικρή οθόνη. Η αντιπολεμική ταινία έχει 9 υποψηφιότητες, όσες και τα «Πνεύματα του Ινισέριν», και αρέσει πολύ, τουλάχιστον στη δική μας πλευρά του Ατλαντικού, καθώς στα βρετανικά BAFTA κατεβαίνει με 14 υποψηφιότητες σπάζοντας ρεκόρ που κρατούσαν χρόνια στον συγκεκριμένο θεσμό. Αν και διεκδικεί το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και το Οσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας, το πιο πιθανό σενάριο τη θέλει να διεκδικεί με περισσότερες αξιώσεις τα τεχνικά βραβεία (ήχος, καλλιτεχνική διεύθυνση, μακιγιάζ, φωτογραφία, ψηφιακά εφέ), όπου ομολογουμένως έχει γίνει σπουδαία δουλειά.

5 «ELVIS»

Η κριτική δεν ήταν με το μέρος αυτής της ταινίας, καθώς ο συνήθης μαξιμαλισμός του Μπαζ Λούρμαν σχεδόν επισκιάζει κάθε άλλο επιμέρους στοιχείο της και αυτό πιθανότατα τον οδήγησε εκτός πεντάδας στη διεκδίκηση του Οσκαρ σκηνοθεσίας. Ομως, ο Οστιν Μπάτλερ όχι μόνο διασώθηκε ερμηνεύοντας τον «βασιλιά» αλλά έχει καλές πιθανότητες για το βραβείο. Συνολικά η ταινία απέσπασε 8 υποψηφιότητες και ίσως βρεθεί ανάμεσα στα φαβορί στις τεχνικές κατηγορίες (ήχος, κοστούμια, μοντάζ, μακιγιάζ και κομμώσεις, καλλιτεχνική διεύθυνση, φωτογραφία).

6 «TAR»

Η ταινία του Τοντ Φιλντ είχε μπει και αυτή από νωρίς με καλές προϋποθέσεις στην κούρσα για τα Οσκαρ και, τελικά, απέσπασε 6 υποψηφιότητες. Ο Μάρτιν Σκορσέζε πρόσφατα έδωσε την «έγκρισή» του δημοσίως και η πρωταγωνίστρια Κέιτ Μπλάνσετ είναι η μία εκ των δύο μονομάχων, η άλλη είναι η Μισέλ Γεό, για το Οσκαρ Α’ γυναικείας ερμηνείας. Η κατάχρηση της εξουσίας είναι ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα διαχρονικά αλλά ακόμα περισσότερο τα τελευταία χρόνια και αυτό ίσως βαρύνει στην τελική απόφαση των μελών της Ακαδημίας. Οπως λέει και η Κέιτ Μπλάνσετ, το «TAR» προκαλεί τη συζήτηση και τον διάλογο και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε την τύχη του στη βραδιά της απονομής.

7 «ΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ ΤΗΣ ΘΛΙΨΗΣ»

Η σάτιρα του Ρούμπεν Οστλουντ ολοκληρώνει τη σπουδαία πορεία της με τρεις μεγάλες υποψηφιότητες στα Οσκαρ (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο) που μάλλον αποτέλεσαν έκπληξη ακόμα και για τους συντελεστές της. Η γυρισμένη στη χώρα μας ταινία έχει Χρυσό Φοίνικα και τέσσερα μεγάλα βραβεία από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου στο «βιογραφικό» της. Η αποστολή του «Τριγώνου» τη βραδιά της απονομής των Οσκαρ είναι πολύ δύσκολη έως απίθανη, αλλά η ταινία -και ιδιαίτερα ο Σουηδός σκηνοθέτης- έχει ήδη γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά της στην ιστορία του σινεμά της εποχής μας.

8 «AVATAR: THE WAY OF WATER»

Το «έπος» του Τζέιμς Κάμερον απέσπασε μόλις 4 υποψηφιότητες τη στιγμή που οι εισπράξεις του στο παγκόσμιο box office ξεπέρασαν τα 2 δισ. δολάρια και θεωρείται η ταινία που έφερε ξανά μαζικά το κοινό στις αίθουσες. Θυμίζουμε ότι το πρώτο «Avatar» το 2009 είχε αποσπάσει εννιά υποψηφιότητες και είχε βραβευθεί με τρία Οσκαρ (καλλιτεχνική διεύθυνση, φωτογραφία και ψηφιακά εφέ), ενώ ο Κάμερον ήταν υποψήφιος για το Οσκαρ σκηνοθεσίας, ενώ φέτος δεν χώρεσε στην πεντάδα.

9 «TOP GUNMAVERICK»

Η έτερη ταινία που μας έκανε να κλείσουμε την τηλεόραση και να κατευθυνθούμε στη σκοτεινή αίθουσα πέρυσι έχει έξι υποψηφιότητες, από τις οποίες η πιο πιθανή για βράβευση είναι στο τραγούδι με το «Hold my hand» της Lady Gaga. Αν και στη συγκεκριμένη κατηγορία όλοι ποντάρουν στο ινδικό «Naatu Naatu» της ταινίας «RRR» του Σ. Σ. Ρατζαμούλι. Τα Οσκαρ ήχου, μοντάζ και ψηφιακών εφέ μπορεί, επίσης, να καταλήξουν στα χέρια των αντίστοιχων συντελεστών της ταινίας, κάτι που δεν θα αποτελέσει έκπληξη για κανέναν.

10 «WOMEN TALKING»

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία πραγματεύεται την κακοποίηση και την καταπίεση που ασκούνται στις γυναίκες από τους άνδρες και ανταποκρίνεται στο αίτημα των καιρών μας για τον τερματισμό της βίας, σωματικής και ψυχικής, στις γυναίκες. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα ήθελαν τη σκηνοθέτιδα Σάρα Πόλι να βρίσκεται στην πεντάδα που διεκδικεί το Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας και, μάλιστα, δείχνουν προς τη δική της κατεύθυνση όταν αναφέρονται στις παραλείψεις της Ακαδημίας φέτος. Διεκδικεί δύο βραβεία (καλύτερη ταινία και διασκευασμένο σενάριο), με το σενάριο να έχει κάποιες πιθανότητες να επικρατήσει απέναντι σε εκείνα του «Αισθάνομαι ζωντανός», «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», «Top Gun: Maverick» και «Glass Onion: Στα μαχαίρια».

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X