Θέμα

Όλα τα σενάρια για τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ – Ποιο είναι το επικρατέστερο

Όλα τα σενάρια για τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ – Ποιο είναι το επικρατέστερο
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Σενάρια επί σεναρίων για τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων.

Τους τελευταίους μήνες μπήκαν στο τραπέζι πάρα πολλά σε μία προσπάθεια, όπως λένε οι αρμόδιοι, να γίνουν πιο δίκαια, να επανακυκλοφορήσουν αυτοκίνητα των οποίων οι ιδιοκτήτες κατέθεσαν τις πινακίδες, να μειωθούν τα βάρη στα παλιά και σε αντιστάθμισμα να αυξηθούν στα καινούρια χωρίς όμως να μειωθούν τα έσοδα του κρατικού κορβανά. Δύσκολη εξίσωση.

Στο τραπέζι της αρμόδια επιτροπής έπεσαν πολλά σενάρια. Ολα εξετάζονται, όλα αποτιμώνται και στο τέλος θα κληθούν οι αρμόδιοι υπουργοί να επιλέξουν και προπαντός να κάνουν το λογαριασμό.

  • Πάντως, η κεντρική ιδέα που κυκλοφορεί είναι να φορολογείται η χρήση και όχι η κατοχή.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει πράξη με την αύξηση του φόρου στη βενζίνη. Ομως, εκεί που έφτασαν οι τιμές των καυσίμων με τις αλλεπάλληλες αυξήσεις της φορολογίας, έχει αχρηστευθεί το σχέδιο αυτό και έχει μπει για καλά στο συρτάρι. Τουλάχιστον μέχρι να αλλάξουν τα δημοσιονομικά πράγματα και να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, ο οποίος θα επέτρεπε να μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα και ένα μέρος να αντικατασταθεί από φόρο για τη χρήση του αυτοκινήτου, ο οποίος θα υποκαταστήσει ένα μέρος τουλάχιστον των σημερινών τελών κυκλοφορίας.

Ως τότε ας αρκεστούμε στα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι και ενδέχεται να υλοποιηθεί από το αρμόδιο υπουργείο και εμείς να κληθούμε να πληρώσουμε.

Η αδυναμία του υπουργείου Οικονομικών να εφαρμόσει ένα σχέδιο ριζικό και δίκαιο οδηγεί και φέτος, σύμφωνα με τις πληροφορίες στην αδράνεια. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα εφαρμοστεί και για το 2018, η επιλογή του 2017 με μία μικρή αλλαγή.

Θα μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας μόνο για τις πολύτεκνες οικογένειες που έχουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού.

Οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα πληρώσουν ότι πλήρωσαν και πέρυσι.

Πάντως, να έχουμε πάντα κατά νου ότι η πορεία των εσόδων θα αποτελέσει το βασικό παράγοντα της τελικής διαμόρφωσης των τελών κυκλοφορίας.

Η επιδίωξη εδώ και πολλά χρόνια για την άρση από την ακινησία εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων από τα οποία το κράτος δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ, είναι ο δεύτερος παράγοντας.

Με τα παραπάνω δεδομένα το ένα σενάριο είναι το πορτογαλικό μοντέλο. Ένα από τα σχέδια που έχει επεξεργαστεί το οικονομικό επιτελείο για τα Τέλη Κυκλοφορίας κυρίως των παλαιών αυτοκινήτων βασίζεται στο «πορτογαλικό μοντέλο» το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί σε οχήματα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μετάτο 2007 .

Το μοντέλο αυτό συνδυάζει τον κυβισμό με τις εκπομπές CO2 με ειδικούς συντελεστές τα αποτελέσματα των οποίων στο τέλος αθροίζονται και βγάζουν τον… λογαριασμό για κάθε ένα αυτοκίνητο ξεχωριστά.

Η εφαρμογή του αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 1,1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι θα δουν τα τελικά ποσά των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας να αυξάνονται ή να μειώνονται ανάλογα με τον κυβισμό και τις εκπομπές CO2.

  • Στην Πορτογαλία τα Τέλη Κυκλοφορίας σε οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1 Ιανουαρίου 2007 ξεκινούν από τα 87,03 ευρώ για οχήματα με κινητήρες κάτω των 1.250 κ.εκ. τα οποία εκπέμπουν κάτω από 120 γρ. CO2.

Στη συνέχεια έχουμε τα οχήματα με κινητήρες από 1.251 έως και 1750 κ.εκ. Για τα οποία οι κάτοχοί τους χρεώνονται με 57,23 ευρώ για τον κυβισμό ενώ αν εκπέμπουν CO2 από 121 γρ. Έως και 180 γρ. Τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν 87,68 ευρώ. Δηλαδή το σύνολο των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας για την συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων ανέρχεται σε 144,91 ευρώ.

Η αμέσως επόμενη κατηγορία αφορά ΙΧ με κινητήρες από 1.751 έως και 2.500 κ.εκ. Και αν εκπέμπουν από 181 έως και 250 γρ. CO2 τότε οι κάτοχοί τους πληρώνουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 304,77 ευρώ.

Τέλος, έχει ακόμη μία κατηγορία οχημάτων με κινητήρες από 2.501 κ.εκ. Και άνω τα οποία εκπέμπουν πάνω από 251 γρ. CO2 και οι κάτοχοί τους καλούνται να πληρώσουν για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 717,57 ευρώ εκ των οποίων τα 391,38 αφορούν στον κυβισμό του κινητήρα και τα υπόλοιπα 326,19 ευρώ στις εκπομπές CO2.

Το επόμενο σενάριο στηρίζεται στη διεύρυνση των κλιμακίων από 11 που είναι σήμερα σε 20 που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών.

Για παράδειγμα στην κλίμακα 1.739-1.928 κ.ε. τα τέλη διαμορφώνονται στα 320 ευρώ, ενώ στην αμέσως επόμενη κλίμακα (1.929-2.357) φτάνουν τα 690 ευρώ. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για παράδειγμα σε αυτές τις κατηγορίες εξετάζει να προσθέσει άλλα τρία κλιμάκια, ώστε συνολικά να υπάρχουν πέντε κατηγορίες τελών.

Μεταξύ των σεναρίων που επεξεργάζεται παρά το γεγονός πως ακούγονται πολλές αντίθετες φωνές είναι η επιβάρυνση των οχημάτων των οποίων τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους ρύπους.

 Μάλιστα, στην πρώτη κατηγορία έως 90 μικρογραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα που μέχρι τώρα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, υπάρχει το ενδεχόμενο να κληθούν να πληρώσουν ένα μικρό τέλος.

Επίσης ένα άλλο σενάριο είναι στις κατηγορίες 1.072 κ.ε έως 1.548 κ.ε να δημιουργηθούν 4 κλίμακες τελών από δύο που είναι σήμερα. Με αυτό τον τρόπο για παράδειγμα ανάμεσα στα 135 και 280 ευρώ που καταβάλλονται σήμερα (έτος ταξινόμησης 2006-2010) να δημιουργηθούν δύο ακόμα με 170 ευρώ και 220 ευρώ αντίστοιχα.

Στις κατηγορίες 2.358 κ.ε. και πάνω από 4.001 κ.ε. πιθανόν να προστεθούν άλλα τέσσερα κλιμάκια από τρία που είναι σήμερα ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες επιβαρύνσεις στα οχήματα μεγάλου κυβισμού.

Εξετάζεται, επίσης το ενδεχόμενο να περιοριστούν οι διαφορές στα οχήματα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν από τον Νοέμβριο του 2010, αλλά και σε εκείνα που τα τέλη κυκλοφορίας τους υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Από αυτό το σενάριο θα προκύψουν:

-Μειώσεις στο κόστος για τα οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν από το 2005

-Μεγαλύτερες μειώσεις για τα οχήματα άνω των 2.000 κυβικών πριν το 2005

-Αύξηση των κλιμακίων από 11 σε 18

-Αλλαγή τελών κυκλοφορίας ανά 100 κυβικά

-Εξομάλυνση διαφορών στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων πριν και μετά την 1η Νοεμβρίου 2010

Το επικρατέστερο σενάριο πριν από μερικούς μήνες ήταν αυτό που συνδύαζε 4 παράγοντες, την τιμή, την παλαιότητα, τον κυβισμό και τους ρύπους.
Ετσι οδηγούμαστε σε μειώσεις του κόστους των τελών κυκλοφορίας για όσους έχουν παλιό και μικρής αξίας αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα υπάρχει μια μεγάλη κατηγορία αυτοκινήτων που δεν υπολογίζονται ούτε οι ρύποι οπότε και αυτά θα ευνοηθούν.
Αυτό όμως θα έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθούν τα έσοδα του κράτους τα οποία ωστόσο δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να πέσουν κάτω από τα σημερινά επίπεδα.
Έτσι θα πρέπει να αυξηθούν τα τέλη των αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί μετά το 2005. Αυτά είναι περίπου 1,8 εκατομμύρια οχήματα.

Η εξίσωση είναι κάτι παραπάνω από δύσκολη, καθώς για ένα αυτοκίνητο δεκαετίας θα πρέπει να μειωθεί το τέλος λόγω μείωσης της αξίας, αλλά ταυτόχρονα να αυξηθεί λόγω των εκπομπών ρύπων. Για ένα καινούργιο αυτοκίνητο με χαμηλούς ο συντελεστής θα είναι μικρός, όμως το ίδιο αυτοκίνητο έχει πολλαπλάσια αξία από ένα αυτοκίνητο δεκαετίας και έτσι θα επιβαρυνθεί περισσότερο.

Πινακίδες με το μήνα 

Ταυτόχρονα θα παραταθεί και το 2018 η ισχύς των διατάξεων για τα αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, οι οποίες ψηφίστηκαν τον περασμένο Απρίλιο και παρέχουν τη δυνατότητα σε κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών, οι οποίοι τα έχουν θέσει σε ακινησία παραδίδοντας τις πινακίδες στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., να άρουν την ακινησία για τα εν λόγω οχήματα και να πάρουν πίσω τις πινακίδες, καταβάλλοντας για το σκοπό αυτό τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την διάρκεια κυκλοφορίας εντός του έτους.
Ειδικότερα, με τις διατάξεις αυτές παρέχονται στους κατόχους “ακινητοποιημένων” οχημάτων οι ακόλουθες εναλλακτικές επιλογές:
α) άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός, με την καταβολή ποσού ίσου με τα 2/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας
β) άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, με την καταβολή ποσού ίσου με τα 4/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας
γ) άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και μέχρι το τέλος αυτού (μέχρι 31 Δεκεμβρίου), με την καταβολή των δωδ
έκατων του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας που απομένουν από την ημερομηνία της άρσης μέχρι και το τέλος του έτους συν 2/12 των αναλογούντων ετήσιων τελών. 

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X