Κοινωνία

Ναυάγιο στην Πύλο: Αιχμές από Al Jazeera για Λιμενικό Frontex και Ντογιάκο

Ναυάγιο στην Πύλο: Αιχμές από Al Jazeera για Λιμενικό Frontex και Ντογιάκο
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

Νέο δημοσίευμα, αυτή τη φορά από το Al Jazeera θέτει στο «μικροσκόπιο» τη στάση της ελληνικής Ακτοφυλακής και της Frontex στο πολύνεκρο ναυάγιο, αφήνοντας αιχμές και για τη μυστικότητα της έρευνας που επέβαλε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η οποία έρχεται σε αντίθεση, όπως επισημαίνει, το μέσο ενημέρωσης, με τη θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Υπενθυμίζεται πως ο Ισίδωρος Ντογιάκος, με εγκύκλιο που απεστάλη προς όλες τις εμπλεκόμενες εισαγγελικές και άλλες κρατικές υπηρεσίες, οι οποίες διενεργούν αυτή τη στιγμή τις έρευνες, ζητεί να τηρηθεί η απόλυτη μυστικότητα λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, με την εντολή για άμεση συμμόρφωση.

Το άρθρο υπογράφει η Katy Fallon με τίτλο: «Τραγωδία με σκάφος στην Ελλάδα: Τι γνωρίζουμε για τον ρόλο του λιμενικού;» και υπότιτλο: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί για “ενδελεχή και διαφανή έρευνα” για τη θανατηφόρα βύθιση ενός σκάφους ανοιχτά της Ελλάδας».

«Ήταν στο σημείο, ήταν στη δική τους ζώνη έρευνας και διάσωσης, δεν κατάφεραν να διασώσουν και δεν κατάφεραν να συντονίσουν μια διάσωση. Και μετά έθεσαν ενεργά σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων στο σκάφος», δηλώνει η καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου Nora Markard. «Σε αυτό το επίπεδο, αυτό δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Αυτή είναι μια πολιτική, και έτσι έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα κράτους δικαίου με την Ελλάδα στα σύνορα», υποστηρίζει η καθηγήτρια στο πνεύμα της θέσης που εξέφρασε και η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για θέματα υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων Μαίρη Λόλορ.

Ο Omer Shatz, δικηγόρος και νομικός διευθυντής του front-LEX, ενός νομικού κόμβου που αμφισβητεί τις μεταναστευτικές πολιτικές της Ε.Ε. στα ευρωπαϊκά και διεθνή δικαστήρια, τονίζει ότι ήταν σαφές ότι η Ελλάδα έπρεπε να είχε προσχωρήσει άμεσα σε μια επιχείρηση διάσωσης.

Από την κριτική του δικηγόρου δεν ξεφεύγει η Frontex, καθώς όπως σημειώνει, η υπηρεσία συνοριακής ασφάλειας της Ε.Ε. πρέπει να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τον ρόλο της -ή την έλλειψή του- στην επιχείρηση διάσωσης, δεδομένου ότι το σκάφος είχε εντοπιστεί το πρωί της Τρίτης από εναέριο μέσο του οργανισμού, πριν βυθιστεί.

Στο τέλος της ημέρας, όπως επισημαίνει ο Shatz, τίθεται το ερώτημα: «αν οι επιβαίνοντες δεν ήταν πρόσφυγες αλλά λευκοί Ευρωπαίοι, θα τους συνόδευαν η Frontex και η Ελλάδα μέχρι τον θάνατό τους αντί να τους σώσουν;»

Αναλυτικότερα, όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, παραμένουν τα ερωτήματα για τον ρόλο της ελληνικής ακτοφυλακής στο περιστατικό και γιατί οι επιβαίνοντες δε διασώθηκαν νωρίτερα.

Το Alarm Phone, μια γραμμή για πρόσφυγες σε κίνδυνο στη Μεσόγειο, ανέφερε ότι ειδοποίησε τις ελληνικές αρχές στις 5:53 μ.μ. τοπική ώρα (14:53 GMT), αφού επικοινώνησαν μαζί της για βοήθεια αυτοί που ήταν στο πλοίο.

Όπως τονίζει το Al Jazeera, έρευνες των ΜΜΕ έδειξαν επίσης ότι το σκάφος μόλις που κινείτο, τις επτά τελευταίες ώρες πριν την ανατροπή και βύθισή του, σε αντίφαση με τους ισχυρισμούς της ελληνικής ακτοφυλακής ότι το σκάφος βρισκόταν σε πορεία προς την Ιταλία και ότι είχε αρνηθεί τη διάσωση.

Το ελληνικό Λιμενικό αναγκάστηκε επίσης να απορρίψει τους ισχυρισμούς ότι το σκάφος ρυμουλκήθηκε, έπειτα από αντικρουόμενες μαρτυρίες από ορισμένους επιζώντες, αν και παραδέχτηκε ότι ένα σχοινί ήταν συνδεδεμένο για λίγη ώρα στο πλοίο το οποίο αργότερα βυθίστηκε.

Εντόνως επικριτικά σχολιάζεται επίσης η μυστικότητα την οποία επέβαλε ο κ. Ντογιάκος στην έρευνα. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Ο ΟΗΕ χαιρέτισε μια ανεξάρτητη έρευνα για το ναυάγιο, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι οποιαδήποτε έρευνα πρέπει να είναι “ενδελεχής και διαφανής”. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη θέση που εξέφρασε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, ο οποίος έχει ζητήσει απόλυτο απόρρητο στην έρευνα».

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X