Ελλάδα

Eretiki κριτική της ταινίας Shaun the Sheep movie: Farmageddon 

Eretiki κριτική της ταινίας Shaun the Sheep movie: Farmageddon 
ViberViber MessengerMessenger WhatsAppWhatsApp
Ακούστε το άρθρο

H Σπέντζος films παρουσιάζει μια διαφορετική ταινία animation, που μεταδίδει την πιο αγνή μορφή επικοινωνίας στους σινεφίλ, χωρίς λόγια. Πώς γίνεται αυτό;! Με χαρακτηριστική άνεση! Διότι στο Shaun the sheep movie: Farmageddon χρησιμοποιήθηκαν δύο διεθνείς γλώσσες, δίχως λέξεις. Η γλώσσα του Χιούμορ και της Καρδιάς!! Επιπλέον σε αυτή την κωμική, ευχάριστη κινηματογράφηση από την Aardman Animations (τους δημιουργούς του “Wallace and Gromit,” “Chicken Run,” “Shaun the sheep”) υπάρχει μια πιο ειρηνική αύρα, η οποία ενώνει όλες τις ηλικίες, που διαθέτουν καλοσύνη. 

 

Είστε έτοιμες/έτοιμοι για την άφιξη της εξωγήινης Lu-la στη Γη; Ο Shaun και η παρέα του πάντως τη συμπαθούν (αφού φοβηθούν λίγο πρωτίστως) σχεδόν με την πρώτη ματιά!

 

Σενάριο: 

Από το γοητευτικό, απέραντο και άγνωστο διάστημα, εξαιτίας μιας παιδικής περιέργειας, κατά λάθος, η εξωγήινη μικρούλα, ζωηρή Lu-La σταθμεύει στη Γη! Συγκεκριμένα προσγειώνεται τη νύχτα σε ένα πάρκο της περιοχής Mossy-Bottom. Δεν φαίνεται να σκοπεύει να κατακτήσει κανέναν πλανήτη. Απλά της αρέσουν…Οι τηγανητές πατάτες! Δύο εντυπωσιασμένα σαλιγκάρια και ένας έκπληκτος πολίτης με τον αδέσποτο σκύλο του, παρατήρησαν την άφιξή της…Εν τω μεταξύ στη φάρμα, που κατοικεί ο Shaun το πρόβατο και η παρέα του, υπάρχει μια ευφάνταστη ατμόσφαιρα διασκέδασης με πολλές δραστηριότητες! Για την ακρίβεια, αυτή τη διάθεση την έχουν μόνο τα πρόβατα. Τα γουρούνια περιορίζονται σε μια απροβλημάτιστη ηλιοθεραπεία.

 

Τα ζωάκια με το πλούσιο μαλλί διαθέτουν μοναδική ενέργεια, παίζοντας φρίσμπι, κάνοντας τοξοβολία, ακροβατικά με ποδήλατο, πτήση με αερόστατο και άλλες τέτοιες “καθημερινές” δραστηριότητες, όμως ο αυστηρός φύλακας-σκύλος, Bitzer, είναι πάντα έτοιμος, θεσπίζοντας κάθε φορά και έναν νέο κανόνα απαγόρευσης. Έχει πάρει πολύ στα σοβαρά το θέμα! Ο ανήσυχος πολίτης, που είδε την άφιξη του διαστημοπλοίου, διαδίδει το νέο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά αυτό προκαλεί δυσπιστία και γέλια σε άλλους ανθρώπους. Όπως λόγου χάριν στον ιδιοκτήτη της φάρμας του Shaun. Η Lu-la αναζητά τηγανιτές πατάτες και pizza από τον πλανήτη μας! Τα πρόβατα στη φάρμα παραγγέλνουν πίτσες και προσπαθούν να αποφύγουν την ελλοχεύουσα ανίχνευση του συντηρητικού Bitzer. Η Lu-la  θα οδηγηθεί στη φάρμα!

 

Ο Shaun δεν την φοβάται και την καλωσορίζει, όχι με κάποια μουσική σύνθεση ή μια ένδειξη προηγμένου πολιτισμού, μα με ένα κομμάτι πίτσας! Η εξωγήινη μικρούλα μιλά κατευθείαν τη διάλεκτο οποιουδήποτε άλλου οργανισμού, αντιγράφοντας ήχους. Θα γνωριστεί με όλα τα πρόβατα. Αλλά δεν πρέπει να την ανακαλύψει ο υπερπροστατευτικός Bitzer. H μπλε-ροζ χαριτωμένη, άκακη εξωγήινη έχει μεγάλη διάθεση για παιχνίδι και λέει το λεκτικό επιφώνημα Zom-Zom. Έτσι η αγροτική μηχανή μετατρέπεται σε όχημα extreme διασκέδασης! Φυσικά διαλύεται. Ο ιδιοκτήτης της φάρμας ωρύεται, αλλά παρακολουθώντας στο χωράφι το γιγαντιαίο στίγμα της εξωγήινης υπογραφής, επινοεί μια κερδοφόρα ιδέα. Θα φτιάξει το πάρκο Farmageddon!   

 

Η Lu-la και ο Shaun κάνουν πολύ καλή παρέα στη φάρμα και “δένονται” μεταξύ τους ακόμα και στα πιο -θεωρητικά- βαρετά τοπία. Ο Shaun αδυνατεί να κρύψει τον “χωνευτικό ενθουσιασμό” για ζαχαρωτά και αναψυκτικά της “εξωτικής” φίλης του και εκείνη θα εντοπιστεί από ειδικούς πράκτορες του Yπουργείου U.F.O. H προϋπηρεσία εκείνων δεν είναι και τόσο εντυπωσιακή, καθώς μέχρι στιγμής οι ίδιοι έχουν συλλέξει…Εχχμμ…Κανένα διαστημόπλοιο. Όμως διαθέτουν μια αποφασισμένη πράκτορα αρχηγό και ένα σχολαστικό ρομποτάκι! Η Lu-la ξεναγώντας το έκπληκτο πρόβατο στο stealth-διαστημόπλοιο, θα δείξει τις αναμνήσεις από τον αγαπημένο, ροζ πλανήτη της στον Shaun. Παράλληλα, ο ιδιοκτήτης της φάρμας έχει μεγάλα, επιχειρησιακά σχέδια. Τα πρόβατα, εκπροσωπώντας μια άλλη εκδοχή της εργατικής τάξης, στήνουν με επιτυχία το αριστοτεχνικά ψεύτικο πάρκο του Farmageddon. Δυστυχώς ο Bitzer θα γίνει η μασκότ!  

 

Η υπερήφανη πια κυνηγός εξωγήινων και η ομάδα της θα συλλέξουν το διαστημόπλοιο, αλλά πιστεύουν ακράδαντα, πως ο διαγαλαξιακά μακρινός οργανισμός είναι ο αναλόγως μεταμφιεσμένος Bitzer! O Shaun, παίρνοντας μια τολμηρή πρωτοβουλία, θα ταξιδέψει προσωρινά, κάνοντας cruising στο διάστημα, μαζί με τη Lu-la και τον Bitzer. Το Farmaggedon στη Γη ξεκινά. Οι πράκτορες είναι αποφασισμένοι. 

 

Θα καταφέρει η μικρούλα, κεφάτη, “Zom-Zom” να επιστρέψει στην οικογένειά της;

 

Γενικά στο έργο:

 

Θα παρακολουθήσουμε μια ταινία ουσιώδους animation, στην οποία δεν υπάρχουν λόγια σε στιχομυθίες ή ομιλίες. Όμως παντοτινές, αλάνθαστες καθοδηγήτριές μας είναι οι διεθνείς, αισθαντικότατες γλώσσες του Χιούμορ και της Καρδιάς. Η ιστορία είναι απλή και κινείται με λειτουργικό τρόπο. Οι ιδέες παρουσιάζονται ταπεινά ανθρώπινες, αλλά ευχάριστα απρόβλεπτες. Σαφώς για την καλύτερη κατανόηση του χιούμορ βοηθά να γνωρίζει το κοινό κάποια στοιχεία των Η.Π.Α. (φερειπείν την ιστορία της κατασκευής των ουρανοξυστών ή “κάποιες” σειρές εξωγήινων αναζητήσεων, απαγορευμένων αρχείων).

 

Δεν υπάρχει παρουσία βίας στο έργο. Η αύρα είναι ειρηνική και εν τέλει διδακτική για όλους τους χαρακτήρες εκτός από τον ιδιοκτήτη της φάρμας, ο οποίος νιώθει εμφανώς λιγότερα συναισθήματα, από ότι τα ζωάκια. Η ταινία με κάποιον ερμηνευμένα συγκεκριμένο, αλλά ταυτόχρονα και ανεξήγητα “μαγικό” τρόπο σε κάνει να αναζητάς κάτι αγνό, που είχες πάντα μέσα στην ψυχή σου και δεν μπορούν να σου το πάρουν ποτέ! Ίσως αυτό που έχει ενδιαφέρον, είναι η οπτική του έργου. Παρουσιάζοντας ζωάκια, ανθρώπους, ρομπότ και εξωγήινους, με ίδιες, ανθρώπινες αδυναμίες, αλλά και αξιοπρεπή, αθάνατα, αγνά όνειρα!

 

Από όλες τις παρουσίες, ο Shaun φέρει μια έντονη ταύτιση με το ανθρώπινο προς μίμηση πρότυπο. Είναι αθώος, αληθινός, καλόκαρδος και του αρέσει η ζωή! Η Lu-la είναι η ίδια η ζωή, όπως αυτή γεννιέται: Κανείς δεν μπορεί να τη σταματήσει. Ο Bitzer μοιάζει σαν μαθητευόμενος, μεγάλος αδερφός, που έχει την καλή, μα αυστηρή, υπερπροστατευτική διάθεση, χωρίς να γνωρίζει απαραίτητα, ποιο είναι το σωστό για τους δικούς του. Η παρουσία της αρχηγού των πρακτόρων αλλάζει συναισθηματικά τη διάθεση των θεατών, καθώς αποκαλύπτεται, πως η ίδια δεν είναι κακιά στην πραγματικότητα.

 

Λοιπόν το χιούμορ έρχεται σε σημεία, που δεν το περιμένει κανείς! Αυτά δεν αφορούν διαρκώς μια ορμητική, συστηματικά εντεταγμένη, προσέγγιση γέλωτα, όμως σίγουρα όταν συμβαίνουν, σε κάνουν πράγματι να γελάσεις εντελώς ελεύθερα ακόμη και μόνος/μόνη στο σινεμά, χωρίς την παραμικρή υπόνοια εσωτερικής αμφισβήτησης.  Και αυτό οφείλεται, στο ότι δεν διαθέτουν ίχνος κακίας. Μάλιστα, κάποια αστεία περιλαμβάνουν διδακτικό τόνο (όπως όταν στενοχωριούνται οι πράκτορες, για τις κακές επιδόσεις εξωγήινων συλλήψεων).  Πάντως και η υπόλοιπη ταινία έχει το ουσιώδες εξελισσόμενο, “ιστορικό” μοτίβο της.  

 

Ο σχεδιασμός του animation είναι απολύτως επιτυχής, διότι λόγω αυτής της ταπεινής όψης κάνει τους θεατές να εστιάσουν στα συναισθήματα, που βρίσκονται πίσω από τους χαρακτήρες. Η εκτίμηση της αληθινής φιλίας και της ξεχωριστής οικογένειας προάγεται στο έργο.

 

(περισσότερη ανάλυση ακολουθεί σε σχετική, κάτωθι κατηγορία της στήλης)

 

Θεμελιώδεις αρχές του έργου:

 

Σενάριο:

 

Το σενάριο είναι βασισμένο στην τηλεοπτική σειρά animation Shaun The Sheep (1995) {με “ρίζες” από την ταινία μικρού μήκους animation “A close Shave” της σειράς “Wallace and Gromit,” όπου ο Shaun “πρωτοανέβηκε” στο κινηματογραφικό σανίδι}. Ο Shaun “πήρε” έπειτα τη δική του σειρά κινουμένων σχεδίων, τηλεοπτικών επεισοδίων, η οποία κυκλοφόρησε στην CBBC του BBC το 2007 (πηγή:https://deadline.com/2016/10/shaun-the-sheep-movie-2-aardman-studiocanal-afm-1201842166/ )…Κατόπιν, το έτος 2015 κυκλοφόρησε η πρώτη ταινία Shaun The Sheep. Της οποίας το σενάριο γράφτηκε και από τον Richard Starzak.

 

Το Shaun the sheep movie: Farmageddon (2019) γράφτηκε από τους Jon Brown, Mark Burton και Nick Park. Η ιστορία είναι γραμμένη από τους Nick Park και Mark Burton. Οι δυο τους έχουν μεγάλη εμπειρία σε τέτοια καλλιτεχνικά εγχειρήματα (“Wallace and Gromit,” “Chicken Run”). Τους χαρακτήρες του έργου επινόησε ο Nick Park. Η ιδιαιτερότητα αυτού του σεναρίου είναι, πως δεν υπάρχουν λόγια! Καθόλου στιχομυθίες. Oύτε ιδιωτικές ομιλίες, με συνεχή επιφωνήματα. Oύτε καν “συννεφάκια” σκέψεων. 

 

Χρησιμοποιήθηκαν ωστόσο οι παγκόσμιες διάλεκτοι, της Εγκάρδιας και Χιουμοριστικής γλώσσας! Θα ήθελα, για πρώτη φορά να σας ζητήσω κάτι. Για 10 ακριβώς δευτερόλεπτα να φανταστείτε, ότι είστε σεναριογράφοι μιας τέτοιας ταινίας…Ωραία δεν είναι; Τώρα σκεφτείτε, για ένα λεπτό, πώς ακριβώς θα μπορούσατε να δημιουργήσετε, να εξελίξετε και να ολοκληρώσετε με επιτυχία ένα σενάριο, υπό αυτές τις παραμέτρους. Και μάλιστα με χιούμορ, το οποίο θα ξεχωρίσει χωρίς να προσβάλει, έχοντας παράλληλα διδακτικό χαρακτήρα, ενώνοντας τη σκέψη ανηλίκων και ενηλίκων θεατών μέσα από πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες εξωγήινων οργανισμών και από αγαπητά ζωάκια. Δίχως την παραμικρή χρήση κάποιας λέξης…Ω, ναι! Είναι ένας μικρός άθλος και ενδιαφέρουσα πρόκληση.

 

Διότι αναγκαστικά το σενάριο καθορίζει και την υπάρχουσα, χιουμοριστική, ειρηνικά διδακτική φύση της σκηνοθεσίας! Ένα παράδειγμα το αποδεικνύει: Ο σκύλος Bitzer τσαντίζεται με τις κλεμμένες πίτσες των προβάτων και τις πηγαίνει υπερήφανα στο αφεντικό του (=ιδιοκτήτης της φάρμας). Όμως μέσα στα κουτιά έχει απομείνει μόνο…Αέρας κοπανιστός! Έτσι τα απογοητευτικά, άδεια κουτιά αποτελούν το καινούργιο “κολάρο” του Bitzer, ο οποίος θυμώνει μαζί με τα πρόβατα (Αδίκως! Γιατί στην πραγματικότητα ευθύνεται κάποια εξωγήινη, χορτάτη ύπαρξη!) και λέει κάτι πιο “βαρύ” επάνω στην οργή του. Πώς το καταλαβαίνουμε αυτό; Ένα πρόβατο εσπευσμένα κλείνει τα αυτιά του παιδιού του! Καταλάβατε τώρα, τι εννοούσα προηγουμένως ;

 

Οι χαρακτήρες παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες αντιφάσεις συγκριτικά μεταξύ τους. Η ιστορία είναι απλή, αλλά από ό,τι φαίνεται και αυτό είναι υπολογισμένο, καθότι στις τέχνες γενικώς υπάρχει το σοφό ρητό “less is more.” Και έτσι το κοινό στη συγκεκριμένη ταινία αφιερώνει τη σκέψη του στη φιλία του Shaun και της Lu-La. Τα μοναδικά, εξωγήινα επιφωνήματα είναι δύο. Ο χαιρετισμός, Ola! Και οι λέξεις Zom-Zom (πιθανότατα εκδηλώνουν ανακοίνωση χαράς…Δεν βρίσκω το ελληνο-εξωγήινο λεξικό, δυστυχώς με τίποτα!). Όμως ακόμη και τα πρόβατα έχουν ειδικά γέλια, τα οποία τα χαρακτηρίζουν…

 

Σκηνοθεσία:

 

Τη σκηνοθεσία υπογράφουν οι Will Becher και Richard Phelan. Ο πρώτος διαθέτει περισσότερη εμπειρία. Η ταινία είναι animation σχεδιασμού claymation clay animation) με χρήση plasticine μερικές φορές. Ανήκει στην κατηγορία stop-motion animation. Εν ολίγοις, απαιτεί πολλή υπομονή και επιμονή η κατασκευή και η κινηματογράφηση τέτοιων σχεδιασμών! Συνήθως, βοηθά την καλύτερη απεικόνιση της κίνησης των ηρώων/ηρωίδων claymation να είναι γαλήνιο το background. Πάντως χρησιμοποιήθηκε και λίγο CGI (Computer-Generated Imagery) στην ταινία. Η αναλογία απεικόνισης ήταν 2.35:1 εν αντιθέσει με την πρώτη ταινία Shaun του 2015, που είχε 1.85:1.

 

Όταν η Lu-la κρύβεται μέσα στους θάμνους, ακριβώς έξω από την πιτσαρία, η σκηνοθεσία καταγράφει τη λήψη μέσα από τα μάτια της.

 

Η επανάληψη σε “τρίτης, σεναριακής ταχύτητας” παραμέτρους ή “πρόσωπα” κρύβει ωραίες, σκηνοθετικές πινελιές! Ο ανήσυχος πολίτης, που ανακάλυψε το διαστημόπλοιο, τα δύο σαλιγκάρια, τα οποία διαβάζουν εφημερίδα ή η απεικόνιση του καταστήματος με τα πορσελάνινα σκεύη θα μας απασχολήσουν, έχοντας εύστοχη, ανεξάρτητη σύνδεση στο έργο.

 

Είναι ωραίο, το επεισοδιακό ταξίδι των Bitzek, Shaun, Lu-La στο διάστημα. Μετά τη “βοή του οισοφάγου” της Lu-la και τις ανάλογες συνέπειες, βλέπουμε την αυθόρμητη απόδοση κατηγορίας δύο πελατών του supermarket σε μια Κυριούλα, που σηκώνει ενστικτωδώς τα χέρια ψηλά!

 

Η αισθαντική μετάδοση των αναμνήσεων της εξωγήινης μικρούλας στον Shaun συνάδει απόλυτα με το πνεύμα του έργου = δίχως λόγια. Και ακριβώς επάνω σε αυτό το ύφος, μας αιφνιδιάζει, εν κατακλείδι ευχάριστα (γιατί στην αρχή δεν πιστεύεις, αυτό που βλέπεις!), η σύλληψη της ιδέας αναφώνησης όλων των γραμμάτων της λέξης Farmageddon ξεχωριστά, εκπεφρασμένης από την αρχηγό πράκτορα, όταν εκείνα πέφτουν το ένα μετά το άλλο επάνω της!

 

Ο σκύλος Bitzek ετοιμάζει, ακόμα και εκτός πλανήτη, μία επιπλέον επίσημη απαγόρευση πράξης με ανάλογο, ειδικό εικονίδιο.

 

Είναι διδακτικές κάποιες αναφορές, αφήνοντας τροφή για σκέψη. Στην οργάνωση του θεάματος “Farmageddon” ένας άνθρωπος φορά στολή ρομπότ και κοροϊδεύει το αληθινό, ρομποτάκι των πρακτόρων, για τη γνησιότητά του…

 

Η μικρή, ευαίσθητη ιστορία της αρχηγού των πρακτόρων μας δημιουργεί μία πιο τρυφερή ατμόσφαιρα. Παράλληλα, εκείνος ο πανηγυρισμός πρωτύτερα των συνεργατών της, για το διαστημικό εύρημα υπ’ αριθμόν 0,00001 ήταν αστείος. 

 

Μοντάζ:

 

Νομίζω, ότι εκείνες οι σκηνές, οι οποίες περιγράφουν τη διαδοχή των σπάνιων δραστηριοτήτων των προβάτων (ομαδικές, ελεύθερες ρίψεις φρίσμπι, βόλτα με την αγροτική μηχανή, πτήση με αερόστατο, τοξοβολία, ακροβατική ποδηλασία) από τις σηματοδοτημένες παρεμβάσεις επίσημων απαγορεύσεων “δια χειρός” Βitzek (σκύλος), αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα ανάδειξης του μοντάζ!  Μοντέρ: Sim Evan-Jones.

 

Φωτογραφία:

 

Το διαφορετικό τούνελ της αγάπης και η πολύτιμη φιλία των Shaun και Lu-La ακόμη και μέσα στα σκουπίδια…Μαζί με αρκετά ακόμη παραδείγματα (όπως ο ροζ πλανήτης στο outer space…) πιστοποιούν την ενδιαφέρουσα φωτογραφία, επάνω στο animation! Διευθυντής φωτογραφίας: Charles Copping.

 

Παράμετροι ανάδειξης της κινηματογραφικής ατμόσφαιρας:

 

-Ο Σχεδιασμός.

 

Lead animator της ταινίας υπήρξε ο Dan Ramsay. Μαζί με άλλους δέκα πολύτιμους συνεργάτες δημιούργησε κάτι πραγματικά, χιουμοριστικά καλλιτεχνικό!

 

-Το Casting.

 

Όλες και όλοι οι ηθοποιοί. Δεν είναι αμελητέο, ούτε και τόσο εύκολο όσο ενδεχομένως νομίζει κάποια/κάποιος, να αρθρώσεις ήχους, που αντιστοιχούν σε περιβάλλον animation. Justin Fletcher, John Sparkes, Amalia Vitale, Kate Harbou, David Holt, Richard Webber, Simon Greenall, Emma Tate, Andy Nyman, Chris Morrell και Joe Sugg τα κατάφεραν.

 

-Η Μουσική.

 

Αν και θα περιμέναμε κάτι περισσότερο -έχοντας καλλιτεχνικό χαρακτήρα- από τη μουσική υπόκρουση των συμμετεχόντων συγκροτημάτων, μπορούμε να αναγνωρίσουμε, ότι πράγματι σε αυτή την ταινία χρειαζόταν μόνο μία αντίστοιχη, ανάλαφρης αύρας μουσική. Οπότε δεν υπάρχει κάτι λάθος.

 

– Η σύνθεση “Also sprach Zarathustra” του Richard Strauss , το μουσικό θέμα των “x-files” και το “The Blue Danube Waltz” του Johann Strauss II, συμπληρώνουν με ρυθμό σωστά το παζλ του χιούμορ στις κατάλληλες σκηνές. Αποκορύφωμα αυτών είναι το σημείο ένταξης του θέματος των x-files! Και μετά η επερχόμενη αντίδραση του Shaun (Θα δείτε που…).

 

Συνεπώς:

 

Οι σκηνοθέτες Will Becher και Richard Phelan μας παρουσιάζουν την κωμική αύρα μιας “χιουμοριστικά πλασμένης” (βλ. claymation), αισθαντικά τρυφερής και ορθά διευθετημένης animation ιστορίας. 

 

Έτσι χρησιμοποιώντας: 

 

– Ένα παράξενα έξυπνο σενάριο, χωρίς λεκτικές στιχομυθίες.

 

-Επαγγελματίες σχεδιαστές για clay animation.

 

-Ανταποκρίσιμους, κινηματογραφικούς, καλλιτεχνικούς συνεργάτες (μοντάζ, φωτογραφία).

 

-Προσωπικές, δημιουργικές εμπνεύσεις.

 

Καθιστούν όμορφη προς παρακολούθηση, μα και χιουμοριστική, εγκάρδια οικοδέσποινα μιας σπάνιας γλώσσας την εν λόγω ταινία.

 

Μια διανομή της Σπέντζος Films

 

O Eretikos κριτικός Γιάννης Κρουσίνσκυ

 

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories
X